Raam kapot
Re: Raam kapot
Bedankt, zag nu ook het technisch informatieblad. Ik ga er vanuit dat dit 'glas' (Acrylaat) niet van Polyethyleen (PE) of Polypropyleen (PP) is, want dat kun je niet lijmen. (Ben niet zo thuis in al die soorten kunststof)
Ik ga het proberen en het resultaat zal ik melden.
Ik ga het proberen en het resultaat zal ik melden.
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
- bupozaanstad
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
- Locatie: Zaanstad
Re: Raam kapot
Geen idee waar jou ruit van is gemaakt maar de kunststof ruit van de Esterel caravan is er prima en sterk mee gerepareerd. Ik zou het in elk geval gewoon proberen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Re: Raam kapot
Ik twijfel tussen:
https://www.bison.nl/nl/product.131 (epoxy versie)
en deze:
https://www.bison.nl/nl/product.2288 (kunststoflijm 2 componenten)
- Beiden lijmen acrylaat, maar de sterkte is de kunststoflijm (300 kg/cm2 tegen 170 kg/cm2)
- Beiden zijn vullend, waterbestendig en chemicaliënbestendig.
- De kunststoflijm is slechts 10 minuten verwerkbaar en de epoxieversie 1,5 uur
Ik zit er aan te denken om (voor de zekerheid) een aluminium of plastic 'spalk' aan de achterkant er tegen te plakken, voor wat extra sterkte. Beiden kunnen metaal plakken.
Er komt met het dicht smijten van zo'n schuifdeur nogal wat kracht vrij. Dat is denk ik ook de oorzaak van het afknappen. Zouden jullie dat doen?
https://www.bison.nl/nl/product.131 (epoxy versie)
en deze:
https://www.bison.nl/nl/product.2288 (kunststoflijm 2 componenten)
- Beiden lijmen acrylaat, maar de sterkte is de kunststoflijm (300 kg/cm2 tegen 170 kg/cm2)
- Beiden zijn vullend, waterbestendig en chemicaliënbestendig.
- De kunststoflijm is slechts 10 minuten verwerkbaar en de epoxieversie 1,5 uur
Ik zit er aan te denken om (voor de zekerheid) een aluminium of plastic 'spalk' aan de achterkant er tegen te plakken, voor wat extra sterkte. Beiden kunnen metaal plakken.
Er komt met het dicht smijten van zo'n schuifdeur nogal wat kracht vrij. Dat is denk ik ook de oorzaak van het afknappen. Zouden jullie dat doen?
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Re: Raam kapot
Inderdaad met chloroform.
Delen tegen elkaar houden en de breuklijn voorzichtig ermee vol laten lopen, bijv met een heel klein kwastje.
Toen ik een al eeuwen bestaande drogisterij erom vroeg werd er argwanend gevraagd wat ik er mee wilde.
Na uitleg, kwam hij met een zelfgemaakt huismiddeltje. Werkte perfect.
Drogisterij Bik, Douzastraat, Leiden.
Re: Raam kapot
Ik kan het via mijn werk krijgen.
Chloroform lost het plexiglas op en als de chloroform weer verdampt laat het een nette las achter. Het vult alleen niet op, dus werkt alleen bij breuken die nog goed op elkaar passen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Raam kapot
Hoe hard is die klap dan wel niet dat daar een ruit van kapot gaat? Misschien een idee om die deur eens goed af te (laten) stellen waardoor hij niet met een harde klap gesloten hoeft te worden? Zullen de buren ook op prijs stellen denk ik.maar ik denk dat het telkens met een harde klap dicht gooien van de zijdeur
Re: Raam kapot
De deur afstellen is zeker ook een optie. Bedankt voor de tip.
Verder heb ik het stukje er aan gelijmd met Bison acrylaat lijm
https://www.bison.nl/nl/product.2288
Dat is goed gegaan. Ik heb ook iets afgevijld van het stukje, zodat het scharnier niet meer tegen dat stukje aan kan komen, als de deur dicht wordt gedaan. Tot slot heb ik aan de binnenkant van de dit stukje nog wat siliconenkit aangebracht op het raam en het stukje. Zou het weer los schieten, dan blijft het 'hangen' aan de kit. Dan ben ik het niet kwijt.
We zullen het zien, of dit beter werkt. Ik hou jullie op de hoogte, waarbij ik hoop dat het over 7 jaar zal zijn....
Verder heb ik het stukje er aan gelijmd met Bison acrylaat lijm
https://www.bison.nl/nl/product.2288
Dat is goed gegaan. Ik heb ook iets afgevijld van het stukje, zodat het scharnier niet meer tegen dat stukje aan kan komen, als de deur dicht wordt gedaan. Tot slot heb ik aan de binnenkant van de dit stukje nog wat siliconenkit aangebracht op het raam en het stukje. Zou het weer los schieten, dan blijft het 'hangen' aan de kit. Dan ben ik het niet kwijt.
We zullen het zien, of dit beter werkt. Ik hou jullie op de hoogte, waarbij ik hoop dat het over 7 jaar zal zijn....
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Re: Raam kapot
Nadat een eerste lijmpoging met Acrific 1R 192 na een halve week al weer kapot was, zit de tweede poging, maar nu met Bison acrylaatlijm nog steeds goed vast.
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Re: Raam kapot
Heb je wel de instructies van die Acrifix gevolgd, met name de ‘curing’, UV en drogen 70/80C ?
Acrylaat kun je ook “lijmen” met aceton, dat is wat makkelijker verkrijgbaar dan chloroform.
Acrylaat kun je ook “lijmen” met aceton, dat is wat makkelijker verkrijgbaar dan chloroform.
Re: Raam kapot
Deze lijminstructie heb ik niet gevolgd. Wel deze:veetee schreef: ↑zo 20 okt 2019, 20:48Heb je wel de instructies van die Acrifix gevolgd, met name de ‘curing’, UV en drogen 70/80C ?
Acrylaat kun je ook “lijmen” met aceton, dat is wat makkelijker verkrijgbaar dan chloroform.
https://kunststofplatenshop.nl/plexiglas-lijmen/
Misschien dat het daar aan gelegen heeft?
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor