Bedford CF250 kleppen stellen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Autonoom »

Ik heb een bedford cf250 adventura camper die rijd op benzine en lpg. De motor tikt behoorlijk en in de 4e versnelling heb ik vermogen verlies. Van wat ik her en der lees, zou ik naar de kleppen moeten kijken.

Nu weet ik dat de kleppen van bedfords behoorlijk kunnen tikken, getuigen de filmpjes op youtube, maar die van mij rattelt gewoon heel extreem. Dus vandaag besloten het kleppen deksel er af te halen om te kijken of ik evt zelf de kleppen kan stellen. Ik vond hier een artikel over op google van de bedford belangen club, hier te vinden ->

http://www.bedfordbelangenclub.nl/bedfo ... 013-q2.pdf

Volgens het artikel moet de inlaatklep 0,20mm zijn en de uitlaatklep 0,30mm. Dus ben ik met een voelermaat gaan proberen de speling te meten. De voeler 0,20mm, past op 3 plekken er tussen, behalve niet bij de eerste cilinder. Echter de voeler 0,30mm past helemaal nergens tussen. Dus zou er lijkt mij gesteld moeten worden? Maar hoe?

Volgens het artikel ben ik dan een inbus 1/8 inch nodig om te kunnen stellen. Maar waar die inbus sleutel nu in moet, blijft voor mij een mysterie. Iemand een idee? Voor het gemak even foto van cilinder 4 toegevoegd. Ik kan geen inbus boutje of iets anders zien waarmee ik zou moeten kunnen stellen.

Afbeelding

Het verschil tussen inlaat en uitlaat, wat in het artikel word uitgelegd is me ook niet helemaal duidelijk. Wat is nu precies de inlaatspruitstuk buis en welke de uitlaat waar dus de inlaat en uitlaat kleppen voor zouden moeten zitten? Ik zie uiteindelijk 4 pijpen, waarvan ik vermoed 2 de inlaad moeten zijn en de andere de uitlaat... Maar wat is wat.

Afbeelding

Alle hulp, tips en advies zijn heel erg welkom.

Groetjes,
Autonoom
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: bedford cf kleppen stellen.



Bericht door de Jonckheer »

Deze motor heeft klepplaatjes, die kun je niet stellen maar vervangen door plaatjes met de juiste dikte. Je hebt een speciale kleplichter + tang nodig om die plaatjes te wisselen. Je moet dus meten wat de werkelijke speling is en aan de hand daarvan de juiste plaatjes kopen. Dikkere als de speling te groot is en dunnere als er te weinig speling is. Is geen rocket science trouwens, met het juiste gereedschap zo gepiept.
Het aluminium spruitstuk is de inlaat. Bij de onderste foto kun je zien dat de buitenste klep dus de inlaatklep is.
Dit lijkt erg op een Opel motor dus geen Bedford maar dat kan ik fout hebben, al ben je met een Opel motor wel stukken beter af dan met een kwalitatief bedenkelijke Bedford motor. Het zou verklaren waarom je bij deze motor niet met een inbus sleutel kunt kleppen stellen.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door dethleffsi6810 »

hoi je moet de stoterbus draaien totdat het gat voor de inham in de cilinderkop zit, er zit een spiebout in die je een halve of volle slag moet draaien
om je speling te veranderen. linksom draaien wordt de speling groter rechtsom kleiner.
gr
theo
Theo
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door pwhooftman »

Je zult dus eerst de juiste klepspeling voor deze motor moeten vinden, als het blijkbaar geen Bedford motor is.

Ook moet je de klepspeling meten door met de voelermaten tussen de nok en de stoterbus te meten welke voelermaat er net wel en net niet tussendoor gaat, in de positie dat de nok recht omhoog staat. . Je zult de motor dus meerdere keren moeten tornen om de nokken omhoog gericht te krijgen zodat je de klepspeling kunt meten.

Maarrrr, je basiskennis lijkt te beperkt om het betrouwbaar te doen (zoals het herkennen van de inlaat- en uitlaatkleppen). En, er treedt niet zo snel een grote afwijking in klepspeling op bij bovenliggende nokkenassen die direct via stoterbussen op de kleppen lopen, dus als de motor heel erg ratelt denk ik eerder aan een andere oorzaak. Al kan de klepspeling controleren geen kwaad. Maar bijvoorbeeld een klep met te weinig speling afstellen doet deze in een paar honderd kilometer verbranden en dan moet de cilinderkop er af om de klep en klepzitting te vervangen , dus weet wat jedoet...

Edit toch lijkt dit de motor uit het Bedford artikel, en zitten de inbusboutjes dus in de klepstoters, die je moet draaien om de inbusbout te kunnen zien.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Bakkertjes »

volgens mij is het een Vauxhall 1800 of 2300 motor
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Kroppie »

en wat is de inlaat en wat is de uitlaat?, als je het niet aan het spruitstuk kan zien, laat de motor even draaien, en dan aan de spruitstukken voelen, inlaat blijft veel kouder dan de uitlaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Jadatis »

Is al lang geleden dat ik de kleppen van de originele bedfort motor heb gesteld. Zelfs toen bij de BBC boek van Haines gekocht en overmaat stelboutjes.
Met het volgen waar alles uitkomt, en dat boek , heb ik in en uitlaat wel kunnen vaststellen,
Die stelboutjes zijn aan een kant schuin vlakgeveild, dus schroefdraad weg aan een kant.
Door een slag verder te draaien, komt minder weggeveild deel onder de klepstoter.
Ging in stapjes van 0.07mm dacht ik, en klepspeling werd tussen 2 waarden 0,08 uit elkaar aangegeven. De imbus moet precies passen , mm inbus draait dol.

Maar op je foto's kan ik het niet goed zien of dit de originele motor is. En is al te lang geleden.
Boek aan volgende eigenaar mee.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Autonoom »

Ik heb het boek van Haynes en eigenlijk komt alles overeen met wat in het boek staat, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat het een vauxhall motor is(volgens mij 2300cc), of de opel en vauxhall motoren lijken als twee druppels water op elkaar. Echter het boek van Haynes is engels en daar ik soms de Nederlandse termen niet eens goed ken/begrijp, is het wat lastig uitvinden wat nu precies wat is. Maar ik denk dat ik nu het verschil tussen de inlaat en de uitlaat wel begrijp, de kleppen van de inlaat zitten tegenover de aluminium buizen van de inlaatspruitstuk en de andere tegenover het uitlaatspruitstuk aan de onderkant.

Als ik dan met de voeler de klepspeling meet, dan meet ik eigenlijk overal 0,15mm op de inlaat en 0,20mm op de uitlaat. Behalve op de eerste cilinder is de inlaat 0,10mm, dat lijkt me te weinig. De maten zijn nagenoeg dus allemaal gelijk. Alsof het zo afgesteld en ook bedoeld is. Er zit ook lpg op, misschien dat hierdoor de klepspeling kleiner is aangehouden? Of zou dat juist iets groter moeten zijn? Dacht ergens te hebben gelezen dat met gas, de speling 0.5mm groter moet zijn. Het lijkt er op, dat het hier juist andersom zit.

Volgens het boek van haynes, moeten de inlaat kleppen met een warme motor tussen 0.18mm en 0.25mm zijn en de uitlaat kleppen tussen de 0.38 en de 0.46 zijn. Dit zijn nog weer andere maten dan in het artikel van de link in mijn eerste post.

Nu rijst de vraag of de klepspeling die ik nu heb correct is? Ik krijg de indruk de kleppen ruimer afgesteld moeten worden en ik de maten van artikel beter kan aanhouden?

Heb nog niet weer gekeken waar de inbus bout zit, maar ik zag wel dat ik de klepstoters kon rond draaien, dus vermoedelijk dat ik de inbus daar onder wel moet kunnen vinden. Nu de juiste speling nog.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Peter LMC »

De foto's die je geplaatst hebt herken ik niet als een Opel motor.
De Opel motors waar ik (vroeger) veel aan gesleuteld heb zie je in onderstaande link.
En daar deed je met warme lopende motor de kleppen stellen.
Als deze op gas liepen dan inderdaad de uitlaat klep 0.05 mm extra speling.
Wel een oliespat kapje voor over de distributie zetten anders wordt alles nat van de olie.
De laatste Opel motoren hadden trouwens hydraulische stoters maar voor de leek zag dat er hetzelfde uit.
https://www.mantablog.nl/onderhoud/cih- ... afstellen/
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door dethleffsi6810 »

hoi dit is een vauxhall/bedford motor.
op gas worden de kleppen vaak 0,05 mm ruimer gesteld geen 0,5 mm.
ik ga er van uit dat de speling genoemd in het boek de juiste is.
Theo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Peter LMC »

Autonoom schreef:
vr 28 jun 2019, 15:24
Ik heb het boek van Haynes en eigenlijk komt alles overeen met wat in het boek staat, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat het een vauxhall motor is(volgens mij 2300cc), of de opel en vauxhall motoren lijken als twee druppels water op elkaar.
Was als reactie op dit bericht.
En inderdaad 0.05 mm extra speling voor de uitlaat.
Schrijf ik toch ook.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Jadatis »

Als het imbusboutje een rondje gemaakt heeft, voel je hem vanzelf weer op het platte stukje terugschieten, na een keer proberen snap je vanzelf wat de bedoeling is.
Wijs is de gaten onder af te dekken, bij mij was er toen een onderdeeltje door een gaatje in de motor gevallen.

Had ook eerst 3mm imbus gebruikt, en ging een paar keer goed, maar als het zwaarder ging , draaide die door, dus je moet de engelse maat echt hebben.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Autonoom »

Jadatis schreef:
vr 28 jun 2019, 17:17
Als het imbusboutje een rondje gemaakt heeft, voel je hem vanzelf weer op het platte stukje terugschieten, na een keer proberen snap je vanzelf wat de bedoeling is.
Wijs is de gaten onder af te dekken, bij mij was er toen een onderdeeltje door een gaatje in de motor gevallen.

Had ook eerst 3mm imbus gebruikt, en ging een paar keer goed, maar als het zwaarder ging , draaide die door, dus je moet de engelse maat echt hebben.
Ik heb uit voorzorg een 1/8 inbus besteld. Heb inmiddels geleerd dat geen engels gereedschap gebruiken, er heel snel voor zorgt dat iets dol draaid... :D En dat er een hoop gevloek van komt :bang: Nu hopen dat vorige eigenaren dit niet al voor mij hebben gedaan.

Vanavond weer even gekeken en nu het inbus boutje ook gelijk gevonden. Dus morgenvroeg ga ik stellen! Bedankt mensen voor de tips en advies!

Afbeelding
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Re: Bedford CF250 kleppen stellen



Bericht door Autonoom »

Gvd, heb iets heel doms gedaan... Ik heb de motor gedraaid met contact met de inbus in de klep. Die er uit getrokken, is de inbus geknapt. Gevolg een halve center speling en geen inbus meer om aan te draaien. Laat me raden, nu moet de kop er af? Stupid me :bang: :bang:
Plaats reactie