Zelfvoorzienend en 12v

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Aloys »

Charles Franconi schreef:
zo 09 jun 2019, 13:33
Als je in de toekomst eens een week ergens wild wil staan op dezelfde plek, wil je ook geen tekort aan stroom hebben.
En dan je automotor laten lopen om stroom op te wekken, dat is pas armoe.
Een week op dezelfde plek? Ik krijg na 2 nachten al de kriebels. We hebben de afgelopen 30 jaar eigenlijk
nog nooit langer dan 3 nachten wild gestaan op dezelfde plek. Persoonlijk vind ik dat uitzonderlijk.

En je automotor laten lopen om in geval van nood je slide-out terug te kunnen trekken vind ik geen armoe.
Daarvoor leg je toch niet je hele dak vol met zonnepanelen, wanneer je doorgaans op een camping aan de
stroom staat? Deze vraagsteller heeft volgens mij geen zonnepanelen nodig.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Cee Pee »

Zo uitzonderlijk is dat nu ook weer niet hoor we staan nu drie weken in Elea en blijven er nog viereneenhalve week staan.
Met een paar panelen op dak zijn de batterijen na een paar uur weer helemaal opgeladen.
En als ik hier om me heen kijk zijn we geen uitzondering.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Charles Franconi »

Aloys schreef:
zo 09 jun 2019, 20:56
Charles Franconi schreef:
zo 09 jun 2019, 13:33
Als je in de toekomst eens een week ergens wild wil staan op dezelfde plek, wil je ook geen tekort aan stroom hebben.
En dan je automotor laten lopen om stroom op te wekken, dat is pas armoe.
Een week op dezelfde plek? Ik krijg na 2 nachten al de kriebels. We hebben de afgelopen 30 jaar eigenlijk
nog nooit langer dan 3 nachten wild gestaan op dezelfde plek. Persoonlijk vind ik dat uitzonderlijk.

En je automotor laten lopen om in geval van nood je slide-out terug te kunnen trekken vind ik geen armoe.
Daarvoor leg je toch niet je hele dak vol met zonnepanelen, wanneer je doorgaans op een camping aan de
stroom staat? Deze vraagsteller heeft volgens mij geen zonnepanelen nodig.
Ik denk dat het verschil er in zit of je nog werkt of niet. Als je alle tijd van de wereld hebt als pensionado, dan gaat (in ieder geval bij mij en vele anderen, die ik ken) de drang om iedere paar nachten een andere stekkie te zoeken, ervan af.

En wat kosten zonnepanelen nu nog tegenwoordig? Ik blijf het fijn vinden om voldoende panelen te hebben, al sta je maar 2 nachten op 1 plek, en geen zorgen over te weinig stroom te hebben.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door djurre1980 »

Laat ons je bevindingen deze zomer weten oké?
Wij gaan ook eens vrij staan deze zomer.
We hebben maar een 110ah huishoudaccu (eventueel startaccu bij te koppelen, dan 220ah) en een zonnepaneel, geen idee hoeveel wp.
Wel is alle verlichting LED, en gaan de koelkast, oven, verwarming en warm water via LPG tank.
Blijft dus niet zoveel stroomverbruik over anders dan het opladen van telefoon/ipad, toilet doorspoelen, waterpomp gebruiken etc.
Ook misschien eens TV kijken via omvormer.

Ik ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door djurre1980 »

Kan je voor dat slide out bij lege accu probleem niet zo'n ding in de camper gooien:

Afbeelding

Kan hij altijd ingeschoven worden en dan start je de camper ook nog.
Is er in meerdere vermogens.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door jansloos »

Gaat niet lukken denk.
Is voor kortstondig hoge startsttoom
Niet voor langduriger Stroomgebruik, als slide inschuiven.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Cee Pee »

Als je de motor draaiende hebt moet die slide-out toch wel weer in te trekken zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door djurre1980 »

Meestal zit er op zo'n ding ook 12v of usb aansluiting zodat je het als accupack kan gebruiken.
Dus daarom dacht ik, misschien werkt het ook voor de slide out als je 'm op de accu aansluit.
Ik weet niet wat die slide out verbruikt echter.

Maar gekke vraag he, zit er geen noodbediening op die slide out als er geen stroom voorhanden is?
Dat je 'm net als een luiffel in kan draaien ofzo?
Dat zal toch wel?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door myway »

Slide-out is geen probleem, als de motor gestart is heb je altijd stroom.
Koelen met een absorptie kast die niet op gas kan...............dat kun je vergeten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gjvonk »

myway schreef:Slide-out is geen probleem, als de motor gestart is heb je altijd stroom.
Koelen met een absorptie kast die niet op gas kan...............dat kun je vergeten.
Koelen met een absorptie kast uitsluitend op 12 Volt is sowieso al een uitdaging: als je 'warm warm' begint (koelkast nog niet koud en b.v. 12 blikjes lauwe limonade) is mijn ervaring dat het na een dag rijden nog niet koud is...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door myway »

Om een absorptie koelkast op de juiste temperatuur te laten komen ben je op elke warmtebron al snel 3 uur verder en dan moeten de producten ook nog koel worden, dat gaat ff duren.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door djurre1980 »

Ik kreeg 'm op gas leeg op 3 graden na een nachtje aan staan.
Vind ik best goed voor een 32 jaar oude absorptiekast.
Ze gaan veel langer mee dan een compressor koelkast, dat is zeker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door hathi »

Ja djurre ,ik kan ook niet klagen over mijn 34 jaar oude koelkast,staat dag en nacht op gas,maar nog nooit problemen gehad,af en toe de brander zuiver blazen,verder niet,enkel een dubbele ventilator,achter het bovenrooster,....het bier is niet zo koud als thuis,maar het gaat bij 30 graden ,mocht hij ooit stuk gaan ,dan weet ik het nog niet? Ik lees mee,zeker nu ik een LifePo4 heb ?
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gjvonk »

myway schreef:Om een absorptie koelkast op de juiste temperatuur te laten komen ben je op elke warmtebron al snel 3 uur verder en dan moeten de producten ook nog koel worden, dat gaat ff duren.
Mijn ervaring is dat het op gas het snelste gaat, zeker in combinatie met een ventilator achter de buitenroosters die de omhoog gaande luchtstroom forceert.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie