motor weer kapot
motor weer kapot
in een eerder topic had ik als laatste gemeld dat de motor uit elkaar was geweest voor kop revisie en nieuwe zuigerveren nu nog geen 3000km verder is de motor opnieuw in de soep gelopen
na een tripje naar italie zonder problemen waarbij ik dacht dat de motor steeds beter ging lopen moest ik weer thuis voor de apk de camper f wegbrengen ritje van 4 km na 1.5 km viel die ineens uit en toen ik hem weer startte zat er een harde tik in het blok
diagnose na uitgeweken te zijn naar revisie bedrijf speling op de zuiger en wat krassen aan de binnenkant van de cilinder zomaar uit het niets moet het denk ik wel geloven omdat ze met een camera gekeken hebben
nog wel starten lopen en merk eigenlijk ook niets aan de prestatie van de motor alleen hoor je duidelijk dat er iets goed mis is een soort ijzer op ijzer getik
wat nu ik zal wel op zoek moeten naar een goede andere motor zit onder tussen best wel wat geld in de camper had ook nog de brandstofpomp lek en nog een paar wat kleinere dingen
het is een ducato 280 2.5 uit 1990 dacht dat zo n motor niet kapot kon lopen
iemand een idee hoe ik nu aan een goede gebruikte motor kom ik had hem in eerste instantie niet voor niets op laten lappen omdat je nooit weet wat voor ellende je anders weer aantreft
en speling op de zuiger wat een ellende is dat nou domme pech....
na een tripje naar italie zonder problemen waarbij ik dacht dat de motor steeds beter ging lopen moest ik weer thuis voor de apk de camper f wegbrengen ritje van 4 km na 1.5 km viel die ineens uit en toen ik hem weer startte zat er een harde tik in het blok
diagnose na uitgeweken te zijn naar revisie bedrijf speling op de zuiger en wat krassen aan de binnenkant van de cilinder zomaar uit het niets moet het denk ik wel geloven omdat ze met een camera gekeken hebben
nog wel starten lopen en merk eigenlijk ook niets aan de prestatie van de motor alleen hoor je duidelijk dat er iets goed mis is een soort ijzer op ijzer getik
wat nu ik zal wel op zoek moeten naar een goede andere motor zit onder tussen best wel wat geld in de camper had ook nog de brandstofpomp lek en nog een paar wat kleinere dingen
het is een ducato 280 2.5 uit 1990 dacht dat zo n motor niet kapot kon lopen
iemand een idee hoe ik nu aan een goede gebruikte motor kom ik had hem in eerste instantie niet voor niets op laten lappen omdat je nooit weet wat voor ellende je anders weer aantreft
en speling op de zuiger wat een ellende is dat nou domme pech....
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: motor weer kapot
Na zo'n korte tijd zou ik eigenlijk denken dat de revisie niet goed gedaan is.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook een keer een dergelijke fout heb begaan. Héél, héél lang geleden.
Een motor met een gat in de zuiger. Een paar duizend kilometer later een drijfstanglager kapot. Juist ja, die van de nieuwe zuiger. Het bleek dat het oliekanaal in de krukas niet goed/zorgvuldig is schoongemaakt.
Gelukkig voor mij herkende ik een uitlopend drijfstanglager en was er net op tijd bij.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook een keer een dergelijke fout heb begaan. Héél, héél lang geleden.
Een motor met een gat in de zuiger. Een paar duizend kilometer later een drijfstanglager kapot. Juist ja, die van de nieuwe zuiger. Het bleek dat het oliekanaal in de krukas niet goed/zorgvuldig is schoongemaakt.
Gelukkig voor mij herkende ik een uitlopend drijfstanglager en was er net op tijd bij.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: motor weer kapot
Kop revisie.
Nieuwe zuigerveren? Gebroken, beschadigd, versleten?
Zijn die er zomaar ingezet zonder de oorzaak van het defect op te sporen?
cilinders gecontroleerd op krassen? Gehoond?
Vandaar dat je nu weer met hetzelfde euvel zit.
Er zit m.i. Toch iets duidelijk mis in het blok.
1990 camper? Zou me bezinnen op afscheid. Of je moet een goed goedkoop blok op de kop tikken?
Nieuwe zuigerveren? Gebroken, beschadigd, versleten?
Zijn die er zomaar ingezet zonder de oorzaak van het defect op te sporen?
cilinders gecontroleerd op krassen? Gehoond?
Vandaar dat je nu weer met hetzelfde euvel zit.
Er zit m.i. Toch iets duidelijk mis in het blok.
1990 camper? Zou me bezinnen op afscheid. Of je moet een goed goedkoop blok op de kop tikken?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: motor weer kapot
dat werd in eerste instantie gedacht defect aan drijfstang lager maar dat was t dus niet
zuigerveren vervangen omdat er overmatig rook uit de opening kwam waar je olie peilt als je de pijlstok eruit trok bij lopende motor
oorzaak tja geen idee het is gewoon gerepareerd
zuigerveren vervangen omdat er overmatig rook uit de opening kwam waar je olie peilt als je de pijlstok eruit trok bij lopende motor
oorzaak tja geen idee het is gewoon gerepareerd
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: motor weer kapot
Nieuwe zuigerveren in een bestaande zuiger?
Omdat er rook uit de pijlstokbuis komt?
Kan best zijn, dat er ruimte op de zuigerveer ruimte zit?
Dat zou best ook eens dat " getik" kunnen veroorzaken?
" tikkende zuigerveren" dus. In een te ruime vatting.
Dan hebben nieuwe veren geen zin.
Omdat er rook uit de pijlstokbuis komt?
Kan best zijn, dat er ruimte op de zuigerveer ruimte zit?
Dat zou best ook eens dat " getik" kunnen veroorzaken?
" tikkende zuigerveren" dus. In een te ruime vatting.
Dan hebben nieuwe veren geen zin.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: motor weer kapot
motor heeft 3000 km goed gelopen met de nieuwe veren
zit ook geen speling op de veren maar op 1 zuiger die rammelt schijnbaar in de cilinder
ik heb t ook niet verzonnen
zit ook geen speling op de veren maar op 1 zuiger die rammelt schijnbaar in de cilinder
ik heb t ook niet verzonnen
Re: motor weer kapot
Je hebt met deze auto een paar opties lijkt me:
1. Dit blok helemaal en goed reviseren.
2.ander blok (wat je dan eigenlijk ook moet reviseren, wil je weten wat je hebt)
3. Leg er meteen een turbo diesel in, ook deze moet je natuurlijk eigenlijk meteen reviseren. En er komt nog wel wat meer bij kijken.
De kop is al gereviseerd, dus die kun je bij optie 1en 2 herbruiken (neem aan dat een TD een andere kop heeft)
Wellcht heb je garantie op de reparatie, maar dat levert je sowieso geen nieuw blok op, hoogstens wat tegemoetkoming.
Ik zou het blok los bij een ouderwets revisiebedrijf brengen. Montage mag de garage doen (of doe het zelf als je tijd, ruimte en wat spullen hebt.)
1. Dit blok helemaal en goed reviseren.
2.ander blok (wat je dan eigenlijk ook moet reviseren, wil je weten wat je hebt)
3. Leg er meteen een turbo diesel in, ook deze moet je natuurlijk eigenlijk meteen reviseren. En er komt nog wel wat meer bij kijken.
De kop is al gereviseerd, dus die kun je bij optie 1en 2 herbruiken (neem aan dat een TD een andere kop heeft)
Wellcht heb je garantie op de reparatie, maar dat levert je sowieso geen nieuw blok op, hoogstens wat tegemoetkoming.
Ik zou het blok los bij een ouderwets revisiebedrijf brengen. Montage mag de garage doen (of doe het zelf als je tijd, ruimte en wat spullen hebt.)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: motor weer kapot
reviseren is te duur blok is afgeschreven
blok moet anders helemaal uit elkaar honen en dan andere zuigers etc
alleen vind maar eens een goede andere motor
blok moet anders helemaal uit elkaar honen en dan andere zuigers etc
alleen vind maar eens een goede andere motor
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: motor weer kapot
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: motor weer kapot
Er zijn genoeg blokken te koop, Reints in Kampen, Ducato specialist in Veendam, de Bridge in Herentals, om er maar een paar te noemen. Maar voor een goed blok zul je ook een bijbehorende prijs moeten betalen.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: motor weer kapot
Waarom zou je een blok op voorhand reviseren? Misschien zit het nog gewoon in een auto en kun je het testen of geeft de verkoper de garantie dat hij goed loopt.Leg er meteen een turbo diesel in, ook deze moet je natuurlijk eigenlijk meteen reviseren. En er komt nog wel wat meer bij kijken.
Een tijdje geleden heeft de Bridge in Herentals voor mij een 2500 Turbo in een Hymer gelegd, gewoon een gebruikt blok, er werd verteld dat hij goed zou lopen en dat doet het ook. Was inclusief nieuwe riem en koppeling.
Geen centje pijn.
Re: motor weer kapot
Kwestie van risico’s afwegen.
Er is geen goed of fout in deze, het is gewoon een keuze.
Reviseren hoeft niet idioot duur te zijn, zeker als je zelf het blok kunt opbouwen.
Het voordeel van reviseren is dat je weet wat je hebt.
Een ander blok er gewoon inhangen kan prima gaan, maar je weet niet wat je hebt.
Er is geen goed of fout in deze, het is gewoon een keuze.
Reviseren hoeft niet idioot duur te zijn, zeker als je zelf het blok kunt opbouwen.
Het voordeel van reviseren is dat je weet wat je hebt.
Een ander blok er gewoon inhangen kan prima gaan, maar je weet niet wat je hebt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: motor weer kapot
dat heb je bij een hele complete gebruikte camper ook niet ,moet je ook eerst ervaren.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything