gas aansluitingen propaan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

gas aansluitingen propaan



Bericht door simple simon »

goeieavond allen,
Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat mijn nieuw gekochte drukregelaar niet past op mijn grijze Shell gasfles en wel op mijn kleinere bekende camper en caravan groene gasfles.
De afdichtings uitstulping in de regelaar moer is te groot dus sluit niet op het rubbertje in de fles maar als je dit niet doorhebt dan sluit je koper op koper en dat is niet de bedoeling.
Ik zag een tweetal gesprekken op dit forum over dit onderwerp maar had niet echt het idee dat men elkaar snapte dus ik heb wat foto's gemaakt om de boel te verduidelijken.
ergo, mijn regelaar is niet de juiste maar wel gewoon in de campingshop gekocht, ik vraag me soms wel af of al die verschillen niet juist de boel gevaarlijker maken....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door simple simon op do 13 jun 2019, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door veetee »

‘t is nogal donker in je gaskast... :lol3:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door Peter LMC »

Ik zie helaas geen foto Simple S.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door Cee Pee »

Ik zie ook geen foto's alleen een groot zwart vlak.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

gas aansluitingen propaan



Bericht door appellover »

Hij zal toch niet met een aansteker naar lek gezocht hebben?
Dan krijg je dat soort foto’s
Dan reageert hij ook niet meer.




Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door simple simon »

blijkbaar kan het www.mupload alleen maar standaard fotos en ik koos verkleinde fotos
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door appellover »

Gelukkig.




Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door appellover »

Gebruik altijd tapatalk ,dat is zo makkelijk met foto’s





Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door gjvonk »

Bij mij zit er in de aansluitwartel van de drukregelaar ook een rubber ring en mijn drukregelaar is van oktober 2014. Ik gebruik al jaren BP light propaan flessen. Die ruil ik telkens om, de gashandelaar zorgt er dus voor dat de flessen 'up to date' zijn.

Bij jouw drukregelaar lijkt het de bedoeling te zijn dat de vaste koperen ring in de aansluitwartel in de vaste rubber ring van de propaanfles drukt. In ieder geval zie ik in de aansluiting van de ene propaanfles een rubber ring zitten, die ik niet in de Shell gasfles zie. Is je Shell gasfles waarop het niet past misschien verouderd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



Buscamper fan
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door simple simon »

zie je hoe makkelijk je elkaar niet kan volgen terwijl de foto's duidelijkheid zouden moeten geven, de shell fles heeft wel degelijk een rubber ring
( het zwarte in het midden ) alleen hij is dus wel danig kleiner waardoor de uitstulping van de regelaar niet op het rubber drukt maar op het koper net buiten de rubberring, nu heb ik als ex fijn-metaalbewerker een scherp oog opgelopen dus kan zonder schuifmaat snel maatverschillen zien maar menigeen ziet dit niet en draait dus uiteindelijk in deze situatie messing op messing.
nu zit er op mijn drukregelaar van mijn hetelucht kachel in mijn garage niet een uitstulping maar daar zit een kunststof ring die afdicht maaaarrrr die mag je blijkbaar niet gebruiken wanneer je de uitstulping hebt.
ik zal morgen de campingboer eens bellen maar helaas hebben die bij tijd en wijle minder verstand van (hun) zaken dan ons camperbouwers.(helaas)
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door gjvonk »

@Simon: je verwoord het beter dan ik. Ik heb ter vergelijking een fotootje toegevoegd van 1 van mijn BP light gasflessen: door het ruilsysteem zijn die altijd modern. Waarschijnlijk heeft de rubber ring daarin eenzelfde diameter als die op de fles van de TS die wel past.

Ik vermoed n.l. dat de aansluiting op de Shell fles in feite een verouderd type is...als dat zo is, zou ik de fles vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Afbeelding
Buscamper fan
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door Houwe468 »

Je nieuwe gasdrukregelaar heeft een zgn duitse Din Haushalt aansluiting en passen op Duitse gasflessen en op de meeste Nederlandse 5 kg gasflessen.. Deze hebben allemaal een gaskraan met een rubber inzet. De Nederlandse 10 kg gasflessen van Antargas (Shell), Prima gaz enz hebben een zgn Shell aansluiting zonder rubber inzet. Hier passen alleen gasdrukregelaars met een Shell of Kombi aansluiting op.
Je moet je aangeschafte gasdruk regelaar ruilen voor een met een Kombi aansluiting die zowel past op gasflessen met een Shell of Dinhaushalt aansluiting.

Groet

Ton
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: gas aansluitingen propaan



Bericht door Houwe468 »

download.jpeg
download.jpeg (8.03 KiB) 832 keer bekeken
Of deze verloopnippel Shell Din aanschaffen

Groet

Ton
Plaats reactie