Help: diepvries probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Pietertje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 13:09

Help: diepvries probleem



Bericht door Pietertje »

Ik heb een 220 volt 100 liter vriezer laten ombouwen naar 12 volt. Door een vakman. De compressor is voor 12 volt. Hij vriest goed. Maar als hij uitgezet wordt, loopt de druk vrij hoog op. De volgende dag heeft hij een te lage druk. Vermoedelijk omdat de druk te hoog wordt. Dit blijft hij doen. Ook na vacuum zuigen en weer vullen of alleen bijvullen. Hij heeft geen idee waarom de druk oploopt bij uitschakelen. Als hij loopt blijft hij probleemloos doorlopen.

Heeft iemand enig idee waarom de druk oploopt bij uitschakeling?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22841
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Help, diepvries probleem



Bericht door PaulBng »

"de druk loopt vrij hoog op".
De druk waarin? En hoe weet je dat?
Pietertje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 13:09

Re: Help, diepvries probleem



Bericht door Pietertje »

De druk in de leiding via meting met een drukmeter. In de koelleidingen moet een bepaalde druk zijn. Te laag, dan te weinig koeling. Te hoog, is slecht voor de compressormotor. Na uitzetten vriezer is het normaal dat het iets oploopt. Maar bij mij is dat te veel.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Help, diepvries probleem



Bericht door Arie55 »

De hoeveelheid gas is een zeer, zeer nauwkeurige hoeveelheid! Ik vermoed dat er nu teveel in zit. Bij te weinig bevriest het deel wat net na de pomp uittreed.
Als het niet te lang geleden is dat de koelkast door de 'vakman' omgebouwd is, ga er dan mee terug. Dan is het zijn probleem.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Help, diepvries probleem



Bericht door cor heku »

te veel koelmiddel in het systeem.
cor
Pietertje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 13:09

Re: Help, diepvries probleem



Bericht door Pietertje »

Hij staat nog bij de "vakman." Hij is nog steeds aan het testen en hij weet wat hij doet. Deze compressor is niet gebouwd voor deze vriezer. Hoeveel vulmiddel is daardoor onbekend. Misschien moet ik genoegen gaan nemen met minder lage temperatuur door minder gas. Nu haalt hij maximaal -12 met een lege afgesloten kist. Nogmaals als hij loopt loopt hij goed en blijft hij draaien.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Help: diepvries probleem



Bericht door Arie55 »

Dat de compressor niet gebouwd is voor deze vriezer is niet het probleem. Het is de hoeveelheid gas wat rond gaat. Het systeem is een bijna werkt wel/niet systeem. Dus een beetje koelen/vriezen is er niet bij.
Staat er nergens iets van hoeveel er ingaat en vooral welk gas er in gaat? En als er een ander gas ingaat, weet die (zucht) "vakman" dan ook dat die dan op moleculaire verhoudingen van de gassen de hoeveelheid gas moet aanpassen? Weet die knaap ook dat wat je ook doet dat er eerst! gevacumeerd dient te worden? Het is allemaal erg delicaat.

Mijn voorstel/advies is nu dat je de vriezer afschrijft en een ander aanschaft. Want vroeger of later zit jij met een probleem. Met het gas en gehannis verdwijnt er ook een deel van de olie die dient om de compressor te smeren. Ook daar mag niet te veel of te weinig van inzitten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
donkey
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 23:06
Locatie: omg.Roermond
Contacteer:

Re: Help: diepvries probleem



Bericht door donkey »

Welke drukken , zuig ,pers , welk koelmedium ?
Welke temperatuur van het medium tijdens bedrijf ,beide, bij welke drukken, en temp in vriezer ?
Hoeveel gram is er in gegaan ?

Dat is de enige manier om iets meer van de situatie te over zien. :?:
Pietertje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 13:09

Re: Help: diepvries probleem



Bericht door Pietertje »

Even voor alle duidelijkheid. Hij is een vakman. Koelkastonderhoud is zijn beroep. Alleen compressor vervangen gebeurt bijna niet meer. Andere vriezer is meestal de beste optie.

Nu moet hij proberen om een lichtere compressor in te bouwen. Dus de opgegeven hoeveelheid gas geldt hier niet meer. Gaat overigens om R134A. Het systeem was hiervoor, net zoals de nieuwe compressor. Hij weet wat vacumeren is.

Te weinig gas is te weinig koeling. Te veel gas is te zwaar en dit is vermoedelijk de oorzaak dat de druk oploopt bij uitschakeling.

Hij is nog aan het testen, maar het lijkt er op dat hij nu de juiste hoeveelheid gevonden heeft. Hij haalt de -10 met een lege kist en de druk loopt niet meer op na uitschakeling.

Andere vriezer is niet echt een optie. Het gaat om een vrieskist voor een ijsverkoopfiets. De ombouw is hierop afgesteld. Er bestaat geen forum hiervoor, dus vermoedelijk de enige expertise zit in dit forum.
Plaats reactie