Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 2991
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door seth_space » ma 17 jun 2019, 14:37

Ik heb niet meer alles meegelezen,maar heb je de nokken van de nokkenas al gemeten?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » ma 17 jun 2019, 14:53

Er zitten nu koperen afdichting ringen van circa 2mm dik onder de verstuivers.. Als ik naar originele afdichting zoek vind ik metalen brandplaatjes

KiteFlupke
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door KiteFlupke » ma 17 jun 2019, 14:56

Indirect injectie. injector kop zit in voor verbrandingskamer, en bij een direct injectie motor zit verbrandingskamer in de zuiger.
Ook zou je dat snel zien aan de kop van de injector moest hem ergens tikken.

Brandplaatje lek... dan zie je zwarte aanslag en zie je ook aan brandplaatje zelf. Ook stinkt het dan binnen in de cabine.

Common rails zijn idd meestal rood koper, oudere motoren meestal ijzer en hebben een bovenkant. hoe het hier zit...? :-) Ook iedere keer vervangen.

Wanneer heb je uw injectie pomp terug?

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29115
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Kroppie » ma 17 jun 2019, 15:02

Ducatojer schreef:
ma 17 jun 2019, 14:53
Er zitten nu koperen afdichting ringen van circa 2mm dik onder de verstuivers.. Als ik naar originele afdichting zoek vind ik metalen brandplaatjes
bij mij(peugeot j5) zit onder de nozzle het brandplaatje en onder een rand aan de verstuiver een koperen ring.

een brandplaatje dicht op zich NIET af, dat zit er om de warmteoverdracht naar de nozzle wat te beperken
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

KiteFlupke
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door KiteFlupke » ma 17 jun 2019, 15:10

https://www.mijnautoonderdelen.nl/turbo ... Code=30335

staal dus. Nu nog het juiste aanhaalmoment vinden zegt of ook natte vinger werk. Met oude motoren pas ik het 2de toe.

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 5284
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Peter LMC » ma 17 jun 2019, 15:45

Heb je de slechte komstoters al vernieuwd. :?: :?:

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » ma 17 jun 2019, 17:57

Peter LMC schreef:Heb je de slechte komstoters al vernieuwd. :?: :?:
Helaas nog niet aan toe gekomen... Omdat de inspuitpomp niet goed vastzat en lekte vantussen het oliepomp huis.. Eerst dit aangepakt.. Distributie staat nu vast zodat deze niet verplaats... Eerst inspuitpomp terug inbouwen.. En de verstuivers en kijken of ze goed vast gaan

Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door dethleffsi6810 » ma 17 jun 2019, 18:03

dit is toch nog een indirect ingespoten motor. er hoord dan de juiste dikte koperen ring om de verstuiver te zitten en onderin stalen brandplaatjes ,zoals jos zegt.

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 786
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Obspringen BRD

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Huub56 » ma 17 jun 2019, 20:07

Als er een verstuiver los zit klinkt dit als een lekkende uitlaat en dit zie je door roervorming rond de verstuiver normaal krijg je hem er dan ook niet goed meer uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29115
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Kroppie » ma 17 jun 2019, 20:12

dethleffsi6810 schreef:
ma 17 jun 2019, 18:03
dit is toch nog een indirect ingespoten motor. er hoord dan de juiste dikte koperen ring om de verstuiver te zitten en onderin stalen brandplaatjes ,zoals jos zegt.
ik heb er ook bij gezegd dat ik een peugeot j5 heb, en dat is geen ducato.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » za 22 jun 2019, 11:29

Hallo allemaal, even een update... De inspuitpomp zit weer op zn plek... dit was op een kleine worsteling na eigenlijk zo gebeurd..

Echter nog steeds de tik....grrr

Die waarschijnlijk in de kop zit...maar misschien ook niet...
Alleen de kom/klepstoters vervangen heeft weinig zin... Omdat ook waar ze in passen slijpsporen heeft en daar kan ik pas bij als de klepveren er uit zijn..ook blijkt uit zo'n beetje alles wat ik los haal en in m'n handen krijg van deze motor dat deze in niet zo'n beste staat verkeerd...

Het even m'n buurman helpen... Is helaas nog geen succes... al heb ik er een hoop van geleerd...
Het duurt alleen te lang en de buren hebben binnenkort vakantie en willen met de camper weg...

Daarom is een gebruikt blok de oplossing en deze wordt deze week ingebouwd door een garage in de buurt..

Omdat ik toch wel benieuwd ben naar de tik en de oorzaak in het huidige blok.. Ga ik deze nog wel demonteren en misschien ook reviseren.... Maar dat is een project op zich...

Als ik de oorzaak ontdekt heb laat ik het zsm weten....

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties het meedenken en de tips

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29115
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Kroppie » za 22 jun 2019, 11:34

succes en bedankt voor het melden.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

KiteFlupke
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door KiteFlupke » za 22 jun 2019, 13:14

thx voor terug koppeling. andere, gebruikte kop op steken zou ik doen.

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door janmetdoka » za 22 jun 2019, 14:39

Ik ken deze motoren niet en heb nu geen tijd me er goed in te verdiepen. Hebben deze motoren losse voorkamers die in de koppen worden ingeperst? Ik heb bij Volkswagen wel eens meegemaakt dat er zo'n voorkamer los in de kop is komen te zitten. Geeft ook een hele vervelende tik. :mrgreen: . Dat kun je wel direkt zien als de kop van het blok is.
Ubi bene, ibi patria.

Plaats reactie