Mercedes 508D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Mercedes 508D



Bericht door dedruivenplukker »

Je stelt voor een buitenstaander wel erg moeilijke vragen……
Om te weten of je leegloopt op een oude 508D zijn er veel variabelen die mij niet bekend zijn.
Naar welke garage ga je?
Wat zijn je inkomsten en uitgaven en hoeveel is je budget. :lol3:

Ik weet van iemand die zijn complete remmerij met leidingen heeft laten vervangen bij de MB vrachtwagen dealer. Dan is het voertuig eigenlijk al total loss...
Zelf geef ik zeer weinig uit en deed het meeste zelf vaak met gebruikte onderdelen, maar ik heb bijvoorbeeld een keer last gehad van dieselbacterie.
Wat filters, fungicide en dieselleiding zijn de kosten niet maar wel moet alles er onder uit en gereinigd worden. Daar gaan wel wat uurtjes in zitten.
Maar dan verf je gelijk de tank en kan je weer even verder.
Maar maanden stilstaan snap ik ook niet? Dat klinkt meer als hoog niveau restauratie.

Van de meeste 508D is de garantie verlopen en ze hebben zo hun kwalen en plekken. Bussen van bij de brandweer vandaan zien er vaak mooi uit en weinig KM maar er kan veel roest aan zitten omdat de brandweer graag met water werkt en rubbers etc. kunnen verdroogt zijn.
Ook worden er nu veel goede bussen commercieel verkocht, de tijd van een goede ambu van domeinen voor een paar duizend is voorbij.
Wel kan je voor de nodige Euries nog een nieuw motorblok kopen, maar vaak wordt er gelijk een nieuwere motor ingelegd.
Er is een Facebook groep die op alle vragen antwoord weet en er zijn gespecialiseerde garages.
Maar bedenk, je koopt niet alleen een oldtimer maar vaak ook een oude inbouw.
Dat kan erg leuk en leerzaam zijn.....

Zelf geef ik voor mijn 409 ongeveer 350 Euro uit per jaar aan onderhoud. Maar reken ook op stalling, verzekering, wegenbelasting ( vrijstelling is geen garantie) en verbanning ivm milieu.

Dit jaar tot zo ver een nieuwe (gebruikte) laadregelaar, een gebruikte LPG dampgas tank, gebruikte koelkast voor onderdelen en een nieuwe HH accu. Dan zit ik al op 250 Euro, De tank moet nog ingebouwd en daar zijn nieuwe spullen voor nodig Ook wil ik nog flink wat gebruikte zonnepanelen en meer HH accu`s kopen.
Vorig jaar heb ik de APK gedaan voor twee jaar dat kost 50 Euro en een leuke partij onderdelen gekocht voor dat zelfde bedrag en een stuk nieuw plaatwerk. Het jaar daarvoor stuurbekrachtiging gekocht en alu buizen etc. voor een nieuw fietsenrek …....
Deze winter wil ik graag de camper opnieuw laten spuiten en lassen in Marokko of Portugal de laatste keer is 10 jaar terug en er zijn weer plekken.
Ook ben ik langzaam aan weer toe aan 7 nieuwe banden.......

Het blijft rijden, dat wel, maar het is een hobby en ik heb er veel plezier van maar als je gaat rekenen, een weekend weg met de camper op diesel 1 op 7,5 of airbnb met de suzuki alto dan is het laatste goedkoper en makkelijker. :DD

Jaarlijks onderhoud:
Remmen nakijken/ schoonmaken en stellen, alle bouten nalopen, alle vetnippels smeren, olie verversen en filters, oliepeil nakijken versn. bak en cardan, dieselfilters, luchtfilter, verlichting nakijken remvloeistof verversen ( twee jaar) rubbers nalopen drupje olie op diverse draaiende delen ( gasstangen, gaskabel etc) koelsysteem nakijken en de v-snaar, ruitenwissers nakijken, accu controleren, kleppen stellen bij veel km.
Zelf hou ik 5000 km aan voor onderhoudsinterval en als oud chauffeur kijk ik veel ( dagelijks of regelmatig) na.

Mijn motortje loopt als nieuw en behalve af en toe kleppenstellen, een nieuwe gloeikaars en een nieuwe carterontluchting ( 7,95) geen probleem. ( 16 jaar in bezit) Laatst een 307D camper gekocht met ruim 3 ton en die loopt ook mooi.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en voor vragen kan je altijd bellen, ook `s nachts (vrij naar Waardenberg en De Jong )
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 508D



Bericht door hathi »

Druivenplukker ,mooi verwoord,.....een echte liefhebber/ hobbyist,/en ook nog Camperaar, een hobby mag geld kosten,dus ideaal als dat samenkomt,hier ook zo :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10099
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes 508D



Bericht door Peter LMC »

+1 :thumbup:
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Mercedes 508D



Bericht door Gino608D »

Ik heb zelf een 608 gehad. Vergis je niet dat je op de snelweg bij de minste helling flink terug zakt in snelheid. Dan kun je wel zeggen dat je vakantie hebt, maar ik stoorde me er op een gegeven moment wel aan.

Dat die blokken onverwoestbaar zijn moet je met een korreltje zout nemen. Ik heb het idee dat men elkaar na praat. Het blok kan misschien wel degelijk zijn, maar alles er omheen kan natuurlijk ook stuk gaan. Het is misschien allemaal eenvoudige techniek, maar zoek maar eens iemand die hier nog aan wil gaan sleutelen. Je komt dan vaak bij een specialist uit. Mijn ervaring is dat je op het uurloon leeg kan lopen. Ik deed eerst veel zelf, maar door lichamelijke omstandigheden was dat niet meer mogelijk. Je remmen laten reviseren is een kostbare zaak en reken er maar op dat je een keer aan de beurt komt, tenzij je er eentje treft waarbij het al eens recent gedaan is. Stilstand is niet goed voor de remmen.

Ik had samen met mijn vader heel veel roest aangepakt, maar als je dat moet laten doen is het niet waard. Nu had ik nog geluk dat het bij mij alleen de cabine betrof en ik een aluminium opbouw had. Dat gaf ook wat meer ruimte, want zo heel groot zijn ze anders niet. Verder moet je het ook treffen met de camperinbouw. Er zijn uitzonderingen, maar het amateuristische gehalte is vaak vrij hoog. Vervolgens loop je constant tegen zaken aan waarvan je denkt: Dat had ik anders gedaan.

Het moet echt je hobby zijn en je moet veel zelf kunnen doen, anders moet je er naar mijn mening niet aan beginnen. Je moet je afvragen wat je doel uiteindelijk is. Voor mij was dat lekker op vakantie gaan en daarom heb ik hem ook weggedaan en een degelijke fabriekscamper gekocht. Met de nadruk op degelijk, want daarin zit ook veel verschil.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 508D



Bericht door hathi »

En dan heb je nu toch ook weer kosten,van onderhoud,mss wel meer dan voorheen,gewoon omdat tegenwoordig alles eerder slijt,dan vroeger :idea:de aangegeven hobby,is zeker waar
Hans
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Mercedes 508D



Bericht door faalhaas »

Of je nu met een Fiat, een Peugeot of een Mercedes rijdt. De slijtdelen zullen slijten, het plaatwerk zal roesten. Je gasslangen zullen verouderen en je diesel raakt steeds op.

De keuze is naar mijn mening dus gebaseerd op gevoel (waar voel je je bij thuis) en wat kan je je veroorloven.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10099
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes 508D



Bericht door Peter LMC »

Slijtdelen slijten inderdaad.
Maar plaatdelen kun je beschermen tegen roest.
Dat noemt men tectyleren.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Mercedes 508D



Bericht door Meine »

Nostalgie combineren met hedendaags gebruik vergt op gebieden als milieu, lawaai, prestaties, roestvorming, verbruik en comfort dermate zware offers, dat het plezier wel eens snel in ergernis zou kunnen overgaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 508D



Bericht door hathi »

Klopt Meine,het kan duurder zijn,dan een jongere Camper en zodoende blijven de echte hobbyisten over,diegene,die gaan voor lekker goedkoop ,die vallen inderdaad af,dus de oldtimerregeling heeft toch gewerkt :crazy:
Hans
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Mercedes 508D



Bericht door WestfaliaCalifornia »

1985 hadden we onze eerste Westfalia T3 en we hebben er nog steeds 1. In alle tijd gelukkig nog maar 1X gestrand met een kapot wiellager. Je hebt wat met die "oude zooi" of je hebt het niet. Het is wel handig als je een beetje rechter handen hebt. Als je dit niet hebt kun je er m.i goed op leeglopen en kun je er knap gefrustreerd van worden. Maar als je het onderhoud goed pleegt niets aan de hand en blijft het vaak bij zelf reparabele kleine dingetjes. En romantiseer het niet!
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 521
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Mercedes 508D



Bericht door deutz »

Precies, onderhoud is behoud!
Doe ik al 33 jaar aan mijn camper.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Mercedes 508D



Bericht door Premiumliner »

hathi schreef:
di 18 jun 2019, 21:58
Klopt Meine,het kan duurder zijn,dan een jongere Camper en zodoende blijven de echte hobbyisten over,diegene,die gaan voor lekker goedkoop ,die vallen inderdaad af,dus de oldtimerregeling heeft toch gewerkt :crazy:
Ik snap uw smiley niet: :crazy:

Persoonlijk vind ik het juist een goede zaak dat al die motorrijtuigenbelasting ontduikende dieselrijders in een auto uit de eind 70 en begin 80-er jaren hun auto naar de schroot hebben gebracht. Van mij mag er ook een extra belasting komen op oude diesels van voor de euronormering en die komt er trouwens ook.
Ik vind zelf dat je pas van een echte oldtimer kunt spreken als die ouder is dan 75-100 jaar. :D
En waarom zouden oude dieselauto's vrijgesteld moeten worden van MRB. Ik vind dat net zo'n grote onzin als het vrijstellen van elektrische auto's, inclusief de subsidies. Alsof die het milieu niet belasten! :crazy:
De enige goede oplossing is rekeningrijden, zodat je per km. betaald.
De "echte" hobbyisten kunnen hier geen probleem mee hebben, want zij hebben hun klassieker om aan te knutselen en om te showen. Daar worden niet veel km. mee gemaakt. :wave:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 508D



Bericht door hathi »

Dan ben ik ,volgens jouw de oldtimer,en niet mijn Camper, ?...want die heeft een euronormering!....maar de oldtimer betaald wel veel meer belasting,dan de Camper,komt het weer mooi in overeenstemming :lolno:
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 20 jul 2019, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hans
shorttrack
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 17:43

Re: Mercedes 508D



Bericht door shorttrack »

Heb voorlopig mijn besluit om een camper te kopen wat uitgesteld. Heb laatst voor het eerste een 508d in het echt gezien. Het model dat ik wilde blijkt wat groter te zijn dan ik had gedacht. Een korte versie zal meer geschikt zijn voor ons. Maar voorlopig staat het even on hold.

Bedankt voor de reactie.
Plaats reactie