Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?



Bericht door djurre1980 »

In mijn oude camper zit een ouderwets paneel waar alleen dmv ledjes te zien is hoeveel volt de accu afgeeft.
Ik heb ook een zonnepaneel en zou graag een extra display hebben waarop laadspanning en dus ook het aantal ampère te zien is.
Je hebt van die sigaretten aansteker pluggen die dit kunnen, maar die geven vaak maar een max ampère weer van 4,1 amp ofzo.
Maar als iemand een goeie weet?
Even erin pluggen en aflezen is wel erg makkelijk natuurlijk :-)
.
1PC-New-LED-Display-Dual-USB-Car-Charger-Temperature-Ammeter-Voltmeter-Monitor.jpg
1PC-New-LED-Display-Dual-USB-Car-Charger-Temperature-Ammeter-Voltmeter-Monitor.jpg (50.44 KiB) 1289 keer bekeken
Laatst gewijzigd door djurre1980 op za 22 jun 2019, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Volt en ampère display



Bericht door Kroppie »

laadstroom van zonnepanelen via een sigaretten aanstekerplug aflezen is ten ene male onmogelijk
hoef je niet eens naar te zoeken

watje op getoond apparaatje kan aflezen aan amperes is wat het apparaat wat je in die usb contact steekt gebruikt.

voor wat je zonnepaneel doet heb je een voltmeter en een amperemeter nodig welke in het circuit regelaar - hh accu aangesloten worden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display



Bericht door djurre1980 »

Maar wat kan je wel aflezen dan?
Wel voltage en ampère?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Volt en Ampère display



Bericht door Kroppie »

je kan op zo,n ding aflezen het voltage wat de sigaretten aansteker levert(is startaccu spanning) en wat het op de usb plug aangesloten apparaatje gebruikt met opladen.oh ja en de temperatuur(van de omgeving), dus best wel veel ,alleen heb je niets aan die gegevens

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display



Bericht door djurre1980 »

Inderdaad dan heb ik het verkeerd begrepen 😂.

Maar om terug te komen op mijn vraag: welk simpel te installeren display kan ik gebruiken zodat ik laadspanning en voltage wat de huishoudaccu levert kan aflezen?
Ik hoef niet afzonderlijk te zien of dat nou van zonnepaneel of 230v komt.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Volt en Ampère display



Bericht door Peter A7 »

Om gewoon de spanning te meten kan je dit gebruiken :
https://www.dewitschijndel.nl/crusader- ... age-meter/

Zet er wel effe een schakelaartje tussen omdat het steeds een heel klein beetje stroom verbruikt.

Wil je ook de stroom meten dan bestaat in dezelfde uitvoering ook een Ampère metertje.

Op het forum vind je ook mooie beschrijvingen van complete modules die spanning, stroom en vermogen meten. Die kosten zelfs vaak niet veel meer bij de Chinees. Effe zoeken helpt altijd :wink:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Volt en Ampère display



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Volt en Ampère display



Bericht door henk en lila »

Of een victron smart Solar zonne-laadregelaar met bluetooth en je ziet alles in de App. Hoef je ook geen gaten te boren.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Volt en Ampère display



Bericht door tijdverdrijver »

https://www.banggood.com/nl/50A-DC-Digi ... rehouse=CN

deze is makkelijker , dan hoef je niet met dikke kabels naar de display

Henk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Volt en Ampère display



Bericht door TestCase »

Let op, wat de dynamo laadt moet je hier buiten houden want shunt is maar 50A.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Volt en Ampère display



Bericht door Aloys »

Ja, dat moet je even niet vergeten: om de stroom te meten moet er een dikke shunt tussen de min
van je huishoudaccu en de verbruikers. Stroom meten is een totaal ander verhaal dan spanning meten!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Volt en Ampère display



Bericht door pwhooftman »

Aloys schreef:
zo 09 jun 2019, 23:07
Ja, dat moet je even niet vergeten: om de stroom te meten moet er een dikke shunt tussen de min
van je huishoudaccu en de verbruikers. Stroom meten is een totaal ander verhaal dan spanning meten!
Of je neemt een versie met een hall sensor, dan hoeft er geen shunt gebruikt te worden en treedt er dus ook geen verlies op door de shunt.

https://nl.aliexpress.com/item/YB28VA-D ... b201603_52
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Volt en Ampère display



Bericht door djurre1980 »

Heren ik ben u weer zeer erkentelijk voor het meedenken.

Nu het volgende: in mijn electrakastje hangt dit zonnepaneel controllertje.
Kan ik een volt/ampere display op de schroefjes van dit paneeltje aansluiten om volt/ampere te meten wat het zonnepaneel en / of accu levert?

Zoja, welk (Aliexpress :mrgreen: ) display raden jullie aan?

Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Volt en Ampère display



Bericht door pwhooftman »

Ja, volt meten op de Battery aansluitingen werkt prima.

Je kunt hier alleen de stroom (ampere) meten die van het zonnepaneel naar de huishoudaccu gaat (de laadstroom). Dit door een van de draden op de Battery aansluiting los te halen en er een (shunt voor een) ampere meter in serie tussen te zetten, of de hall sensor van de meter om een van de draden te schuiven en de draad weer op de Battery aansluiting aan te sluiten.

Je verbuikers in de camper zijn rechtstreeks op die accu aangesloten, dus je kunt bij de zonneregelaar niet meten hoeveel stroom die aan de accu onttrekken.
Plaats reactie