Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
bru
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 01 aug 2007, 19:18
Locatie: Kamperveen

Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door bru »

Dag vrienden,
Ik wil in een mb bus de start accu en de hh accu koppelen en kunnen laden , met de auto dynamo en met een inpandige lader maar ook bij stilstand niet de start accu leegtrekken. Zoals dat bij moderne campers functioneert
Er zijn vast tekeningen en een lijst met nodige spullen die ik moet aanschaffen.
Wie kan wat posten.
Alvast bedankt

Groet,
Bru
Hymer B574 rijder van 2001
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door Kroppie »

er is niet veel voor nodig, :
een scheidings relais, een gewoon of een cyrix
wat draad van de juiste dikte, +stekkertjes
accuklemmen
zekeringen met houder

en tekening van de situatie om te bepalen hoe en waar e.e.a. ingebouwd gaat worden
en een schema hoe e.e.a. aante sluiten.

die laatste 2, laat ik aan een ander over die handiger is met schema,s en plaatjes plaatsen.

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door Arie55 »

in eerste instantie zou ik gaan voor een eenvoudig relais. Eenvoud is het ware! Zo'n Cyrix ding zijn de meningen over verdeeld. Ik zou hem niet willen. Hier een schema als indicatie.

Arie
Bijlagen
Image1.jpg
Image1.jpg (12.13 KiB) 2548 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door blizard »

Leg eens uit hoe dat "gewone" relais weet wanneer de eerste accu vol is?
Zonder intelligentie zal ie nooit omklappen zoals een Cyrix doet.
Geef mij maar een FET diodeblock
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door Kroppie »

zo gauw de motor draait geeft de D+ 12 volt, dat tak je af naar het relais en dat relais schakeld dan beide accu,s met de plus aan elkaar, de minnen zijn al met massa verbonden, dus dan worden beide accu,s geladen, staat de motor stil dan is er geen D+ , dan valt het relais af en is de plusverbinding tussen de start en de hh accu verbroken en kan de startaccu nooit door hh verbruik leegraken.

dat relais hoeft niet te weten welke accu het eerst vol is , de leegste accu en dat is bijna altijd de hh accu zal door de lagere inwendige weerstand de meeste stroom trekken , en dus het snelste laden.

maar er werd een heeeel simpele vraag gesteld laten we het voor TS simpel houden.

om het goedkoop en simpel te houden is een gewoon relais prima, er zijn 10.000en campers waar het zo werkt, en een cyrix heeft net zoveel draden nodig alleen een massa en geen D+ draad

ik zou ook nog een zekering tussen relais en hh accu zetten, zo dicht mogelijk bij de hhaccu
voor draaddikte tussen de accu,s en het relais zou ik 16mm2 nemen met een 50 ampere zekering.

een interne lader kun je naar behoeft gewoon op de hh accu klemmen en gebruiken, hoef je niets speciaals voor te doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Fritske
Berichten: 4
Lid geworden op: do 25 apr 2019, 11:59

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door Fritske »

Om het simpel te houden:

Lijstje wat je nodig hebt:

- accukabels om het de accu's te verbinden (let op dikte)
- scheidingsrelais (slim relais) om de laadstroom tussen de accu's te verdelen (zorgt er tevens voor dat je startaccu niet leeg getrokken word)
- alternatief voor een slim scheidingsrelais is een normaal zwaar relais, deze kun je schakelen zoals Kroppie al aangeeft.
- setje accupolen
- zware maxi zekering

Voor een tekening, neem je even contact op met www.genius-electrics.nl, zijn heel behulpzaam met dit soort dingen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door Arie55 »

blizard schreef:
ma 17 jun 2019, 17:33
Leg eens uit hoe dat "gewone" relais weet wanneer de eerste accu vol is?
Zonder intelligentie zal ie nooit omklappen zoals een Cyrix doet.
Geef mij maar een FET diodeblock
Eenvoudig, dat weet IK. En met mijn schakel optie (wel gebruik van de D+, uit, niet van de D+ gebruik maken), maak ik zelden gebruik van de motor alternator. In de meeste gevallen als ik onderweg de vaat laat doen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door 309T16 »

Op Arie zijn post voortbordurend

Zo kan je de schakeloptie ook gebruiken bij een Cyrix. Heb zelf twee Cyrixen (twee accubanken), die ik kan aan- en uitzetten.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Startaccu en huishoudaccu laden en koppelen



Bericht door blizard »

Maar Arie heeft het over een dom relais.
Als je het handmatig moet schakelen, kan er wat is gaan, en dat wil TS toch voorkomen?
Een cyrix of een FETdiodeblok is dn het simpelste (met passende zekering in het + circuit dicht bij de accu)
Plaats reactie