Ervaring met koelkast ventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jackentiny »

@veetee;

ja,ventilators zitten horizontaal net boven het onderste rooster en ze blazen naar boven natuurlijk,
daar zit een rand van de roosterbasis waar ze mooi op vastgezet konden worden,

Grts, Jack
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door veetee »

jackentiny schreef:
di 09 jul 2019, 19:47
@veetee;

ja,ventilators zitten horizontaal net boven het onderste rooster en ze blazen naar boven natuurlijk,
daar zit een rand van de roosterbasis waar ze mooi op vastgezet konden worden,

Grts, Jack
Ok, als het zo ‘al jaren naar volle tevredenheid’ werkt zal dat ook wel gaan zo, ik lees overal dat de ventilators in het bovenste rooster gemonteerd moeten zitten, en naar buiten blazend natuurlijk (dus een ‘vacuum’ creeënd en zo buitenlucht van onderen aanzuigend). Zou beter zijn dan op druk blazend...

Ik heb ze zo (bovenin) zitten, werkt prima.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jackentiny »

je helpt gewoon de natuurlijke luchtstroom die van onder naar boven gaat, of je dat doet door zuigen of persen zal weinig verschil uitmaken,
Voor de beste wamteoverdracht op je condensor zou je daar ook je ventilatoren moeten plaatsen, in theorie liefst kort eronder en naar boven blazend natuurlijk omdat er direct achter de ventilator een turbulente stroming is die gunstiger is voor warmteoverdracht dan een laminaire stroming, maar installatiegemak speelt natuurlijk ook een rol bij de gemaakte keuze.
Zover mijn mening en theorie voor wat het waard is, als het maar naar tevredenheid werkt
dus bier (en voor het vrouwtje de rose) koud genoeg :cheers:

Grts,
Jack
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door veetee »

Voor de luchtstroom zal ventilator onder of boven geplaatst inderdaad niet zoveel uitmaken, maar in het ene geval (boven) creëer je onderdruk, in het andere geval (onder) heb je overduk. Als je koelkast niet ‘gasdicht’ ingebouwd is - kieren rondom het kastje waarin hij is ingebouwd - heb je met overdruk kans dat er verbrandingsgassen in het interieur terecht komen. Bij boven geplaatste ventilator heb je dat effect niet... :wink:
In beide gevallen is het biertje koud, maar in het ene geval ‘n tikkie veiliger :cheers:
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jackentiny »

de mijne is rondom echt (te) goed afgekit, vandaar dat ik de grote poetsbeurt uitstel tot de winter,
met kit knoeien, daar hebben ze bij hymer wel verstand van :wink:
Grts,
Jaxk
Toon Hymer
Berichten: 4
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 17:41

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Toon Hymer »

Ik heb toch ook maar een setje gekocht bij camperpassie, in de bovenste opening geplaatst, uitblazen naar buiten, koelkast op 230 V en bijna standje maximaal. Omstandigheden Como meer temp ongeveer 30 graden, roosters staan niet in de zon maar koelkast lijkt het steeds minder te doen. Doe ik iets fout ??
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jievie »

Probeer de koelkast eens op een lagere stand te zetten.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1400
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door rollercoaster »

volgens monteur van dometic maakt dat bij de nieuwere koelkasten niet meer uit welke stand deze staat , was eerder bij oudere modellen wel.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door djurre1980 »

Neemt niet weg dat hij dat wel moet proberen Nico.
Je hoort zoveel tegenstrijdige verhalen.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door djurre1980 »

Wel weer grappig om te zien hoe diep en serieus sommigen hier ingaan op een koelkast ventilatortje :clap: :cheers:

Ik heb ook een kant en klaar setje geinstalleerd.
Kan op de auto stand of handmatig.
We gaan het zien deze zomer.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Blijft een interessant onderwerp inderdaad, zeker met deze buitentemperaturen (hier nu 35 graden op dit moment).
Ik heb de clixon tussen de ribben achter het bovenste rooster hangen (zal zo foto plaatsen). Wat is de beste instelling voor temperatuurbereik van de ventilatoren, dus aan bij welke temperatuur en uit bij?

FD1BF70E-1F7E-4601-9719-1432A68845DC.jpeg
FD1BF70E-1F7E-4601-9719-1432A68845DC.jpeg (140.01 KiB) 247 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Peter LMC »

Ja en dat staat op de Clixon. Toch.
De in en uitslag temperatuur dus.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Of dat op de clixon staat weet ik niet. Ik kan instellingen wijzigen m.b.v. het kastje met temperatuurdisplay dat je rechtsboven op de foto ziet. Nu schakelt de ventilator in bij 45 graden en uit bij 30 graden. Mijn vraag is echter wat de beste waarden zijn voor een optimale werking van de koelkast. Dat bepaalt een clixon niet :wink: en wellicht moet ik een andere kopen als ik niet de juiste waarden in kan stellen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door veetee »

Als jij nog een regelkastje ertussen hebt zitten waar je wat kan instellen, dan heb je waarschijnlijk geen clixon maar een soort temperatuursensor. Aan de clixon zelf valt niks in te stellen, hij maakt contact bij bepaalde temperatuur, zeg 50C, en verbreekt weer bij een lagere temperatuur, bijv. 35C. Wil je andere in- en uitschakeltemperaturen, dan moet je een andere clixon gebruiken.
De regelbare temperatuur gestuurde ventilatoren meten met een sensor de temperatuur, de temperatuur waarbij de ventilator gaat lopen is dan instelbaar, en meestal weer uit bij een vast aantal graden verschil lager.
Plaats reactie