Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Volt en Ampère display



Bericht door Audiofiel »

Die LED versies hebben nog een extra interessante optie: je kunt ze kalibreren op een juiste weergave van V en A. Als je een goede meter er naast hebt, een heel handige optie. Ook zie je in die link het verschil in maat van de Hall sensor voor 0-10 t/m 0-100 A, namelijk 8,5mm, en de maat voor de 0-200 tm/ 0-500 A, namelijk 20 mm. Wel belangrijk om rekening mee te houden. Als hij niet om je kabel past, heb je een probleem. Een kabel van 10 mm2 is ongeveer 8-9 mm dik (incl. isolatie), dus dikker past niet in de kleinste sensor. Een kabel van 50mm2 is ongeveer 14-15 mm dik (incl. isolatie).

Wie weinig sluipverbruik wil, moet ook nog rekening houden met het verbruik van het metertje zelf. De LED-versie lijkt dan niet veel te gebruiken, maar in de praktijk zal de LCD versie nog minder gebruiken, zo'n 1/3 van het stroomverbruik van de LED-versie.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display



Bericht door djurre1980 »

Goeie info Audiofiel.

Ik heb ook nog het LED display besteld.
Ik kon geen keuze maken en het kost allemaal niet veel.
Welke ik uiteindelijk niet gebruik raak ik hier misschien wel weer kwijt.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display (hulp met aansluiten?)



Bericht door djurre1980 »

Goedenavond heren (en dames),

Ik heb al het eenvoudige volt/amp display ontvangen voor mijn zonnepaneel installatie.
Maar kan iemand nog even zeggen waar ik de rode, gele, zwarte en de draad met dat rondje op aan moet sluiten? :oops: :oops: :oops

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Volt en Ampère display..hulp bij aansluiten?



Bericht door TestCase »

Zo te zien zwart= massa en rood en geel=+12V.
Die laatste zijn verschillend omdat de voedingsspanning van de meter max 30v is en de meter 100v kan meten. Bij jou kunnen ze dus beide op 12v.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Volt en Ampère display..hulp bij aansluiten?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Volt en Ampère display (hulp met aansluiten?)



Bericht door veetee »

djurre1980 schreef:
za 22 jun 2019, 19:43
... en de draad met dat rondje op aan moet sluiten?
De plus draad naar de gebruikers (load) kun je door dat gat in dat blauwe blokje laten lopen, dan wordt de stroom door die draad ook gemeten (principe stroomtang).
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display..hulp bij aansluiten?



Bericht door djurre1980 »

Oké maar mijn doel is dat ik met dit metertje wil zien hoeveel volt en ampère het zonnepaneel levert.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Volt en Ampère display..hulp bij aansluiten?



Bericht door Kroppie »

dan moet dus enkel de plusdraad van de regelaar naar de hhaccu door het rondje, en die 3 dunne draadjes zoals reeds beschreven

de load is dan de hh accu, en de + is dan de plus van de uitgang regelaar

en daar die draad zo goed mogelijk in het midden van het rondje moet en vrijwel zeker veel dunner zal zijn, gewoon met tape op de juiste dikte maken zodat ie net schuivend door het rondje gaat

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door djurre1980 »

Oke mensen, ik heb het display toch maar in de wand gemaakt.
Ik had nog nooit een rechthoekig gat gemaakt (wel ronde) maar het resultaat is best deftig lijkt me.

Nu zit dat rondje om de + draad die naar de accu gaat, en geeft gewoon 14.3 volt aan omdat de camper op de paal aangesloten is.
De rode en gele draad zitten bij de + die naar de accu toe gaat, en de massa zit op de massa die naar de accu toe loopt.

Wat ik alleen niet snap is, dat rondje zit nu om de + draad die naar de accu loopt, moet hij dan nu ook niet het aantal ampere weergeven wat de accu aan het bijladen is?
Of zit dat rondje verkeerd om ofzo?

Edit: rondje omgedraaid leek inderdaad verkeerd om te zitten, maar hij meet nog steeds geen ampere.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10054
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door Peter LMC »

Als de accuspanning hoger (doordat hij aan de paal staat) is dan de laadspanning van de zonnepaneel
dan laad de het zonnepaneel niet bij en meet je geen ampere.
Haal de paalstroom er even af en zet de camper in de zon en zet wat belasting op de accu.
Interieur verlichtingen aan zetten bv zodat de accu spanning flink zakt.
Nu zal het zonnepaneel gaan laden en dan zou je ook de ampere moeten zien.
Haal er ook even de stofzuiger door. :-B
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door djurre1980 »

Oké dat ga ik controleren.
Maar omdat die sensor op de 12v plus draad zit die naar de accu gaat dacht ik even dat hij ook het aantal ampère weer zou geven wat de acculader aan het bijladen is.

Ja ff gat maken en heel de camper is meteen weer vies 😅
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door TestCase »

Omdat dat het draadje van de zonnepaneellader naar de accu loopt waar nu de sensor om heen zit meet je niet wat er door het draadje van 230v lader naar accu loopt, is toch een ander draadje? Spanning is overal hetzelfde.
Wil je beide laadstromen meten dan moet de sensor om een draadje waar beide stromen door lopen naar de accu. Nu vermoed ik dat beide laders direct op de accupolen zitten en dan moet je daar iets veranderen. De sensor moet daar zitten waar de te meten stroom door heen loopt.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door jansloos »

Voor t stofzuigen, zet er dan ook vorkjes op. En de zwarte mantel verder wegsnijden. Nu geeft dat druk op de aansluitingen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door djurre1980 »

Eureka!

Het werkt!
De zon stond al op de plek waar de camper naar buiten rijdt, dus ff met het paneel in de zon gezet.
Het display liep meteen op en gaf het aantal volt/ampere aan wat het zonnepaneel levert.
Het display geeft nu dus als ik aan de paal sta het voltage aan waarmee de acculader aan het bijladen is.
En als ik niet aan de paal sta geeft het display het voltage en ampere van het zonnepaneel weer.

:bow: :cheers:

Allen die mij geholpen hebben zeer bedankt!

@Jansloos, wat bedoel je precies met vorkjes?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb trouwens zo'n ouder blauw zonnepaneel op het dak liggen.
Weet iemand hoeveel dat ongeveer bij zou moeten laden in een ideale situatie in ampere?
Laatst gewijzigd door djurre1980 op zo 23 jun 2019, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie