Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door ChristiaanvB »

In mijn camper wil ik de Truma gas combi vervangen door een Webasto diesel standkachel en losse boiler.

Is het mogelijk om de warme lucht uitstroom van een standkachel aan te sluiten op het bestaande buizen systeem van de huidige Truma combi? Deze heeft nu 6 uitstroom openingen in de camper (de bekende ringverwarming).

Gaat dat wel voor wat betreft bijvoorbeeld hoeveelheid uitstroom en misschien ook temperatuur van de lucht uit een standkachel?

Iemand ervaring?
Laatst gewijzigd door ChristiaanvB op do 27 jun 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door Kroppie »

hoeveelheid zal ws geen probleem zijn, temperatuur wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door ChristiaanvB »

Temperatuur te hoog voor bestaande buizen? Of koelt teveel af?
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door Kroppie »

temperatuur te hoog voor die grotendeels papieren buizen, (in ieder geval het eerste stuk na de kachel) gaat gauw verkrummelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door jepebe »

ik heb tussen mijn planar dieselkachel en mijn truma slangen een y stuk van planar en dan 30 cm slamg tot t trumastuk op advies vd planarboer. Op wiintersport geen brand gehad met t ding soms voluit
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door kampo »

Normaal is het de bedoeling van rendementswinst te halen ten opzichte van de gaskachel.
Dus zo weinig mogelijk verliezen. Met een goed geplaatste 2,2 kW kachel kom je er dan in zo een compacte camperbus.
Met een ongunstig geplaatste kachel heb je 4 kW nodig.

Als je de bestaande Truma kanalen en 6 uitstromers van de gaskachel gaat gebruiken zal heel veel warmte verloren gaan.
De buizen worden warm, maar de warmte komt er niet uit.
Zonder complexe klep krijg je ook nog eens backfow richting Truma brander. De Truma delen zijn zoals bekend minder bestand tegen hoge temperaturen. Je moet ook zorgen dat de tegendruk van dat systeem niet te groot is. Iedere dieselkachel heeft een maximum k-waarde van tegendruk die hij aankan. Staat in de installatie handleidingen.

Beter is de diesel kachel ergens redelijk vooraan in het voertuig binnen op de bodemplaat te monteren.
Dat is de standaard en beste positie voor de langste levensduur.
De 1 of eventueel 2 uitstromers kan je best richten naar de voorruit. Daar komt de kou vandaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13422
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door hathi »

Ongeveer hetzelfde antwoord,wat Jos en Kampo geven,kreeg ik van een Webasto Dealer ,dus heb ik het idee maar laten varen,om tot koken en verwarmen op Diesel over te gaan,...ook nog toen bleek dat er een ander blad op het aanrecht nodig was,en dat tast de originaliteit ,( buiten alle uitstromingen v/d kachel)..van binnen nog eens extra aan
Hans
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door ChristiaanvB »

Dank voor de reacties!

Het idee is eigenlijk om de Truma gas combi geheel uit te bouwen en een standkachel in te bouwen. Daarnaast een eenvoudige boiler op elektra. Maar ik begrijp uit de reacties dat de standkachel dan niet op het bestaande buizen systeem van de Truma kan worden aangesloten (te hete lucht plus warmte verlies).

De combi zit nu onder de bank. Vandaar zijn makkelijk één of twee uitstroom openingen te maken.

Zit te kijken naar deze boiler https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... e-gas.html Wanneer de kachel draait wordt het water ook warm.

Iemand nog ideeën of advies? Niet aan beginnen ?
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door kampo »

Ok maar nu is het een ander verhaal...
Dan kan je de kachel wel koppelen op de Truma luchtslangen die je vervangt door betere en aanpast.
2 of 3 uitstroom monden op de juiste plaats zou moeten volstaan voor je volume. Vooraan !
Met diameter 60mm luchtslangen kan je enkel de 2,2kW dieselkachel nemen.

Als lucht/water boiler moet je wel een versie nemen die geschikt is voor hoge temperaturen.
In optie met 230V en 6 of 10 liter.
Normaal komt deze boiler op een 4kW dieselverwarming met diameter 90 luchtslangen.
Met een 2,2kW dieselverwarming is die traag.
https://www.elgena.de/products/nautic-c ... 4790962819
Dit is een maximum 3 bar versie voor drukpomp.

Waarom zou je de huidige Truma niet houden voor het warm water gedeelte ?
Enkel de boiler verbruikt niet zoveel gas.
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door jepebe »

Mijn planar an raadde aan om wel op de slangen aan te sluiten maar ook middels dat y stuk een uitstroomrooster in de buurt van de uitgang van de planar te maken. Die kan ik wat terugregelen. Dan stroomt er meer lucht door de slangen. Dit is belangrijk want bij vorst dreigt bevriezing van waterleidingen en de trumaslangen lopen overal langs de waterleiding. Ik heb geen bus maar een 7 m lange alkoof, dus 4 kw nodig. Werkt prima
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo,
Ik heb Truma gaskachel verwijderd en onder de bijrijderstoel een Eberspächer 2.2Kw geïnstalleerd. Vervolgens direct erachter in de voorste bankkast Truma blower gebouwd en aangesloten op het bestaande luchtomleidingssysteem. Werkt al 4 jaar perfect, ook bij minus 25 geen centje pijn. Groet Eric
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door jepebe »

Ik kan me voorstellen dat bij busjes je voldoende hebt aan de uitblaasopening van een dieselkachel. Bij een grotere camper zal dat niet zo zijn. Kampo stelt dat vaak voor de dieselkachel gekozen wordt om verbeterde warmteopbrengst. Bij mij was de reden dat ik minder van gas afhankelijk wilde zijn op wintersport. De verwarming via de bestande slangen is essentieel om bevriezing te voorkomen.

Een uitblazer vlabij de kachel, via ystukken de rest op de ringverwarming. Ook bij mij perfect
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door kampo »

Dat is juist. Ieder voertuig, installatie en gebruik is wat anders.
Bij sommige bus campers is er plaats in de zetelvoet vooraan, bij andere niet.
Een standaard antwoord of advies voor de verschillende situaties, gaat dus niet.
Het heeft hier ook geen zin het over "mijn eigen camper" en ook niet over "mijn eigen type kachel" te hebben.
Ik had eerst begrepen dat TS zijn Truma wilde behouden en bijkomend een dieselkachel wou monteren. Wat anderen wel eens doen.
Nu begrijp ik dat TS er over nadenkt zijn volledige Truma gasverwarming te verwijderen. En alles door een dieselsysteem te vervangen.
Komt minder voor maar kan ook.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Webasto kachel aansluiten op bestaande Truma buizen?



Bericht door Kroppie »

ik heb mijn 30 jaar oude truma kachel ook bij het oud ijzer gezet, word vervangen door een chinese diesel, net als de ook 30 jaar oude truma b10 boiler, daar komt een zelf op 12 volt omgebouwd 10 liter keuken boilertje voor in de plaats, kan de grote dampgas fles weg, en een campinggaz 907 voor in de plaats, genoeg voor weken koken, en scheelt een hoop ruimte en gewicht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie