Zelfvoorzienend en 12v

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

Nu zijn wij al 2 jaar met de camper op pad en zijn eigenlijk altijd wel op Boerencampings en Camperplaatsen met voorzieningen. ( Ook omdat we met 2 kinderen op pad zijn)

Nu willen we aankomende zomer het eens anders gaan doen en op de bonnefooi naar Zweden. Aangezien wij wel afhankelijk zijn van dat de accu het blijft doen ( we hebben een Slide Out, en die moet wel weer dicht kunnen) ben ik wat aan het rond lezen.

In de camper zelf zitten 2 (wat ik denk 12volt) aansluitingen. Je zou zeggen dat dit sigaretten aansteker aansluitingen zijn, maar deze zijn een stuk kleiner.
Kan ik hier bepaalde aansluitingen vinden waar ik bijv een USB lader aan kan sluiten ?

Hoe lang zou een koelkast op 12v kunnen? Mijn koelkast wil namelijk niet (meer) op gas. Ik heb de vonk aansturing al gereinigd , maar ik heb het idee dat hij geen gas meer krijgt.

Hoor het graag
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

Vraag is heb je een zonnepaneel want zonder zal het moeilijk gaan als je niet aan de paal kan of wil.
Ook is de vraag hoeveel Ah accu heb je ?
Op die kleine sigaretten stopcontacten kan je een verloop USB krijgen
De koelkast is de grootste stroomvreter. Ik heb een IndelB 130L koelkast en met wat kleine stroomverbruikers en de TV met ontvanger enkele uren s' avonds aan zakt mijn 220Ah accu in de nacht terug naar 85% dus is het verbruik vanaf het moment dat het paneel niets meer levert tot in de ochtend ongeveer 35A
Met dit weer is de accu na enkele uren weer 100%
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door dedruivenplukker »

Alles kan.
Zelf heb ik een jaar rondgereisd met mijn gezin. Niet in een slide out maar in een oud stuk schroot zoals dit soort campers hier genoemd wordt.
Wij hadden genoeg aan een 90Wp zonnepaneel en een 100 Ah accu. De koelkast, koken, geiser en verwarming op de LPG dampgastank.
Wel reden wij in de winter naar de tropen, dus veel elektriciteit hadden we niet nodig.

Onderweg een keer op een camping gestaan omdat we de bus lieten spuiten.

Koelkast op stroom is lastig zonder genoeg zonnepanelen en flinke accu, maar de rest is geen probleem.
Zet eerst eens op een rijtje wat je dagelijks aan stroom verbruikt en kijk dan hoeveel panelen en welke accu je nodig hebt.
Zonnepanelen kosten geen drol meer, voor een weekje campinggeld met een gezin koop je al een complete set.

"Wild" staan is leuk ook voor kinderen en zeker als je wat verder weg van huis in de natuur kan staan.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

Ik heb er een 140ah accu inzitten en geen zonnepanelen.
Dat betekend dat ik dus het niet ga redden op 1 nacht :think:
Ik zal eens gaan zoeken naar die aansluitingen.
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

Wild staan lijkt ons inderdaad gaaf. ..
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

140Ah tractie accu mag 70Ah geven dus zou je 2 dagen vrij kunnen staan met een verbruik van 35A per dag
Ga je rijden dan lever je dynamo weer stroom aan de accu.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

Wij hebben de camper geërfd. 10 jaar geleden hadden wij hem eens mee te leen.(nog zonder kinderen ) Toen stonden we aan de kust van Normandië zonder stroom.
De volgende dag zouden wij de Slide Out weer in halen toen er een bezem tussen zat. Hierdoor trok hij zoveel kracht dat de accu leeg was.

We hebben toen met een dubbele verleng kabel illegaal stroom afgetapt bij een strand tentje (gelukkig).
Dit Willem we natuurlijk om Zweden midden in het bos niet mee maken.
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

gsm schreef:
za 08 jun 2019, 23:05
140Ah tractie accu mag 70Ah geven dus zou je 2 dagen vrij kunnen staan met een verbruik van 35A per dag
Ga je rijden dan lever je dynamo weer stroom aan de accu.
Ik moet dus eigenlijk weten wat de Slide Out aan ampère neemt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gjvonk »

De kleinere 12 volt aansluitingen worden volgens mij Bosch 12 volt contact genoemd, maar dat weet ik niet zeker. Ja daar bestaan ook 12 volt naar USB omvormers voor.

Uit je verhaal maak ik op dat je een absorptie koelkast hebt: dat zijn op 12 Volt erg slecht koelende energie vreters. Het zuinigst voor je 12 volt is een absorptie koelkast op gas. Wil toch perse op 12 Volt, koop dan een nieuwe 12 volt compressor koelkast.

Zonnepaneel helpt, essentieel is echter een goed werkend scheidingsrelais tussen 12 volt start accu en huishoud accu: draait de motor laadt de autodynamo beide accu's. Stopt de motor, moet de huishoud accu de gebruikers van stroom voorzien. Is je hh accu leeg en moet de slide out naar binnen, start je de motor en je hebt binnen no time voldoende stroom om je slide out in te schuiven.

Verdiep je eens in de documenten van de camper: voor zover ik meegemaakt heb (en zelf ook doe) is er in een camper altijd wel ergens een a4 documenten tasje te vinden met de belangrijkste handleidingen, vaak aangevuld met handleidingen van later aangeschafte accessoires en soms ook alle onderhouds rekeningen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op za 08 jun 2019, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door dedruivenplukker »

Even je koelkast nakijken en op gas zetten en je hebt een flinke accu over voor de rest van de elektra.
Voor het goed zou je even moeten bereken wat je per dag verbruikt.
En een zonnepaneel kost niet veel meer.
Bijv deze nieuwe set https://www.sun-solar.nl/index.php/prod ... -incl-btw/

Het geeft je een hoop vrijheid.

En een scheidingsrelais zal er toch al in zitten denk ik?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

140Ah tractie accu mag 70Ah geven dus zou je 2 dagen vrij kunnen staan met een verbruik van 35A per dag
Maar de koelkast trekt overdag ook stroom en dan zonder paneel schat ik dat je het niet gaat redden om één dag vrij te staan
Overweeg je een paneel te nemen dan schat ik dat je €250 kwijt ben voor een huispaneel van ongeveer 265Wp met een MPPT 75/15
Ga je rijden dan lever je dynamo weer stroom aan de accu.
Veel CP in Zweden hebben ook een stroomvoorziening, wij zitten nu in Zweden en hebben op een CP met stroom vlak bij Helsingborg gestaan.
Vorig jaar ergens anders zonder stroom maar op Campercontact zie je veel CP met en zonder stroom of andere voorzieningen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

Hoe kom ik er achter of er een scheisings relais er in zit ?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gjvonk »

Fam_Postma schreef:Hoe kom ik er achter of er een scheisings relais er in zit ?
Dat zit in principe in alle fabriekscampers, vraag anders een camper onderhoudsbedrijf in je omgeving om eens een preventieve (en zo nodig curatieve) '0' beurt uit te voeren en alle belangrijke zaken te laten onderzoeken, onderhouden en zo nodig te laten herstellen. Kost je zeker geld, maar je wil toch ook veilig met je gezin op stap...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

Fam_Postma schreef:
za 08 jun 2019, 23:17
Hoe kom ik er achter of er een scheisings relais er in zit ?
Probeer de kabel vanaf je start en huishoud accu te volgen of meet de spanning van je huishoud accu zonder de motor te starten en dan nog een keer met draaiende motor dan moet de spanning hoger zijn en ongeveer 14,4 volt worden
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie