Ervaring met koelkast ventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Metor »

Paar maanden geleden bij onze tec tower koelkast 2 stuks 120mm ventilatoren geplaatst.
.
SAM_9187.jpg
SAM_9187.jpg (63.72 KiB) 1454 keer bekeken
Hadden geen klachten over het functioneren van de koelkast. Koelde en vriest altijd prima, zelfs bij hoge buiten temperaturen.
Maar het kan altijd beter om het gasverbruik te verminderen. (Staan vaak niet aan de paal).
Afgelopen weken was soms het redelijk fris aan in Galicie en Portugal en de temperatuur geregelde ventilatoren sloegen dan niet aan. Wat opviel is dat toch de inschakeltijd/uitschakeltijd verhouding van de koelkast toch merkbaar verbetert. Dit is hoorbaar als de koelkast op gas brandt. Hoe kan dit? Denk dat de doorstroming van frisse lucht door de roosters door de aanwezigheid van de plaat met ventilatoren iets afgeremd wordt, waardoor de efficientie toeneemt bij lage buiten temperaturen.
Bij hoge buiten temperaturen met zon op de zijkant van de camper, slaan de ventilatoren aan (bij +-45 graden op de koelvinnen) en ook hier is de verbetering merkbaar dat de thermostatisch geregelde koelkast gedurende langere perioden afslaat.
Ben dus heel tevreden, blij dat ik dit ingebouwd heb. Mijn inschatting dat het gasverbruik van de tec tower over 5 weken gemeten met 25% daalt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door gjvonk »

Ik heb ook een dubbele temperatuur gestuurde ventilator achter de koelkast. Of het me veel gasverbruik scheelt weet ik niet, maar ik ben heel erg tevreden over de efficiency verbetering van mijn koelkast. Zelfs met de Portugese zomerzon vol op de (donkrgrijs gelakte) kant waar de koelkast zit is de koelkast temperatuur goed...de ventilatoren draaien dan wel allebei.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jievie »

Welke temperatuur sturing hebben jullie gebruikt ? En waar heb je het op aangesloten, ergens op de frigo of rechtstreeks op accu met aan/uit schakelaar ?
Joppedejong
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 21:10

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Joppedejong »

Bij ons met een aan uit schakelaar recht achter de koelkast. Niet op temperatuur gestuurd maar op gevoel aan en uit zetten. Maakt wel wat lawaai valt me op....
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5686
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Camperic »

Bijgeleverde temperatuursensor achter het rooster geplaatst en extra een schakelaar in de camper gemonteerd.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad. Met een clixon op de lamellen.
Zo'n 15 jaar geleden gemaakt en hier 2 computerventilatoren op aangesloten.
Schakelaartje met zekering.
Welke temperatuur de clixon heeft weet ik niet meer.

https://www.conrad.nl/p/thermorex-tk24- ... sert_kz=8J

https://www.dewitschijndel.nl/catalogse ... /?q=clixon
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door Metor »

Bij Ali 5 temperatuur schakelaars besteld (kosten bijna niets) en een pwm motor regel printje (ook niet veel). Ook de ventilatoren (crab shape brushless type) komen bij Ali vandaan. Zijn behoorlijk stil, hebben een zeer grote flow en gebruiken weinig (dacht ongeveer 100mA).
De temp. schakelaars van 45C gemeten en gekalibreerd. Zat nogal wat verschil in (+/-10C). Heb degene eruit gepikt die het dichtstbij 45C zat.. Schakelen in als de temperatuur hoog wordt. De temp. schakelaar in serie gezet met de voeding van het motor regel printje. Laat de ventilatoren op halve kracht draaien, instelbaar met een potmeter van buiten af bereikbaar. Deze heb ik al die tijd hetzelfde laten staan.
De temperatuur schakelaar (10x5mm) is geplaatst in de ruimte net boven de koelvinnen, met flink wat heatshrink isolatie erom heen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door veetee »

Ik heb een kant-en-klare set ingebouwd, 2 ventilatoren met temperatuursensor in een framepje, regelaartje (manual/auto) binnen in de keuken. Werkt perfect.
.
846BA276-F234-40CB-8E53-EAD2D60432E9.jpeg
846BA276-F234-40CB-8E53-EAD2D60432E9.jpeg (101.61 KiB) 1312 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22881
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door PaulBng »

Die van Veetee heb ik ook. Prima ding. Gaat op automatisch als ik de camper ophaal. Altijd koud bie..... cola.
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door jievie »



Handig, waar heb je het gekocht ?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door veetee »

Bij CamperPassie. Maar bij meer leveranciers verkrijgbaar natuurlijk...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door gjvonk »

Ik heb in ieder geval dezelfde schakelaar . De rest weet ik niet, ik heb het in laten bouwen bij de aanschaf...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door MonRoe »

wij hebben gemerkt dat bij een compressor koelkast een ventilator alleen maar averechts werkt.

in het begin ging het prima met de koelkast, toen stond de ventilator niet aan. het werd hier warmer en de koelkast liep iets op dus dachten we laten we de ventilator aanzetten. maar de temperatuur in de compressor koelkast liep steeds hoger op.

ventilator weer uitgezet en de koelkast sloeg weer aan en koelde weer prima.

temperatuur binnen en buiten de camper overdag 30 graden en in de nacht 24.

geen idee hoe dit kan, in voorgaande jaren nooit gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Ervaring met koelkast ventilatoren



Bericht door appellover »

Had ook altijd problemen bij erg warm weer ,35+, stopte er mee.
2 x14 cm computer ventilatoren en zekering bij conrad en dubbele schakelaar bij gamma.
Vastgezet met kabelbinders aan het rooster.
Meestal staat er 1 aan ,gebruikt paar watt en is niet hoorbaar.
Totale kosten 12,50€ en 2 uurtjes prutsen om kabels netjes weg te werken.
Werkt perfect ,geen problemen meer gehad.
Waarom bouwen ze dat niet direkt in nieuwe campers?


Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op wo 19 jun 2019, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie