Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
als de geharde komstoter zover gesleten is dat ie kanteld, wat denk je dat er met het zachte aluminium gat waar ie in beweegt gebeurt is.
enkel stoter vervangen lost niets op denk ik.
jos
enkel stoter vervangen lost niets op denk ik.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Ik hoop voor je dat de cilinderkop niet teveel uitgesleten is.
Nokkenas er af en kijken naar de zijdelingse speling van deze stoters in de cilinderkop.
Wel eerst schoonmaken en controleren zonder dat er smeermiddel tussen zit.
Als de slijtage zowel gedeeltelijk in de kop en in de komstoter zit dan
zal vernieuwen van de stoter maar gedeeltelijk helpen.
Nokkenas er af en kijken naar de zijdelingse speling van deze stoters in de cilinderkop.
Wel eerst schoonmaken en controleren zonder dat er smeermiddel tussen zit.
Als de slijtage zowel gedeeltelijk in de kop en in de komstoter zit dan
zal vernieuwen van de stoter maar gedeeltelijk helpen.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Je krijgt toch niet van één keer terugschakelen en een verspringende riem versleten of kantelende klepstoters/komstoters?
Of tikte de motor daarvoor ook al maar is het de buurman nooit eerder opgevallen?
Of tikte de motor daarvoor ook al maar is het de buurman nooit eerder opgevallen?
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Tja dat is wel vreemd...Ik heb helaas nooit de motor gehoord voor ik er aan begon..pwhooftman schreef:Je krijgt toch niet van één keer terugschakelen en een verspringende riem versleten of kantelende klepstoters/komstoters?
Of tikte de motor daarvoor ook al maar is het de buurman nooit eerder opgevallen?
Maar als ik zie hoe de nokkenaskeering er in geklungelt is ...met putten en butsen op t keerringhuis en nokkenas...is de komstoter bij de eerdere de/montage van de nokkenas misschien wel gesloopt. Vooral van de uitlaatklep 1e cil.
En e heeëeel dunne olie zal ook niet geholpen hebben ...
Ik hou t vandaag weer voor gezien.
Iedereen ontzettend bedankt...
Vrijdag eerst zijdelinkse speling op komstoters dan lektest en verstuivers en misschien het carter er van onder...
Hij slaat trouwens bij koud starten sinds de riemwissel niet meer aan zonder hulp van startpilot maarja eerst dus de lektest enzo en dat is dan vers2 ....binnenverlichting gaat niet schemeren bij voorgloeien bv
Ik probeer t nieuwe filmpje ook nog te uploaden
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Tik tik tik//cloud.tapatalk.com/s/5d01756495a ... 220809.mp4
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Ik heb dit filmpje even geluisterd en bekeken.
Mijn mening;
Loopt goed en strak zonder te schudden.
Alleen een tik van het kleppen systeem hoorbaar.
Deze vroegere motoren ,,takken,, wel veel harder dan de hedendaagse dieselmotoren.
Ook wel omdat de zwarte isolatiekap er nog niet op zit.
Nieuwe verstuivers kan dit (tijdelijk) even verminderen.
Kijk even of hij voorgloeit.
Misschien ergens een draadje vergeten/los.
Je bent goed bezig.
Dunne olie (modernere olie) ben ik geen voorstander van bij oude motoren.
Persoonlijk vind ik dat als je bij een oude motor die bv nog op een half syntheet gesmeerd heeft en
je doet daar bv een iets dunnere vol syntheet op dat deze motor een meer ijzerachtig geluid gaat maken.
Mijn mening;
Loopt goed en strak zonder te schudden.
Alleen een tik van het kleppen systeem hoorbaar.
Deze vroegere motoren ,,takken,, wel veel harder dan de hedendaagse dieselmotoren.
Ook wel omdat de zwarte isolatiekap er nog niet op zit.
Nieuwe verstuivers kan dit (tijdelijk) even verminderen.
Kijk even of hij voorgloeit.
Misschien ergens een draadje vergeten/los.
Je bent goed bezig.
Dunne olie (modernere olie) ben ik geen voorstander van bij oude motoren.
Persoonlijk vind ik dat als je bij een oude motor die bv nog op een half syntheet gesmeerd heeft en
je doet daar bv een iets dunnere vol syntheet op dat deze motor een meer ijzerachtig geluid gaat maken.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Koud niet meer (zonder hulp middelen) starten wil zeggen niet voldoende temperatuur om goed te ontsteken.
Mogelijke oorzaken;
Timing nokkenas verkeerd.
Timing inspuiting verkeerd.
Slechte verneveling brandstof
Compressie verlies.
Problemen met gloeisysteem.
Je gaat steeds uit van de bestaande en bekende merktekens, ga nu eens het BDP en nokkas timing visueel bepalen aan de hand van zuiger hoogte en kleppen diagram. Zelfde geldt voor de brandstofpomp, er staan soms meerdere merktekens op. Start bij de basis en ga systematisch verder zoeken en uitsluiten. Geen aannames doen............
Een nieuwe riem verspringt niet zomaar een aantal x over de brandstofpomp, een paar druppels olie in een rit van een paar km is daar geen oorzaak van.
Hoe presteert de motor nu? Heeft ie nog hetzelfde vermogen als voor de tik? Stationair draaien op 4 cilinders zegt niets.
Blijf het een raar verhaal vinden..............
Groeten Peter
- Bas vd laar
- Berichten: 6332
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Hij loopt nu mooier dan in het vorige fimpje, hij schudt niet meer.
De tik is er nog wel, jammer dat je niet zeker weet of deze er al in zat voor de reparatie.
De tik is er nog wel, jammer dat je niet zeker weet of deze er al in zat voor de reparatie.
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Tja ik ben eigenlijk niet van plan er mee te rijden tot ik weet waar die tik vandaan komt..DiffRental schreef:Koud niet meer (zonder hulp middelen) starten wil zeggen niet voldoende temperatuur om goed te ontsteken.
Mogelijke oorzaken;
Timing nokkenas verkeerd.
Timing inspuiting verkeerd.
Slechte verneveling brandstof
Compressie verlies.
Problemen met gloeisysteem.
Je gaat steeds uit van de bestaande en bekende merktekens, ga nu eens het BDP en nokkas timing visueel bepalen aan de hand van zuiger hoogte en kleppen diagram. Zelfde geldt voor de brandstofpomp, er staan soms meerdere merktekens op. Start bij de basis en ga systematisch verder zoeken en uitsluiten. Geen aannames doen............
Een nieuwe riem verspringt niet zomaar een aantal x over de brandstofpomp, een paar druppels olie in een rit van een paar km is daar geen oorzaak van.
Hoe presteert de motor nu? Heeft ie nog hetzelfde vermogen als voor de tik? Stationair draaien op 4 cilinders zegt niets.
Blijf het een raar verhaal vinden..............
En ik dacht eigenlijk dat merktekens waren om van uit te gaan
Maarhoezeker kan je t krijgen...morgen t carter er vanonder
Voor nu zie ik:
Alle merktekens staan tegelijk gelijk
Op de starterkrans: PMS... dat is fiats voor BDP... punto morto superiore
Op t krukas-tandriemwiel: pasnokje en
v- snaarpoelie gaatje 5 mm correspondeert met gaatje in plaat en achter t tandriemwiel
Op t kleppendeksel een streepje wat correspondeert met streepje op t nokkenas-tandriemwiel...
Nokkenas-tandriemwiel past maar op 1 manier op de nokkeas dmv pasnok
Op BDP tuimelt cil 4
Inspuitpomp tandriemwiel past zover ik kan zien maar op 1 manier en heeft 1 pas gaatje van 5 mm met een corresponderend gaatje er achter
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Nokkenas bij BDP
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Krukas bij BDP
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Inspuitpomp bij BDP
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
is dat merkteken op nokkenaspoelie origineel of zit er nog een en is deze door een vorige sleutelaar om wat voor reden ook zelf gemaakt, kijk eens goed.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Ik zie ook een gemaakte witte markering, 1 tand verder als de inkeping.
Groeten Peter