Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 499
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door DiffRental » do 13 jun 2019, 20:56

Ducatojer schreef:
do 13 jun 2019, 20:12
Krukas bij BDPAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met deze motoren maar wat blokkeer je hier?
Volgens je tekst is het de krukas riemschijf, zit het distributie tandwiel daarachter?
Weet je zeker dat de riemschijf goed zit? (schroevendraaier staat wel wat scheef)

<edit> De laatste foto is van het vliegwiel, is zie 2 strepen, de motor staat nu op PMS? Dat is het juiste?
Groeten Peter

pwhooftman
Berichten: 560
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door pwhooftman » do 13 jun 2019, 21:34

Ik lees hier https://www.fiatforum.com/ducato/347329 ... -27-a.html een heel verhaal van iemand die eerst de nokkenas niet netjes uitgelijnd kreeg (halve tot hele tand er naast). Dat maakte het verschil tussen een motor die liep 'sweet as a nut' en 'like a transit' (daar bedoelen ze mee dat hij klinkt als een bak met knikkers).

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13021
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Hoofdnoorman » do 13 jun 2019, 22:40

Ook even doorgelezen en een interessante opmerking gezien.
Het gaat daarbij om de hoogte van de tanden op de riem. 4,5 en/of 5,3 mm. Het zou dus inderdaad gewoon kunnen zijn dat er een 5,3 riem op hoort of omgekeerd. Dat zou, in gespannen toestand net het verschil kunnen maken. Het scheelt zeker wel een halve tand.
M.a.w. als er een te dunne riem op ligt, loopt de pomp en nokkenas achter. Bij een te dikke loopt hij dus voor.

Nu zouden ze dat bij die riemenhandel ook wel weten, dus zou het kunnen zijn dat de meeloop rol (op de grondplaat) reeds een andere positie heeft gekregen. Dit verschil kan dus (denk ik) alleen maar ontstaan als je de verkeerde riem hebt met slechts alleen de losse lagers. Ik gebruik altijd complete sets.

EDIT: Ik moet even sterk gaan nadenken of ik wel gelijk heb met mijn filosofie.
EDIT2: Ja, ik heb het wel goed. Ik had ooit een opgekieteld 1335 CC Honda motorblok waar we een flink stuk van de kop hadden gevlakt. Daar moest een verstelbaar nokkenastandwiel op om de kleptiming goed te krijgen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 499
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door DiffRental » do 13 jun 2019, 23:53

Hoofdnoorman schreef:
do 13 jun 2019, 22:40
Ook even doorgelezen en een interessante opmerking gezien.
Het gaat daarbij om de hoogte van de tanden op de riem. 4,5 en/of 5,3 mm. Het zou dus inderdaad gewoon kunnen zijn dat er een 5,3 riem op hoort of omgekeerd. Dat zou, in gespannen toestand net het verschil kunnen maken. Het scheelt zeker wel een halve tand.
M.a.w. als er een te dunne riem op ligt, loopt de pomp en nokkenas achter. Bij een te dikke loopt hij dus voor.

EDIT2: Ja, ik heb het wel goed. Ik had ooit een opgekieteld 1335 CC Honda motorblok waar we een flink stuk van de kop hadden gevlakt. Daar moest een verstelbaar nokkenastandwiel op om de kleptiming goed te krijgen.
Hebben ze het dan over de hoogte van de tand? Dus als je een tandwiel hebt voor een 4,5mm en je legt er een 5.3 riem op dan zou je dat moeten zien aan ruimte tussen de riem en tandwiel. Het klopt dan ook wat je zegt, het heeft invloed op de timing.
Andersom zou het mijn inziens geen invloed hebben, hooguit versnelde slijtage en misschien eerder overspringen van de riem.
Wel een interessante theorie

Wat je Honda betreft, dat is natuurlijk een andere reden, afstand krukas - nokkenas wordt kleiner dus de riem gaat te lang zijn.
Groeten Peter

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13021
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Hoofdnoorman » vr 14 jun 2019, 1:52

Eigenlijk is dan het resultaat ongeveer hetzelfde.
De hogere tand heeft ook een hogere omloop. Aantal tanden zijn gelijk. De riem met de hogere tand zou dan wellicht strakker staan bij dezelfde stand van de spanrol. Dus zet je de spanrol wat losser met het gevolg dat het nokkenas + pomp gaat voorlopen.

Let wel, ik lees het ook maar en heb hier nooit mee te maken gehad. Het liedje gaat alleen maar op als de tanden dus op de poullie liggen en de verbindingsriem ahw er boven zweeft. Het is een vreemd verhaal, maar ergens zou er een kern van waarheid in kunnen zitten. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Als het verhaal waar is, dan is het niet moeilijk om een controle te doen.
Je legt de oude riem overeen poulie en meet de totale diameter op. Is de diameter groter of kleiner met de andere riem (de meelooprol loopt namelijk aan de buitenzijde), dan is het voor of achterlopen gewoon een feit.
In principe zou je tussen elke poullie een verstelbare geleiderol moeten hebben aan de trekkende zijde. Dat is duur en gevoelig voor gebreken/fouten. Dus een mooi alternatief is dan verstelbare tandwielen.

Hoe dan ook, een leuke discussie ondanks de zorgen die TS nu heeft om de boel weer netjes op gang te krijgen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » za 15 jun 2019, 10:46

Hallo hallo wat een hoop reacties weer... Daar ben ik blij mee..tof dat er zo meegedacht word.Afbeelding.. Al maakt t soms ook wat lastig gefocust te blijven...

Gisteren de hele dag aan de camper gewerkt.... En ik probeer alle tips en suggesties na te lopen...

Nokkenas op t andere merkteken 1 tand vroeger? geprobeerd.... Er raakt niets... Loopt exact t zelfde.

Verstuivers laten testen bij revisie specialist.. Allemaal goed 127bar... Goede nevel..
Ze waren wat verstopt..en van cil. 2 was wat blauw

Klepspeling is goed

Ervaren monteur de timing laten controleren... En dit staat goed.

Compressietest via gloeiplug gat(alle gloeipluggen gelijk getest en ze zijn allemaal kapot)
cil 1 kon ik niet bij.... straks wel
Cil 2 35 bar
Cil 3 25 bar
Cil 4 35 bar

Nogmaals met draaiende motor brandstofleiding 1 voor 1 losgedraaid...
Dit maal met de motor op bedrijfstemperatuur...

En cil 2 DOET NIET MEE.... He he een resultaat... Maar wat is de oorzaak..?

Na de compressie test was ik vergeten draadje vd magneet klep weeer vast te zetten en t getik was ineens 3x zo luid
En maar niet aanslaanAfbeeldingAfbeelding ja wel met startpilot nu geen tik tik maar KLINNG KLING.. draaidje weer terug en weer tik tik

DUSSS BRANDINSPUITSTOFPOMP?

Deze zat met slechts 2 ipv 3 moertjes vast en de pakking oliepomphuis en inspuitpomp was tja.... Net als de rest van dit "gereviseerde blok" geklungeld door iemand die er geen zin in had denk ik...
En dus gelijk de oorzaak van het andere olielek gevonden.. Zie foto's

Maandag laat ik de pomp testen..











AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » za 15 jun 2019, 11:32

Weet er iemand of er een manier om de inspuitpomp zelf te testen? ....

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 1245
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door pepon » za 15 jun 2019, 12:03

Heb je een testbank voor nodig, die opbrengsten en inspuitdrukken meet.
Edit: Zijn dure dingen, maar kan iedere Diesel specialist voor je doen. Ook de verstuivers testen.

Groet, Ron.
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.

Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 499
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door DiffRental » za 15 jun 2019, 17:12

En hoe ga je de brandstofpomp op tijd zetten?
Ik weet het niet maar moet dat niet met een klokje?
Groeten Peter

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29061
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Kroppie » za 15 jun 2019, 18:00

bij een boschpomp , met een meetklok met langere meetstift en een opname stukje in de opening midden tussen de 4verstuiver aansluitingen, in die opening zit normaal een boutje met een pakking ring, hoogste punt opzoeken en op een voorgeschreven waarde voor het hoogste punt afstellen bij cilinder 1 op motor en pomp.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » zo 16 jun 2019, 13:59

Kroppie schreef:bij een boschpomp , met een meetklok met langere meetstift en een opname stukje in de opening midden tussen de 4verstuiver aansluitingen, in die opening zit normaal een boutje met een pakking ring, hoogste punt opzoeken en op een voorgeschreven waarde voor het hoogste punt afstellen bij cilinder 1 op motor en pomp.

jos
Dank u... Eerst s testen of t verstuiverbeeld op t oog oke is... Morgen zowiso naar gouda of heijenoord...ik heb merktekens op de pomp gezet hoe die stond en de distributie vast gezet... Maar dat kan natuurlijk al verkeerd zijn geweest..

Ik heb alleen kunnen vinden dat de pomp 95' voor BDP van de compressieslag cil 1 moet openen... Meetklok heb ik helaas niet maar die kan ik vast ergens huren...

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29061
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Kroppie » zo 16 jun 2019, 14:03

dan heb je ook nog de juiste lengte meetstift nodig en het opname stukje voor de meetklok.

en op de meetklok moet je dan een bepaalde waarde in mm meten voor top van de pomp meten met de rest van de merktekens op merk

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Ducatojer
Berichten: 44
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Ducatojer » zo 16 jun 2019, 14:10

Iig oom een indruk van het verstuiverbeeld te krijgen AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29061
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Bericht door Kroppie » zo 16 jun 2019, 14:41

KIJK je uit, die spuitnevel dringt met het grootste gemak door je huid en dat is in geval van, HEEL vervelend.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Plaats reactie