Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Heeft iemand al langere ervaring met de Pirelli Carrier Camper banden. Buiten dat ze het goed doen in de test van Promobil 2017 is voor ons interessant hoe ze zich gedragen qua grip (zoals nat gras) en of de bandenspanning voor de achteras ook 5.5 Bar (80 Psi) kan verdragen. Laatste is voor ons echt een voorwaarde gezien het gewicht op de achteras van onze camper (levelsysteem, trekhaak, bike-lift, e-bikes,...).
Hebben nu de Hankook Vantra’s 215/70 R15C 109/107S en doen het qua grip erg goed maar hebben hiermee al 2x een lek/klapband gereden op achteras. Hiervoor de Conti Vanco Camper gehad (af fabriek) maar die waren voor onze camper erg slecht qua grip.
Wellicht hebben jullie ook rijervaring met de Michelin Agilis Camper. Volgens Promobil 2017 qua remgedrag en aquaplaning slecht en zouden erg slijten, praktijkervaring kan echter anders zijn.
Mvg,
Ton
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet, 2011/2012)
Hebben nu de Hankook Vantra’s 215/70 R15C 109/107S en doen het qua grip erg goed maar hebben hiermee al 2x een lek/klapband gereden op achteras. Hiervoor de Conti Vanco Camper gehad (af fabriek) maar die waren voor onze camper erg slecht qua grip.
Wellicht hebben jullie ook rijervaring met de Michelin Agilis Camper. Volgens Promobil 2017 qua remgedrag en aquaplaning slecht en zouden erg slijten, praktijkervaring kan echter anders zijn.
Mvg,
Ton
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet, 2011/2012)
DeZot
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet)
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet)
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Waarom moet de band 5.5 bar aankunnen? Voor hetzelfde geld kan de band die belasting aan met een lagere banddruk. Een band met een hogere loadindex heeft niet noodzakelijkerwijze een hogere bandendruk. Mijn vorige winterbanden moest ik minder hard oppompen voor het zelfde gewicht te dragen dan mijn zomerbanden. Mijn winterbanden hadden een hogere loadindex.DeZot schreef: ↑ma 10 jun 2019, 8:51Heeft iemand al langere ervaring met de Pirelli Carrier Camper banden. Buiten dat ze het goed doen in de test van Promobil 2017 is voor ons interessant hoe ze zich gedragen qua grip (zoals nat gras) en of de bandenspanning voor de achteras ook 5.5 Bar (80 Psi) kan verdragen. Laatste is voor ons echt een voorwaarde gezien het gewicht op de achteras van onze camper (levelsysteem, trekhaak, bike-lift, e-bikes,...).
H20
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Ik heb de Agilis er nu 6 jaar onder zitten, en ben er zeer tevreden over. Afgelopen vrijdag nog richting Berlijn echt enorm veel water gehad, maar deze banden geven geen krimp. Veel vertrouwen, zoals ik dat altijd heb bij Michelin (auto en motorfiets )!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Slijten en grip zijn twee tegengestelde begrippen. Een band die veel grip heeft, slijt sneller. Een band die niet slijt, heeft weinig grip. Nog recent een artikel geweest over de slecht grip van de banden van bestelbusjes. Die moeten vooral lang meegaan blijkbaar.
H20
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Dank Ruud voor de ervaring met de Michelin’s. 6 jaar is zeker ruim te noemen! Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld in een jaar?
Mvg,
Ton
Mvg,
Ton
DeZot
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet)
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet)
- Marco Polo
- Berichten: 27466
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Agilis camper gaan bij ons ongeveer 35000 a 45000km mee op de vooras.
(Is voor ons een jaar of 3)
35000 tot 4 mm (als je rekening houd met de M&S klasificatie) en zitten nu met een andere set op 44000km en net iets meer dan 2 mm voor.
2 verschillende campers en verschillende loadindexen maar het slijtagebeeld voor dit type van Michelin blijft hetzelfde.
Geen probleem met slechte wegomstandigheden.
Ben nu natuurlijk wel wat voorzichtiger in verband met het mindere profiel.
(Is voor ons een jaar of 3)
35000 tot 4 mm (als je rekening houd met de M&S klasificatie) en zitten nu met een andere set op 44000km en net iets meer dan 2 mm voor.
2 verschillende campers en verschillende loadindexen maar het slijtagebeeld voor dit type van Michelin blijft hetzelfde.
Geen probleem met slechte wegomstandigheden.
Ben nu natuurlijk wel wat voorzichtiger in verband met het mindere profiel.
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Wij gebruiken de camper minder dan we zouden willen, omdat we nog werken. In die 6 jaar hebben we 35.000km gereden, en het profiel is nog prima.
- Bijlagen
-
- 15601526079282510661931809742970.jpg (179.51 KiB) 1084 keer bekeken
-
- 15601525706709204015202158845066.jpg (233.08 KiB) 1084 keer bekeken
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
- Marco Polo
- Berichten: 27466
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Wat is prima als in millimeters?
En wissel je van voor naar achter?
Hebben wij tot nu toe niet gedaan.
Achter zal het bij deze wagen na 44000km nog een millimeter of 5 zijn.
Is er 1 tussentijds vervangen in verband met niet te repareren lekkage.
Banden staan niet op de volle druk omdat anders alles kapot rammelt in de wagen
Daarnaast heb je - zeker voor - dat de band vooral in het midden sneller gaat slijten.
Achter 4,8 tot 5bar druk en voor 4,4 ongeveer.
Loadindex voor de achteras ligt ongeveer 600kg boven wat hij daadwerkelijk weegt.
En wissel je van voor naar achter?
Hebben wij tot nu toe niet gedaan.
Achter zal het bij deze wagen na 44000km nog een millimeter of 5 zijn.
Is er 1 tussentijds vervangen in verband met niet te repareren lekkage.
Banden staan niet op de volle druk omdat anders alles kapot rammelt in de wagen
Daarnaast heb je - zeker voor - dat de band vooral in het midden sneller gaat slijten.
Achter 4,8 tot 5bar druk en voor 4,4 ongeveer.
Loadindex voor de achteras ligt ongeveer 600kg boven wat hij daadwerkelijk weegt.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op ma 10 jun 2019, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Hoi jurgenc,
De 5.5 Bar wordt aangeraden door zowel onze Adria-dealer als onze Fiat Professional garage (AutoPalace), vanwege gewicht en combinatie Alco luchtveren op achteras (geeft meer “zweef-effect”). Ik ben niet de expert, dat zijn zij ga ik maar vanuit. De Adria-dealer adviseert de Michelin’s (de Pirelli kent hij niet) de Fiat garage geeft aan in ieder geval CP banden te plaatsen.
Bij Pirelli de maximale bandenspanning opgevraagd maar die draaien er omheen (vraag aan je dealer of garage). Andere bandenmerken doen overigens niet moeilijk en sturen soms zelfs een tabel hiervoor mee (bandenmaat / gewicht / bandendruk).
Mvg
Ton
De 5.5 Bar wordt aangeraden door zowel onze Adria-dealer als onze Fiat Professional garage (AutoPalace), vanwege gewicht en combinatie Alco luchtveren op achteras (geeft meer “zweef-effect”). Ik ben niet de expert, dat zijn zij ga ik maar vanuit. De Adria-dealer adviseert de Michelin’s (de Pirelli kent hij niet) de Fiat garage geeft aan in ieder geval CP banden te plaatsen.
Bij Pirelli de maximale bandenspanning opgevraagd maar die draaien er omheen (vraag aan je dealer of garage). Andere bandenmerken doen overigens niet moeilijk en sturen soms zelfs een tabel hiervoor mee (bandenmaat / gewicht / bandendruk).
Mvg
Ton
DeZot
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet)
Adria Coral S 670 SLT (Ducato 130Mjet)
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Heb niets bij me om te meten, maar nog minstens 5 mm. Ik wissel niet, ook nog niet lek gereden en ze staan op ong. 4.5 bar.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Ik heb onder mijn eerdere camper (Knaus 640) Pirelli gehad, niets mis mee, waren comfortabel (ook iets bollere wang). Iets snellere slijtage.
Onder de tweede (Knaus LG) Michelin CP ongeveer 80000 mee gereden.
Nu onder de Carthago ook Michelin, nu 50000 en bij 40d de wielen van voor naar achter gewisseld, denk er ook de 80d mee te halen. camper weegt ong 4300kg.
Maar nogmaals die Pirelli niets mis mee, Al zijn ze in mijn maat niet veel goedkoper als de Michelins 225/75 16
Bert (ik schrijf dit, maar of je er echt iets aan heb )
Onder de tweede (Knaus LG) Michelin CP ongeveer 80000 mee gereden.
Nu onder de Carthago ook Michelin, nu 50000 en bij 40d de wielen van voor naar achter gewisseld, denk er ook de 80d mee te halen. camper weegt ong 4300kg.
Maar nogmaals die Pirelli niets mis mee, Al zijn ze in mijn maat niet veel goedkoper als de Michelins 225/75 16
Bert (ik schrijf dit, maar of je er echt iets aan heb )
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Die 5,5 bar adviseren ze in functie van de band die er normaal gezien onderligt omdat die dan met die druk het gevraagde gewicht aankan. Indien je dus andere banden legt met een andere loadindex (en/of een andere max druk), dan zijn de door de camperfabrikant opgegeven (of geadviseerde) bandendruk mogelijks niet meer correct.
Ik overdrijf nu even, maar stel dat je er banden onderlegt die bij max 4,5 bar hun max belasting aankunnen. Stel dat de band bij deze druk 1500 kg kan dragen. Dan is 5,5 bar helemaal niet nodig om het gewicht van jouw camper te dragen (en daarenboven te hoog en dus risico op klapband en zeer oncomfortabel hard).
Ik overdrijf nu even, maar stel dat je er banden onderlegt die bij max 4,5 bar hun max belasting aankunnen. Stel dat de band bij deze druk 1500 kg kan dragen. Dan is 5,5 bar helemaal niet nodig om het gewicht van jouw camper te dragen (en daarenboven te hoog en dus risico op klapband en zeer oncomfortabel hard).
H20
- Marco Polo
- Berichten: 27466
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Commercials - gewone bestelwagenbanden - hebben meestal 4,5 bar max.
CP of camping/camperbanden meestal 5,5 max.
De camperfabrikanten zetten er als eerste montage over het algemeen CP’s onder en vandaar ook het advies CP’s en 5.5 bar.
Daarbij heb je dus verder geen kans op klapbanden.
Het is vaak alleen een beetje oncomfortabel wanneer je belasting - ruim - onder de maximale loadindex blijft.
Volgens mij heeft Jadatis wel eens uitgelegd dat zelfs die CP banden bij 4,5 bar al hun maximale draagvermogen - volgens loadindex - hebben maar dat het barretje extra bedoeld is voor de structurele overbelasting die vele campers op met name hun achteras hebben,.
CP of camping/camperbanden meestal 5,5 max.
De camperfabrikanten zetten er als eerste montage over het algemeen CP’s onder en vandaar ook het advies CP’s en 5.5 bar.
Daarbij heb je dus verder geen kans op klapbanden.
Het is vaak alleen een beetje oncomfortabel wanneer je belasting - ruim - onder de maximale loadindex blijft.
Volgens mij heeft Jadatis wel eens uitgelegd dat zelfs die CP banden bij 4,5 bar al hun maximale draagvermogen - volgens loadindex - hebben maar dat het barretje extra bedoeld is voor de structurele overbelasting die vele campers op met name hun achteras hebben,.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Rijervaring met Pirelli Carrier Camper (CP)
Ik heb sinds een paar maanden deze pirelli's onder de camper. Waren een voordelige keus in all season. Zien er qua profiel niet echt als all season uit, hebben gewone lengte groeven. Geen ervaring in sneeuw, wel een keer flink nat en toen geen probleem, was een behoorlijke wolkbreuk.
Ik heb het idee dat ze iets stiller zijn dan mijn vorige all seasons, maar dat was onder een vorige camper (maxxis).
Heb ze nog te kort om echt alles meegemaakt te hebben.
Jaap
Ik heb het idee dat ze iets stiller zijn dan mijn vorige all seasons, maar dat was onder een vorige camper (maxxis).
Heb ze nog te kort om echt alles meegemaakt te hebben.
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.