Uitlijnen nieuwe camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bridge
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 20:06
Locatie: Zeeuws - Vlaanderen

Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door Bridge »

Hallo,
Onze nieuwe hymer staat op een fiat ducato max chassis.
4500 kg
Nu staat het stuur iets naar rechts en als we 90 km rijden gaat hij ook iets naar rechts trekken na 50/100 mtr
Is dit normaal of zeggen jullie uitlijnen.
In afwachting
Grtz
Edwin
HYMER B SL 708
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door bertt »

Hebben jullie hem net, of is ie nieuw? In laatste geval terug naar leverancier. In andere geval inderdaad laten uitlijnen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9175
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door gjvonk »

Net wat Bert zegt: terug naar de verkoper met de klacht en vragen om een volledige uitlijning, zeker als het een 'technische Fiat neus' aan een Alko camperchassis betreft. Bij rechtuit rijden mag je verlangen dat het stuur precies recht staat en alleen op zichtbaar naar rechts hellend wegdek zou er wat sprake kunnen zijn van 'naar rechts weglopen'. Dat is iets anders dan jij omschrijft.

Het zal niet de eerste nieuwe camper zijn waar men na assemblage heeft verzuimd om te controleren of de uitlijning klopt en ook vast niet de láátste.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Bridge
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 20:06
Locatie: Zeeuws - Vlaanderen

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door Bridge »

Zojuist gebeld met de dealer
Deze bevestigde dat het Fiat chassis uitgelijnd bij hymer aankomt echter na opbouw wordt dit niet meer gecontroleerd.
Zijn advies is ook om de camper te laten uitlijnen.
Het is overigens een integraal en hij is 14 dgn oud.

Groet
Edwin
HYMER B SL 708
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9175
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door gjvonk »

Ik neem toch aan dat hij ook heeft aangeboden om dat te regelen en ook de kosten te betalen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Wij hebben al 2X nieuw gehad dat ie niet goed uitgelijnd was!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door de Jonckheer »

Dit valt uiteraard onder de garantie, je mag toch wel een goed uitgelijnde wagen verwachten?
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door WestfaliaCalifornia »

de Jonckheer schreef:
za 22 jun 2019, 15:51
Dit valt uiteraard onder de garantie, je mag toch wel een goed uitgelijnde wagen verwachten?
Zekers netjes opgelost. Mss nemen ze het met bedrijfsauto’s wat minder nauwkeurig. En mss is er ook wel wat gebeurd tijdens het transport🤔
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door Don Esteban »

Mijn Hymer uit 2008 die ik eind 2015 kocht, vertoonde ook tekenen die volgens mij om uitlijning vroegen. Ik heb hem 2 keer laten uitlijnen. Eerst tijdens een beurt en daarna toen Car Support de voorvering had vernieuwd. Het uitlijnen heeft totaal niet geholpen. Handen los van het stuur en de wagen trekt direct licht naar rechts. Maarrrr.. rij ik op het linker gedeelte van de weg, trekt de camper licht naar links. Kortom, de wagen reageert op de bolling van de weg.
Een monteur zei me ooit dat dit komt door de elektrische stuurbekrachtiging die de Fiat Ducato's hebben. Erg licht sturen als voordeel maar als nadeel dat de bolling van de weg direct op het stuur reageert.
Ik ben er op gaan googelen en lees dat er campers/bedrijfswagens zijn waar dit valt in te stellen. Iets zwaarder sturen zou het 'probleem' verhelpen. Ook een forumlid hier heeft me er eens een hele uiteenzetting over gestuurd in een pb.
Ik ben er nu aan gewend en doe het er maar mee.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6390
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door isoplus »

Aan een Ducato Maxi met een Alko aangeflensd chassis is in ieder geval achter niet veel uit te lijnen.
De wielarmen zijn dan gelagerd in een buis die van bakboord naar stuurboord loopt en dat is niets aan te verstellen.
Aan de voorzijde dus de Ducato is ook maar weinig te stellen.
Ik heb jaren met zo'n camper gereden en die veerde voor beroerd maar spoorde prima, ik geloof niet dat de bekrachtiging dit veroorzaakt.
Wel bij onze 500, inmiddels de derde al, daar is het rechtuit rijden maar matig en dat ligt aan de bekrachtiging.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Don Esteban schreef:
za 22 jun 2019, 17:41
Mijn Hymer uit 2008 die ik eind 2015 kocht, vertoonde ook tekenen die volgens mij om uitlijning vroegen. Ik heb hem 2 keer laten uitlijnen. Eerst tijdens een beurt en daarna toen Car Support de voorvering had vernieuwd. Het uitlijnen heeft totaal niet geholpen. Handen los van het stuur en de wagen trekt direct licht naar rechts. Maarrrr.. rij ik op het linker gedeelte van de weg, trekt de camper licht naar links. Kortom, de wagen reageert op de bolling van de weg.
Een monteur zei me ooit dat dit komt door de elektrische stuurbekrachtiging die de Fiat Ducato's hebben. Erg licht sturen als voordeel maar als nadeel dat de bolling van de weg direct op het stuur reageert.
Ik ben er op gaan googelen en lees dat er campers/bedrijfswagens zijn waar dit valt in te stellen. Iets zwaarder sturen zou het 'probleem' verhelpen. Ook een forumlid hier heeft me er eens een hele uiteenzetting over gestuurd in een pb.
Ik ben er nu aan gewend en doe het er maar mee.
Wel eens gedacht aan een geknapte koordlaag van de band. Wielen eens wisselen van voor naar achter en je weet het. Mn bij C....tinental komt nog al eens voor🤔.
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door efsix »

Ik zou eerst beginnen met de bandenspanning te controleren. Laatste twee uitlijnklachten die ik kreeg bleek de oorzaak te hebben in een verschil van tweetiende .......
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9175
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door gjvonk »

@Esfix: een verschil in luchtdruk in de banden links en rechts zou wellicht iets van het trekken verklaren, maar verklaart niet het niet recht staan van het stuur bij recht uit rijden. Bovendien is het een nieuwe camper, dus garantie. Laat de dealer de oorzaken maar opzoeken en verhelpen. TS zal er genoeg €€€ voor hebben neergeteld om dat te mogen eisen toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Bridge
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 20:06
Locatie: Zeeuws - Vlaanderen

Re: Uitlijnen nieuwe camper



Bericht door Bridge »

Dealer importeur in België waar we hem hebben gekocht.
Gaf aan dat ze de kosten verhalen op de fabriek.
Dus gewoon uit laten voeren.
Morgen een afspraak maken
Grtz
HYMER B SL 708
Plaats reactie