Schuifdeur Boxer (2010) demonteren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Richard80
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Schuifdeur Boxer (2010) demonteren?



Bericht door Richard80 »

Weet er iemand hoe je het gemakkelijkst de schuifdeur uit een Boxer van 2010 kan halen.
Liefst met zo min mogelijk verstoring van de afstelling.
Ik ging er vanuit dat ik dat wel op YouTube kon vinden maar kom het eigenlijk niet tegen.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur Boxer (2010) demonteren?



Bericht door joske501 »

Beste,

Zonder verstoring van de afstelling zal dit zo goed als onmogelijk zijn. Om toch een indicatie te hebben om de schuifdeur terug te plaatsen, teken je met een fijne stift de positie af van de onderdelen of plaats je referentiemerktekens.
Om de schuifdeur er uit te halen heb je 2 rolkrikken nodig en een extra persoon.
Doe de schuifdeur open en zet aan beide zijden een rolkrik onder de schuifdeur, leg een vod op de steun van de rolkrik als bescherming.
Breng de beide krikken omhoog tot de schuifdeur net niet meer op de bovenste wieltjes en de wieltjes van de middengeleider rust. Demonteer nu de onderste wielgeleiding en daarna de middelste wielgeleiding. Nu houdt de 2 de persoon de schuifdeur recht en de andere persoon demonteert nu de bovenste wielgeleiding. Samen kan je nu de schuifdeur van de kriksteunen halen. Verschiet niet want zo een ding is erg zwaar.
Het terug plaatsen gaat net andersom en je mag rekenen dat je een uurtje bezig bent om de deur weer juist in te stellen en ook de deurpennen moet je dan achteraf bijstellen.
Waarom moet de schuifdeur er uit?
Ik heb ook al eens bekleding gehad die los was aan de binnenzijde en daarvoor deed ik alleen de middensteun los, dan kan je met de rolkrik een beetje weg rijden van de wagen zodat je er mooi tussen kan om aan te werken.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Richard80
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Re: Schuifdeur Boxer (2010) demonteren?



Bericht door Richard80 »

Bedankt voor je reactie,

Stiekem had ik gehoopt dat er een mogelijkheid was om hem uit de rail te schuiven, maar ik was al bang dat dat niet ging lukken gezien de constructie.

Die deur heeft nog al wat te verduren gehad tijdens zijn "bouw" jaren. Ook zit er een deuk in het plaatwerk achter de deur wat ik wil bijwerken. Met de deur open kom er niet bij aan de buitenzijde en met de deur kan ik er niet gemakkelijk bij aan de binnenzijde, vandaar dat ik dacht "even" de deur er uit pakken.
Plaats reactie