En mag ik wat kritisch zijn ?
Dat je schokdempers onderweg moet gaan vervangen is geen voorbeeld.
Normaal moeten schokdempers preventief vervangen worden.
En dan meteen de lagers en rubbers mee vervangen.
Preventief vervangen is een woord dat in de wereld van de oudere campers bijna niet voorkomt. Als je veel bij de weg bent valt op hoe ontzettend vaak je campers op de vluchtstrook ziet staan.
Niet voor niets is een onderwerp over pechulp in de voertuig verzekering voor oudere campers zo populair op dit forum.
Preventief vervangen is een woord dat in de wereld van de oudere campers bijna niet voorkomt.
Niet voor niets is een onderwerp over pechulp in de voertuig verzekering voor oudere campers zo populair op dit forum.
Je oordeelt over een grote groep camperaars en stelt deze "wijsheid" op basis van?
Alsof eigenaren van oudere campers in het algemeen het onderhoud niet serieus nemen en bovendien ter compensatie pechhulp belangrijker vinden dan eigenaren van jongere campers
Ongetwijfeld is dit van toepassing op een aantal camperaars, maar door dit zo algemeen te stellen schoffeer je een grote groep camperaars waarvoor dit niet geldt.
Het is net of de veren niks meer doen, dus dat het chassis op de schokdempers rusten.
Kan dit of zit ik fout.
Ga morgen wel even terug naar de garage.
Wie weet er meer van.
Even een antwoord op je vraag , ja, dat kan dus. Schokdempers voorkomen op geen enkele manier het doorzakken van je (voor)veren, schokdempers dempen alleen de veerbeweging. Als dus je veren zo slap geworden zijn dat de auto op de aanslagrubbers hangt, is er nauwelijks of geen veerweg meer, en valt er dus ook minder te dempen. Vandaar dat je waarschijnlijk nauwelijks verbetering merkte.
Overigens denk ik dus niet dat het chassis op de schokdempers rust, maar op de aanslagrubbers. Die aanslagrubbers zijn er voor om de klap aan het einde van de veerweg (als je door een kuil gaat of zo) op te vangen.
Als je wilt kun je een foto van de zijkant van de camper maken, dan is waarschijnlijk wel te zien of deze aan de voorkant te ver is doorgezakt.
door seth_space » wo 19 jun 2019, 23:21
Op zich zegt alleen de lengte van een veer niets als je niet weet hoeveel windingen en van welke dikte of progressiviteit de ""nieuwe"" veerlengte is.
Dus als generieke opmerking heb je hier niet zoveel aan.
"Mijn" 250 staat keurig op zijn veren, heeft ruim voldoende grondspeling en een prettig veerkarakter ook bij volle belasting. Ik zou zeker geen behoefte hebben aan 5cm extra veerlengte.
De enige 2 berichten waar TS wat aan heeft!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Ik heb dus bij mijn 230 de schokbrekers voor
2 jaar terug
Incl de lagers ed laten vervangen door
Kareltje cola
Zijn woorden toen(van Glen)
De veren blijven gewoon goed. Vervangen niet nodig
Wil je hoger of hoogte verschil oplossen .dan kan dat met nieuwe veren
Maar nodig is het niet. Je veren slijten niet
Niet mijn woorden .maar van een gewaardeerd forumlid met kennis
klopt, maar nu staat af fabriek de camper al op de stootrubbers, en toen?, dan zal er om wat meer comfort /veerweg te krijgen toch wat moeten gebeuren b.v. andere/zwaardere/langere veren plaatsen, enkel schokkers helpt dan niet.
dus eens naar b.v. carsupport is m.i. nog niet zo,n verkeerd advies.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Geachte Heren.
Om een eind aan deze discussie te maken kan ik jullie vertellen dat er niks mis is met mijn schokdempers en veren na een gedegen controle door de monteurs.
Wat ze wel gevonden hebben is dat de ophang rubbers van de motor steunen versleten zijn en ik hierdoor het idee kreeg dat de vering niet goed werkte.
Vandaar die klappen die ik meende te horen bij de schokdempers vandaan kwam.
We hebben met z'n drieën een flinke proefrit gemaakt over klinkers, putdeksels die diep lagen (alla Griekenland en Albanië) en volgens de deskundige en nu ook door mijzelf moeten we dus concluderen dat er niks mis is.
De rubbers worden vervangen z.s.m. mocht het zo zijn dat ik dan nog niet tevreden ben dan meld ik mij weer.
Bedankt voor de adviezen welke ik ook heb voorgelegd aan de monteurs en zij hebben ook hiernaar gekeken.
Dus het advies van Kareltje cola is in deze correct.