Mercedes 508D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
shorttrack
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 17:43

Mercedes 508D



Bericht door shorttrack »

Hallo Allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn op het idee gekomen om een camper te kopen. Aangezien we iets ruimers willen en ook een oldtimer denk we momenteel aan de mercedes benz 508d.

Wij zijn nu in het bezit van een citroen 2cv. Ik onderhoud deze bijna volledig zelf. Momenteel onderhoud ik deze wagen bijna volledig zelf. Heb ondertussen al een andere motor gestoken en verschillende rubbers vervangen enzo. Ik doe dit allemaal met behulp van het internet want ik heb zelf totaal geen autotechnische achtergrond.

Als wij een Mercedes 508d zouden kopen willen we wel meteen een goede kopen. Geen roest en goed onderhouden. We willen daar gerust wat meer voor betalen. Maar mijn vraag is dan als volgt.

Hoeveel onderhoud is er nog aan een "zeer goede" mercedes 508d. Ik heb vernomen dat de motor onverwoestbaar is. Kan ik er dan bij wijze van spreken op rekenen dat ik jaren kan rijden zonder meer te doen als een jaarlijkse grote beurt? Ik heb ook gelezen dat de fusepennen regelmatig gesmeerd moeten worden. Dit lijkt me geen grote klus en wil dan ook best zelf doen.

Het probleem met de 2cv was dat ik er eigenlijk net wat te weinig tijd voor heb. Zeker nu wij een dochter hebben van bijna een jaar. We willen hem dan ook een aantal jaar opzij zetten. Maar ik ben bang dat we er dan nooit meer iets mee gaan doen. Hij staat immers niet om de hoek (10km van bij ons).

Ik dacht als we de 2cv zouden vervangen door een mooie camper er we vaker mee weg zullen gaan.


Maar het onderhoud kan ons wel afschrikken. Ik ben niet bang om eraan te werken uiteraard. Dat hoort er nu eenmaal bij natuurlijk. Maar wat kan ik verwachten van onderhoud. Dit is natuurlijk een moeilijke vraag maar ik hoop er toch een soort van antwoord op te krijgen.

Kunnen jullie mij vertellen wat er jaarlijks zeker moet gebeuren? En wat dan de kleine of juist zeer grote klusjes zijn? Wij willen graag weten waar we dan aan toe zijn.


Alvast super bedankt voor jullie antwoorden
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 508d



Bericht door de Jonckheer »

Dat onverwoestbaar is maar betrekkelijk want niet één motor is dat. Er komt een moment dat ie het laat afweten of gewoon simpelweg versleten is. Die MB motoren zijn best goed maar dat zijn motoren van andere merken ook.
Om een echt goede en harde 508 te vinden zal nog wel een dingetje zijn. In Duitsland komen ze wel bij brandweerkorpsen vandaan met weinig km en puntgaaf. Motorisch moet je bij die dingen echter oppassen want bij een brand worden die niet netjes rustig warm gereden maar koud volgas naar de brand gerost. Logisch meer erg slecht voor het "onverwoestbare" motortje.
Het onderhoud stelt normaal gesproken niet veel voor als het ding in goede staat is. Hij heeft smeernippels en die moet je af en toe blij maken met een vetspuit. Het is een ding wat met wat ijzerdraad en een waterpomptang rijdende gehouden kan worden bij wijze van spreken. Simpele techniek, vergelijkbaar met die eend van jou. Geen elektronica, gelukkig maar.
Je moet verder wel weten dat een gesprek voeren tijdens het rijden volstrekt onmogelijk is vanwege de herrie binnen. Daar is wel iets tegen te doen maar dat is erg veel werk. Of zoek een benzine uitvoering, die zijn er ook en die zijn stukken rustiger.
Ga op het forum van "Dubbellucht", daar gaat het nergens anders over en die helpen je verder.
Succes met je zoektocht!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mercedes 508d



Bericht door Kroppie »

en nog een forum van liefhebbers van oude gebakkies en vuile handen.

www.campertechniek.eu

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 508d



Bericht door hathi »

BC1854FF-FCC4-4750-AE9D-B6464693099A.jpeg
BC1854FF-FCC4-4750-AE9D-B6464693099A.jpeg
Kijk op marktplaats
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes 508d



Bericht door Peter LMC »

Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Mercedes 508d



Bericht door Willem 310 »

Kijk ook eens naar de opvolger van de 508 reeks, de MB Vario, is een stuk stiller
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Mercedes 508d



Bericht door faalhaas »

Even zonder allerhande verwijzingen. Sinds 10 jaar hebben wij een Mercedes 608. Dat is de grote broer van de 508. Zelfde huisje er op, wat dikker chassis er onder en betere remmen.

Het onderhoud, indien je het bijhoudt, valt reuze mee. Smeermiddelen vervangen, smeerpunten nalopen . Om het jaar de remvloeistof vervangen en ieder jaar kleppen stellen (moet eigenlijk wat vaker).

Verder goed naar de bus blijven kijken. Ze zijn gemaakt voor 7 jaar, en de laatste is geproduceerd in 1986. Roesten gaan ze allemaal op een gegeven moment. Dus aanpakken als het begint. Niet bang zijn, zachte heelmeesters....

Veel verhalen gaan er rond over geluid. Grotendeels onzin. Veel van deze bussen rijden rond met compleet vergane motorsteunen. Dan ligt de motor staal op staal op het chassis. Logisch dat dat herrie maakt.
4 nieuwe steunen kosten je ca €200. Een investering die erg fijn is. Verder kan je veel doen aan het geluid. Onze 608 is bij 90 kmh stiller dan onze Smart 4/4 bij 120. (Beiden kruissnelheid).

Die snelheid, of beter gebrek daar aan, is wel een punt. Veel 508 gaan niet sneller dan 85. Zeker de brandweer uitvoeringen hebben een korte overbrenging. Dat verbetert het klimmen, maar maakt de kruissnelheid lager.

Wij hebben met onze geluk. Er zit een goede as onder, en een fijne motor in. Lange afstanden op cruise control gaan met 90. Het wordt lastiger met klimmen. Een kleine klim (A3 in Duitsland richting Heidelberg) laat je al terugzakken naar 60. Dat vinden de vrachtwagens om een heen niet leuk.

Beter is het om lekker provinciaal te toeren. Dan maar klimmen met 40kmh maar wel veel zien van de wereld. In slow motion.

Een Düsseldorfer is een bus/camper waar je je hart aan kan verliezen. Let dus op wat je doet :)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mercedes 508d



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb er verschillende gehad omdat ze er zo gaaf uitzien, toch zou ik er nooit meer een kopen,
Te spartaans, teveel herrie, gevaarlijk langzaam, hoog verbruik enz.
Zou er alleen nog een willen als er een OM 602 van een Sprinter in gezet is, dit is mogelijk.
Dan heb je de power van een 2.9 Turbo Diesel ( deze motor is zelfs nog beter dan de oudere diesels ) minder geluid, beter verbruik en je behoudt het leuke vintage uiterlijk.
Pierre88
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 jun 2019, 13:19

Re: Mercedes 508D



Bericht door Pierre88 »

Misschien moet er toch eens iemand mij uitleggen wat Nederlanders hebben met van die hele oude busjes, die je in België heel uitzonderlijk nog tegen komt op oldtimertreffen, maar zeker niet over de grens. Als ik dan prijzen zie van een paar duizend euro voor dergelijke wrakken stel ik mij toch de vraag of het wel om de goedkoop te doen is, als je voor het zelfde geld al een veel degelijkere en jongere bestelwagen hebt of zelf een degelijke echte buscamper, want wees nou eerlijk, weinig zelfbouw dat tipt aan het echte.

Verder sluit ik mij aan dat de traagheid ronduit gevaarlijk is, ook op secundaire wegen die in Frankrijk gebruikt worden door snelle vrachtwagens. Soms is een wagen gewoon niet meer van deze tijd, ook al rijdt hij misschien nog...

Het onverwoestbare is ook met een korreltje zout te nemen, alles is verwoestbaar, ook oude Mercedes motoren...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Mercedes 508D



Bericht door Dafluc »

Ik zou nou natuurlijk kunnen zeggen dat het ons erom gaat dat die dingen wegenbelasting vrij zijn. Want wij Ollanders zijn zuinig, toch? Maar er zit ook een flink stuk nostalgie bij. En dan neem je een lagere snelheid en wat meer lawaai misschien gewoon voor lief. Een oude zelfbouwer kan tenslotte veel meer voldoening en minstens evenveel plezier brengen dan de duurste uit de showroom.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes 508D



Bericht door vanHooltje »

Tja je vind nostalgie mooi of niet, in mijn geval vind ik het prachtig. Ik zou zo,n modern ding niet willen hebben, ik vind ze niet mooi maar dat is mijn mening.
En pierre88 deze komt uit jou land :mrgreen:
Voordeel van zo,n oudje is de techniek, simpel maar doelmatig waar je onderweg nog zelf wat aan kan doen.
Bij de moderne hang je direct (motor en cassis) direkt bij een vakgarage aan de bel, met de nodigge kosten.
Of je moet zelf de software en dergelijke bezitten en het kunnen prepareren, maar dat zijn dure grappen.
De meeste oudjes kan ik geen wrakke noemen, een liefhebber koesterd zn wagen.
En nee ik heb um niet om de wegenbelasting te onduiken, pure liefhebberij.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Mercedes 508D



Bericht door Willem 310 »

Ben zelf ook oldtimer fan en liefhebber van oude meuk en vind deze bussen super stoer, geen tupperware.
Vind ik een nieuwe dan niet mooi ? jazeker, maar als ik kan kiezen, dan toch een oudje.
Laatst gewijzigd door Willem 310 op vr 07 jun 2019, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Mercedes 508D



Bericht door Marcel1962 »

Een 508, 608 of een 609 zijn bullit-proof auto's en simpel te onderhouden.
Een goede 508 is zeker nog te koop, oude leger ambulances met minder dan 10.000 km worden regelmatig aangeboden.
Onze ex ambu 609 had net 10.000 km op de teller en was gewoon nieuw.
Als je zo'n auto kunt kopen geef hem dan meteen een ml-behandeling, ik heb dat met de onze uit 1988 ook gedaan en deze is nog steeds roestvrij!

P.S. Hierbij nog de link naar wat foto's van de ombouw:
https://myalbum.com/album/ikM817td2msa
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 508D



Bericht door de Jonckheer »

Om te stellen dat een fabriekscamper beter in elkaar steekt dan een zelfbouw is erg kort door de bocht. Daar wordt namelijk op alle mogelijke manieren op bezuinigt uit winst/concurrentie motieven. Door die matige bouwkwaliteit gaat een fabriekscamper na wat jaren lekken met alle gevolgen van dien. Sommige constructies zijn ronduit knullig te noemen, zoals een toilet ruimte vloertje waar je na een tijdje doorheen zakt.
Nederland is een der duurste landen waar het autobezit betreft. Niet iedereen heeft de financiële ruimte om een nieuwe of bijna nieuwe camper aan te schaffen en te onderhouden. Daarnaast speelt mee dat niet iedereen een moderne wil, ook nostalgie en de mogelijkheid van zelf onderhoud en reparatie spelen een rol.
Het argument van te langzaam is natuurlijk pure flauwekul. Dan zou een maximaal beladen vrachtwagen, die ook traag is, niet aan het verkeer kunnen of mogen deelnemen?
Nee, laat iedereen maar doen wat ie leuk vind. 😄😄👍
Plaats reactie