Ervaring met koelkast ventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5695
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Ik heb deze complete set gekocht via Marktplaats en blijkt ook CF-lid te zijn.

Afbeelding

Boven- (ventilator aan) en ondergrens (ventilator uit) zijn zelf in te stellen en je kunt ook de actuele temperatuur aflezen :D
Zelf er nog een schakelaar aan toegevoegd, zodat ik de automatische werking aan/uit kan zetten.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Premiumliner »

Ik heb deze: https://www.kampeerperfect.nl/koelkast- ... -12-v.html en die functioneert prima!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9181
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door gjvonk »

N.a.v. Monroe: een compressor koelkast werkt anders dan een absorptie koelkast. Toch is je ervaring vreemd: thuis heb ik een Amerikaanse koelkast en die heeft ook een ventilator bij het buitendeel, geen inverter over de volle achterkant maar in feite een 'tot kubus gevouwen' inverter die met een geforceerde luchtstroom zijn warmte kwijt raakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
camperwout
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:44
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door camperwout »

Het bovenste rooster van mijn koelkast zit op het dak en is uitgevoerd als een soort rechthoekige schoorsteen (Dometic LS R500). Hier zouden 3 x 8 cm computer ventilatoren in passen maar vraag me af wanneer de ventilatoren af staan of er nog genoeg luchtcirculatie is. Wie heeft er ervaring met dit type rooster met ventilatoren?

Wout
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9181
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door gjvonk »

Ze zullen wat weerstand opleveren, maar dat kun je compenseren met een thermostaat geregelde aan/uit schakeling.

Misschien kun je in jouw situatie ook 1 of 2 grotere ventilatoren net boven / achter het onderrooster plaatsen? Het gaat tenslotte om het verhogen van de snelheid van de langs stromende lucht. Ik weet alleen niet of er dan een risico op 'uitblazen' van de koelkast brander bestaat...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door kampo »

Metor schreef:
wo 19 jun 2019, 13:13
Paar maanden geleden bij onze tec tower koelkast 2 stuks 120mm ventilatoren geplaatst....
Bedankt voor je mooie feedback Meteor !
Wat je beschrijft lijkt me volledig logisch.
Wat een misterie blijft is dat er velen andere rondrijden met verhalen die sterk afwijkend zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5695
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Welke mysterieuze sterk afwijkende verhalen doel je op?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door rzwiebel »

Kijk hier voor het hoe en het waarom de ventilatoren werken; tevens de resultaten van een test van 8 uur waarbij de ventilatoren op momenden werden aan en uitgezet.

https://www.zwiebelfam.nl/camper/koelkast.htm
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13432
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door hathi »

:thumbup: Zwiebel
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22911
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jievie »

Heeft er iemand een idee of je van een dometic ook 12v kan aftappen, enkel wanneer hij aan staat ? Dus vanaf het moment dat je hem op gas,220,12v of automatisch zet.

Dit om te vermijden dat de ventilator blijft draaien wanneer je de frigo niet gebruikt. Ik weet dat je er even goed een schakelaar tussen kan hangen,maar dat is dan weer iets extra om aan te denken als je de camper op de oprit hebt staan.






Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jackentiny »

Als je er een clixon op zet gaat ie aan als het element warm is dus als de koelkast "het nodig heeft", zo simpel kan het zijn,

grts,
Jack
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jievie »

jackentiny schreef:Als je er een clixon op zet gaat ie aan als het element warm is dus als de koelkast "het nodig heeft", zo simpel kan het zijn,

grts,
Jack
Ja, inderdaad. Even aan het nadenken voor niets. Was al aan het kijken voor iets temperatuur geregeld, maar dacht dat het dan alsnog zou kunnen beginnen draaien door stil te staan in de zon. Maar ik neem inderdaad aan dat het niet zo snel 50°+ zal worden daar.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13432
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door hathi »

Nou dat weet ik nog niet,of het geen 50 graden word,ik heb al 25 jaar een clixon. ( bimetaal) welke de ventilatoren aansturen ,nooit problemen,maar afgelopen week,bij die extreme hitte,vielen opeens de ventilatoren uit, na controle niets defect,,en alles werkt nu ook weer normaal,dus kan ik maar tot 1 conclusie komen,oververhitting,van de clixon,en daardoor de uitval?
Hans
Plaats reactie