Transit mk2 ophanging voor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Raimon »

Ik loop al tijden met een idee rond om eventueel de mk2 voorwielophanging aan te passen.
Mijn mk2 heeft bladveren voor en dus een stuurhuis.
Het probleem is dat dit nooit heel stabiel stuurt.
De oplossing of aanpassing die mogelijk is om er een mk3 ophanging onder te zetten,
deze heeft een normaal stuurhuis net als elke moderne auto en gewoon schroefveren.
Om het subframe eronder te krijgen zijn aanpassingen nodig.
Er moet een stuk staal tussen de chassisbalk en het subframe, uiteraard gelast aan de chassisbalk.
Er moet 1 gat geboord worden in de voorste bladveerophanging.
De schokbreker bevestiging moet op een andere plek,
hier kun je een donorstuk in lassen van een mk3.

Het probleem wat je vaak ziet is dat de stuurstang naar het stuurhuis moet.
Omdat dit dan een normaal stuurhuis is zit deze meer naar achteren,
de bocht moet daarom bijna 120 graden zijn om die 2 te koppelen.
Wat ik mij nu afvroeg is hoe dit zit bij bijvoorbeeld een peugoet J5 of een vroege Ducato met neus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Kroppie »

er zit bij de peugeot j5 (net als bij alle 280/290types)een arm aan de fusee (gebout)die met de stuurkogel aan de stuurstang gekoppeld zit, die arm loopt bijna recht naar achteren, beetje (+-10cm)schuin omhoog.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Raimon »

Het gaat meer om de koppeling stuurhuis met stuurkolom
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Kroppie »

waar het stuurhuis door de vloer komt zit een kruiskoppeling aan het eind van de stuurkolom en een kruiskoppeling halverwege, totale hoek is +-100 - 120gr.(geschat)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door de Jonckheer »

Wat wij vroeger wel deden is iets meer toespoor instellen. Dit in combinatie met goede lijn profiel banden gaf een redelijk resultaat. Ook het goed stellen van het (kogelkringloop) stuurhuis, zodat die wat minder speling heeft (niet te strak) helpt daarbij. Overigens zijn beide typen stuurhuis "normaal". Tandheugel, wat elke moderne auto heeft wordt niet toegepast in zware voertuigen, daar vind je (voor zover mij bekend) uitsluitend kogelkringloop stuurhuizen, waar op zich niks mis mee is.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Peter LMC »

Heeft forum lid Hoofdnoorman in het verleden niet een uitgebreid verslag gemaakt over de vooras van ford en
hier op het forum geplaatst. :?: :?:
Dit ging over oa plaatjes onder de as te leggen etc waardoor deze beter ging sturen.
Is dit nog te vinden. :?:
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Raimon »

Zou handig zijn, heb die plaatjes er wel tussen maar heb nog iets zweverig effect.
Eerst ga ik het achter stabiliseren en de kont iets omhoog brengen dat de bus recht staat.
Dit uiteraard als het laswerk klaar is.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door macfocus »

Ik weet niet wat voor banden je hebt, maar een paar kwaliteitsbanden zijn de beste investering die je kunt doen voor je weggedrag (ja, dat is wat anders dan stuurgedrag, I know).
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Raimon »

Continental vanco zomerbanden, net 2 jaartjes nu.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Hoofdnoorman »

Peter LMC schreef:
za 29 jun 2019, 9:57
Heeft forum lid Hoofdnoorman in het verleden niet een uitgebreid verslag gemaakt over de vooras van ford en
hier op het forum geplaatst. :?: :?:
Dit ging over oa plaatjes onder de as te leggen etc waardoor deze beter ging sturen.
Is dit nog te vinden. :?:
Jazeker, viewtopic.php?f=3&t=8463868&p=1723407&h ... t#p1723407

Ik heb meegelezen en heb dit destijds al in het topic richting Raimon aangegeven.

Wel heb ik ook geschreven dat ik langere schommelarmen heb gemaakt. Ik geloof dat Raimon nieuwe bladveren had gehaald??

Zweverigheid heb ik niet meer meegemaakt, wel een sterker zelfcentrerend effect door de grotere naloop. De maten van de wig zijn belangrijk. Ik ben een tijd aan het dokteren geweest en twee originele wigjes op elkaar geprobeerd. Dat was echt te weinig.
Ook is het van het allergrootste belang dat het stuurhuis exact in de middenstand staat. In deze stand moet je hem ook stellen. Dan eerst de sporing stellen en als laatste met de hulpstang het stuur weer rechtzetten.

NB; Volgens mij heb ik nog steeds een set hulpveren liggen ergens. Speciaal gemaakt voor de Transit MK2. Doordat de hoofdstuurarm aan het chassis zit en naar het linkervoorwiel loopt, krijg je (tijdens wat vering) een wisselende verdraaiing van de wielen. Zaak is om dit zo stug mogelijk te houden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Raimon »

Ik heb nu inderdaad 2 wigjes op elkaar liggen.
Ik heb andere bladveren, diesel en dus ook stugger.
De nieuwe bladveren zijn 8cm hoger.
Het stuurhuis is nieuw en goed gecentreerd en daarna rechtuit recht gesteld met die stang naar het wiel
Op het stuurhuis staat een streepje, ook het stuuf is daarop recht gezet.

De spindels moet ik nog controleren, vraag mij af of dit het is.
De schokbrekers zijn bijna nieuw.
De sporing, stang tussen de wielen is nog niet gesteld omdat mij is gezegd daar af te blijven.
De banden slijten wel recht af.

Nu de camper dieselveren voor heeft staat hij voor ook hoger dan achter, misschien dat dit ook gevolgen heeft.
Achter wil ik er daarom hulpluchtvering onder zetten wat hem ook stabieler maakt.
De achteras moet ongeveer 16 a 20mm omhoog.

Het liefst laat ik de bladveren eronder maar blijf hem erg zweverig vinden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja Raimon, je weet hoe ik er over denk.
Ik probeer jou nu al een aantal jaar duidelijk te maken dat het de kanteling van de vooras is die de wegligging bepaald. Ik heb geschreven over het verlengen van de schommelarmen met 4 cm en dit dus gelijk met de grote wiggen. Hierdoor wordt de askanteling nog een stukje groter.
Dat gebeurd niet met verzwaarde veren, althans dat kan ik mij niet indenken.

De wagen komt dan wel omhoog maar ook de resultante van de stang naar het L-Voorwiel moet groter worden. Bij het kantelen van de gehele as komt ook het scharnierpunt van de stang omhoog en blijft de auto rustiger. Wat mijn beweegredenen zijn is erg moeilijk uit te leggen. Het zou mij veel tekenen kosten met hele verhalen om dit te vertellen.

Maar ik zal even wat proberen uit te leggen over een nadelig gevolg van het verhogen/verlagen van de vering van een normale auto met stuurhuis.
In principe lopen de stuurarmen, bij de auto in belastte toestand het liefst in een "Hartlijn" met het stuurhuis.
Na het verhogen van de veren, zullen de stuurarmen dus iets naar beneden wijzen. (Laten we even aannemen dat de stuurarmen aan de achterzijde van de fusee zit).
De sporing staat op 0. Bij het inveren zullen de stuurarmen zich nu tegen elkaar gaan afzetten. Bij het inveren krijgt de auto nu een grote Toe-inn voor zijn kiezen. De berijder merkt daar niet zo heel veel van en zal zich er niet zo aan storen.
Bij jou zit het dus anders. Jij krijgt geen Toe-inn omdat de wielen via de hoofdstang aan elkaar verbonden zijn. In jouw geval zal de auto naar links/rechts gaan sturen bij inveren/uitveren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
zo 30 jun 2019, 0:10

NB; Volgens mij heb ik nog steeds een set hulpveren liggen ergens. Speciaal gemaakt voor de Transit MK2.
:oops:
Uhh, ik kreeg net een berichtje van een ander forumlid dat hij die veren al een tijdje onder zijn Transit heeft zitten.
Tsja, ik ben een beetje vergeetachtig geworden.
M.a.w. ik heb die hulpveren dus niet meer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Transit mk2 ophanging voor



Bericht door Raimon »

@Hoofdnoordman
Ik sla jou advies echt niet in de wind maar probeer per verandering te kijken wat er verbeterd.

De voorveren waren nodig omdat ik maar 4cm veerweg had, de veren waren plat geworden.
Om die reden heb ik dieselveren genomen die helijk hoger zijn en stugger.
Mijn stang van het stuurhuis naar het linker voorwiel loopt exact parallel met de bladveer.
Jij bedoeld natuurlijk ook dat als de camper wind vangt dat hij iets gaat overhellen en dus van zichzelf gaat sturen.
Ook gebeurd dit bij oneffenheden in de weg.
De blokken die jij mij ooit hebt omsvhreven moet ik nog steeds maken en die ga ik ook echt wel proberen.
Maar is deze ophanging ook gevoelig voor minimale speling op bijvoorbeeld een spindel of is dit minimaal als ik de as verder kantel.
Speling op een spindel is er altijd wel.

Maar als het zelf sturen ook aan het schommelen ligt wat optreed bij het rijden dan helpt het toch ook als ik hem achter stabieler maak.
De planning was namelijk om er nog luchtvering bij onder te zetten op de achteras.
Deze komt dan tussen de chassisbalk en het wiel dus zo ver mogelijk naar buiten.
Bijkomend voordeel is dat je de camper daarmee ook vlakker kan zetten als je ergens staat.

Wel heb ik gemerkt dat het nieuwe stuurhuis merkbaar beter stuurt.
Eerder als ik een lange bocht had dan moest ik gek genoeg tegensturen, nu krijg ik hem netjes door de bocht.
Ook stuurt hij nu veel directer en heb ik geen blind stuk meer.
Plaats reactie