Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 609
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Karelkaywa » wo 26 jun 2019, 1:31

Jadatis schreef:
di 25 jun 2019, 15:41
reactie op bovenstaand.
Maar ik schrijf ook .

Anders knap ontwerp in combinatie met knappe belading.
Maar het blijft onwaarschijnlijk, voor meer dan achter in volle belading bij een camper.
Mischien komt het omdat het een buscamper is, al in verleden gelezen hier, dat die VOOR wel aan hun max toegelaten aslast komen vaak.
Dan moet ik mijn getrokken conclusies in het verleden, voor buscampers wat bij stellen.
Zie op de avatar een redelijk kort kontje, waardoor het totaalzwaartepunt meer naar voren komt.
Hoopte ook op bericht van hem , dat die echt alles er in had toen bij weging,( of nee natuurlijk niet alle personen ), zodat ik mijn conclusies langzaamaan bij kan stellen.

maar dit alles was in het kader van het gegeven bandendruk advies , dat hij zelf verantwoordelijk blijft voor die gegeven gewichten.
Ik wil niet achteraf lezen dat hij een ongeluk gekregen heeft door bandschade, met die adviesdrukken op zijn lage gewicht achter gebasseert, als het in werkelijkheid toch meer zou zijn.
Overdag doe ik andere dingen en kijk dan niet op Camperforum. Zoals vandaag, prachtige fietstocht gemaakt in Denemarken, stukje van de Deense Oostzeeroute, de fietsroute van het jaar 2019. De komende dagen zullen we nog wel een paar etappes van deze route bedwingen 8-) .
(Klik hier voor de route).

Maar even een reactie op de gewichten. Op 21-02-2019 vertrokken wij richting Frankrijk/Spanje. Volledig geladen inclusief volle dieseltank, volle watertank van 75 ltr., volle LPG tank 44 ltr., 2 E-bikes op Busbiker fietsenrek en nog veel meer! Eerste stop was bij Wout Wormer BV die een weegbrug heeft. Daar gewogen en zowel voor- als achteras ieder 1700 kg. Ik zat er niet in en weeg ca. 90 kg. Vandaar dat ik schreef 1790/1700 kg. Nu zijn we op weg voor een rondje Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Een aantal zaken hebben we thuis gelaten maar tegenover staat een flinke voorraad bier :cheers: en wijn. Daarom neem ik aan dat de gewichten niet veel afwijken van de weging in februari.
Nu worden er allerlei getallen genoemd waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Als ik het goed begrijp zou ik terug kunnen naar 4 bar voor en 3,7 achter. Voor mijn gevoel is dat wel een erg grote stap. Kan ik niet beter eerst terug naar 4,5/4,5 en dan kijken/voelen wat het effect is?

Overigens iedereen en met name Jadatis bedankt voor jullie reacties.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3877
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door kampo » wo 26 jun 2019, 8:21

@Karelkaywa
Het is voor velen van ons weer een heel leerrijk draadje geworden !


Nou ook ik bewonder Jadatis !
Hij doet zijn best om een nauwkeurige berekening te maken.
Dan begrijp ik dat de input van de juiste gewichten in de formule tabel van groot belang is.
Na vele voertuigen weet Jadatis natuurlijk ook al een beetje op voorhand wat hij kan verwachten.
Karelkaywa schreef:
ma 24 jun 2019, 23:58
Gewicht camper met volle belading 3490 kg.
Vooras 1790 en achteras 1700 kg.
Max. aslasten 1850/2000 kg.
Nou kijk ik zelf over het algemeen wat meer als Jadatis naar de gewichtsverdeling en vooral de technische reserve als het gaat over wegligging en gedrag.
Vooraan zit je met 1790kg aan 96,7 % beladen
Terwijl je achteraan “slechts” 85% beladen bent.
Ideaal is dus van wat lading naar achteren te verschuiven.
Als je kritisch bent zou je ook kunnen stellen dat je vooraan technisch helemaal op het maximum zit en diep door de knieën gaat.
Best zou er daar vooraan ook een 15% reserve overblijven. Dan zou je in theorie de voorvering moeten laten verstevigen.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Jadatis » wo 26 jun 2019, 9:33

Die 90 kg komt ook gedeelte op achteras , je zwaartepunt ( bij de navel zoals je in een voertuig zit) zit ongeveer 1/4e tot 1/3e van wielbasis van de voor-as af, dus om even te muggeziften, van die 90 kg dan 22 tot 30 kg op achteras en dus 68 tot 60 kg op voor-as.
Daarom zou ik gewoon met 1790 op beide assen rekenen en dus als laagste 4 bar rondom aanhouden.
Blijf ik even doorzeuren, de rest was toen toch ook niet uitgestapt?
Maar eerst 4,5 bar rondom , en dan zien hoe het comfort is, prima, is het genoeg daarop laten,maar denk je dat het beter kan, tot uiterlijk 4,0 bar terug rondom.

Zelfs met die 4 bar nog reserve, want in theorie zou je dan 160 kmpu kunnen rijden constant , zonder ook maar een stukje van de band te oververhitten. Ik heb geconcludeerd uit reacties over comfort, dat dit de bovengrens is, dus hoogste druk, met meeste reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn. Vooral grip op de aangedreven voorwielen is ook een veiligheids-aspect, wat belangrijk is.

En omdat je denk ik max 130 kmpu rijdt ( maar ook dat weer zelf beoordelen) zou je , als alles 100% nauwkeurig bepaald zou kunnen worden, wat nooit mogelijk is, de druk terug kunnen lopen tot 3,6 bar, en dan nog de 10% reserve voor ongelijk gewicht R/L.
Maar kan dat je alles netjes bepaald op die 4 bar, maar door onnouwkeurigheid van de meter en/of toch iets andere gewichten, dat je in werkelijkheid maar net genoeg druk hebt voor de 130 kmpu. Daaroom altijd reserve houden in je berekening, in maximum snelheid en gewicht

Dus nu weet je hoever je veilig kunt gaan, maar blijf je eigen gezond verstand gebruiken.
Daarom zijn mijn verhalen altijd zo lang, zodat je begrijpt hoe het in elkaar zit, en je zelf de veranderingen in praktijk kunt aanpassen.
Zo kun je dan als je bijvoorbeeld zware dingen mee terug neemt , of lifters, dat meergewicht compenseren door langzamer te rijden, bijvoorbeeld 100 kmpu, zodat de banden met de meer invering die dat geeft, toch niet oververhitten.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 609
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Karelkaywa » wo 26 jun 2019, 10:02

Jadatis schreef: Blijf ik even doorzeuren, de rest was toen toch ook niet uitgestapt?

De "rest" is alleen mijn vrouw en zat tijdens de weging nog in de camper.

Maar eerst 4,5 bar rondom , en dan zien hoe het comfort is, prima, is het genoeg daarop laten,maar denk je dat het beter kan, tot uiterlijk 4,0 bar terug rondom.

Ga ik doen en laat t.z.t. weten of het verschil maakt.

En omdat je denk ik max 130 kmpu rijdt ( maar ook dat weer zelf beoordelen) zou je , als alles 100% nauwkeurig bepaald zou kunnen worden, wat nooit mogelijk is, de druk terug kunnen lopen tot 3,6 bar, en dan nog de 10% reserve voor ongelijk gewicht R/L.

Meestal 100 á 110 km/u. En zeker in de Scandinavische landen is dat meer dan genoeg. Hebben 3 maanden voor deze trip uitgetrokken en hebben dus geen haast.

Zo kun je dan als je bijvoorbeeld zware dingen mee terug neemt , of lifters.

Lifters gaat moeilijk, we hebben maar 2 zitplaatsen.

Bedankt weer voor je snelle reactie.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)

Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 609
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Karelkaywa » za 06 jul 2019, 23:48

Heb nu zo'n 1000 km gereden met de verlaagde bandendruk (4,5 bar). Vanaf het eerste moment voelde het beter aan. Misschien probeer ik het met nog een iets lagere druk maar dat komt dan wel. Voorlopig ben ik tevreden :thumbup:
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)

isoplus
Berichten: 4010
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door isoplus » zo 07 jul 2019, 11:16

Karel, omdat het eerste probleem schudden was had ik op de druk in de banden niet gereageerd maar ook wij hebben tegenwoordig een bus-camper Ducato Heavy en ook bij ons had de dealer de banden zelfs op 5,3 bar koud rondom gezet.
Bij thuiskomst, ik hoefde maar 15 kilometer naar huis te rijden, heb ik onmiddellijk de druk afgelaten tot 4,5 bar koud omdat de camper in mij idee stuiterde.
Inmiddels hebben wij 10.000 kilometer afgelegd en is de druk voor koud 4,2 en achter 4,5 bij ons is de achteras tot 85 % belast.
De banden vertonen geen bijzondere slijtsporen en de camper neemt oneffenheden prima zonder stuiteren.
Omdat campers vaak overbeladen worden pompt de dealer de banden op tot boven de 5 bar wat op zich een wat vreemde praktijk is maar kennelijk zo gaat.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Jadatis » zo 07 jul 2019, 12:33

@ isoplus

Dus ik neem aan dat je de asgewichten eens gewogen hebt, omdat je 85% van max achter aangeeft.. Dan wil ik ook graag weer je gewichten en bandgegevens weten , om wijzer te worden , wat betreft de gewichtsverdeling bij buscampers.

Ik heb aan enkele camper-fabrikanten mail gestuurd, met lang verhaal eindigend in verzoek om VOOR reëler bandendruk voor te schrijven, naar aanleiding van contact met forumgenoot, dat die bij APK steeds hinderlijk aandachtspunt te lage bandendruk kreeg. Zal het concept bij mijn 17 weetjes topic zetten. Natuurlijk geen reacties terug gehad.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

isoplus
Berichten: 4010
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door isoplus » zo 07 jul 2019, 17:59

Ik zal morgen even naar de weegbrug rijden, dan weet je de actuele gegevens.
Ook de banden en asbelasting zal ik hier melden, ben ff met iets anders bezig.

isoplus
Berichten: 4010
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door isoplus » ma 08 jul 2019, 11:30

Voor Jadatis:
Onze Fiat is een Ducato Heavy 6,33 meter lang, vooras 2100 kg achteras 2400 kg max totaal gewicht 4500 kg zonder aanhanger.
Voor NL terug gekeurd naar 3500 kg, ik heb een C rijbewijs en ook verlengd gekregen maar omdat mijn vrouw ook in het ding moet kunnen rijden is hij dus terug gekeurd naar 3500 kg.
Op de weegbrug en vakantie klaar met 2 inzittenden en diesel en watertank 100% gevuld, 4 gasflessen van 6 kg inhoud, reservewiel en normaal boordgereedschap, 2 E-fietsen op een rek achterop.
De watertank zit op en voorbij de achteras richting achter, er is een trekhaak gemonteerd en een constructie van 20 kg om de fietsen te kunnen plaatsen. Op het dak liggen 2 zonnepanelen. Wij nemen nooit etensvoorraad mee voor meer dan twee dagen en al helemaal geen blikvoer of aardappels. In feite gaat niets mee wat we onderweg kunnen kopen.
Wel heb ik een gereedschapskist mee en wat onderdelen zoals waterpomp etc. zal 12 kg wegen en natuurlijk een 10 mtr. en een 25 mtr. snoertje.
De 3 huishoudaccu's zitten onder de voorstoelen en het gereedschap en ander zwaar spul zit achter de voorstoel aan bakboord.
De weegbrug geeft als totaalgewicht aan 3395 kg, het kenteken geeft als rijklaargewicht aan 2870 dus in theorie kan ik 630 laden.
De gewogen as-lasten zijn voor 1710kg en achter 1685 dus de achteras is 1685 : 24 = 70 % belast en de vooras 1710 : 21 = 81,5 % belast.
Dat verklaart wel waarom de bus zo fijn rijdt in vergelijking met onze eerdere camper waarbij de vooras altijd tegen overbelasting aanzat.
We kunnen dus nog wel wat laden maar niet veel uit kenteken technisch oogpunt, wat techniek betreft gaat het nog prima.
Maar zoals altijd zal ook deze bus als het een vier persoons zou zijn dat niet kunnen zonder de 3500 kg te overschrijden!
Bij ons kan je er wel met 4 personen in rijden maar slechts met 2 in slapen.
Ik laat voorlopig de bandendruk voor en achter op 4,5 bar koud dat rijdt prima en de banden tonen geen gekke sporen.

Will
Berichten: 1989
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Will » ma 08 jul 2019, 13:02

Als een auto te lang stil staat kan hij vierkante banden krijgen en gaat hobbelen.
Was bij mij ook na een winter in de stalling, banden niet hard genoeg opgepomt.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.

Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 1513
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door pepon » ma 08 jul 2019, 13:23

Daarom gaat ie in de winter bij mij op as-steunen.
Doe je dat niet dan inderdaad niet vergeten de banden op de hoogst toelaatbare druk brengen.
Als ik mijn banden door de Exelsheet haal kom ik op 3,22 Bar voor en 3,87 Bar achter.
Dat is in de winterstalling veel te weinig

Groet, Ron.
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door Jadatis » wo 10 jul 2019, 10:45

@ isoplus

Heb de gegevens van je banden nog niet, maar draagvermogen moet minimaal 2400/2=1200 kg zijn, LI 115 is 1215 kg maxload.
Dan AT 4,5/4,8 indien 8PR en 5,25/5,5/of 5,75 indien 10 PR.
Ga ik uit van het hoogste, wat met zo'n draagvermogen aannemelijk is, dan kom ik uit voor 1710 kg met mijn beruchte calculator op 4,4 bar , en dit is Li 115 AT 5,75 bar gebruikt, dus als ik de bandgegevens weet , kan het volgens mij alleen maar lager uitvallen.
En ook dit is hoogste druk waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.

Maar ook hier weer hoger gewicht voor, dan achter bij je buscamper?, en echt alles er in zo ik lees, dus er is nog hoop voor de overbeladers, het is mogelijk om onder MTM en MTA's te blijven. Wat is de wielbasis van jullie campers , ik denk vrij lang, en dat zou in combinatie met een betrekkelijk kort kontje , een gewichtsverdeling geven die meer gewicht op de voor-as legt.
Dan geldt dit ook bij "gewone "campers met lange wielbasis, maar die hebben vaak weer een flinke overhang achter.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

isoplus
Berichten: 4010
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door isoplus » wo 10 jul 2019, 15:02

Jadatis,
De banden zijn voor en achter Continental Vanco Four Season 2 225/75R16C 6ply/2ply max. load max. 1320 kg max. pressure 549 kpa
Inderdaad is het een lange Ducato 6,33 mtr. De wielbasis is dacht ik 4,20 mtr. Dus het meeste gewicht zit gewoon tussen de wielen.
Ik heb een grote Knaus gehad met alkoof op 4,5 ton (C) en luchtvering, daarna een Hymer met Alko chassis ook C-rijbewijs.
Deze campers hadden alle Continental Vanco Four Season banden, de huidige Ducato-bus rijdt echt stukken aangenamer als de eerder genoemde campers.
Minder lawaai, minder last van zijwind en spoorvorming maar vooral rotondes nemen is veel plezieriger omdat de uitzwaai aanmerkelijk geringer is.

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 2501
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schudden buscamper tussen 65 en 70 km/h

Bericht door gjvonk » wo 10 jul 2019, 15:23

Een Ducato, Jumper, Boxer L3 en een L4 delen dezelfde wielbasis: n.l. 404 cm. De overhang achter bij een L4 is 33 cm meer als bij een L3.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan

Plaats reactie