Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Beste collega camperaars: als jullie een aparte verlichtingsbalk gebruiken die via een 7 of 13 polige stekker is aangesloten (b.v. op een fietsdrager, aanhangwagen, motorrek, etc., controleren jullie dan ook regelmatig of de verlichting naar behoren werkt? Vandaag op het superdrukke weefvak a27/a28 bij Utrecht een Volkswagen camperbus met een fietsendrager op de trekhaak: de auto geeft richting aan naar rechts, de fietsendrager naar links! Vermakelijk om te zien, maar wel bloedlink! Als je de richtingaanwijzer alleen controleert met je alarmlichtschakelaar klopt het...
Lukt je remlicht controle niet alleen? Een steen brengt uitkomst...
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Lukt je remlicht controle niet alleen? Een steen brengt uitkomst...
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Ik kan dat zien door in de achteruitrij camera te kijken die naar beneden gericht is.
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Daar heb ik 50 jaar geleden iemand voor aangenomen en die stofzuigt, kookt eten, maakt de bedden op enz. ze noemen het ook wel eens je echtgenoot.
geniet van elk vrij uurtje
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Ik controleer altijd de werking als er iets aan gesloten word aan de Camper of ook bij de auto.
Geleert in de rijschool voor 45 jaar.
Mvg Johan
Geleert in de rijschool voor 45 jaar.
Mvg Johan
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Het afzonderlijk goed functioneren van alle lampjes is nog steeds geen garantie dat alles goed werkt. Het oplichten van meerdere lampen tegelijk kan overbelasting van de massa aansluiting tot gevolg hebben waardoor de stroom zich een andere weg terug zoekt en de overige lampjes mee gaan branden. Dus altijd alle verlichting gelijktijdig controleren; Licht aan, richting-links, rem erbij, richting rechts, weer de rem erbij.
Wat ook vaak voorkomt is dat de stekker in de bocht weleens wat scheefgetrokken wordt en en even een contactje wat minder wordt. Bij de recentere campers en auto's, krijg je dan een melding op je dashboard. Die melding wordt vaak genegeerd, omdat we wel weten wat er loos is.
Natuurlijk worden er ook fouten gemaakt. Zo heb ik zelf ooit een stekker aangezet en mij niet gerealiseerd dat de betreffende aanhanger op z'n kop lag, omdat iemand anders nog met de as bezig was
In het verkeer vertrouw ik sowieso niet op de verlichting van een aanhanger vóór mij. Sommige aanhangers komen bijna nooit van hun plaats en moet je maar afwachten of alles werkt.
Jaap
Wat ook vaak voorkomt is dat de stekker in de bocht weleens wat scheefgetrokken wordt en en even een contactje wat minder wordt. Bij de recentere campers en auto's, krijg je dan een melding op je dashboard. Die melding wordt vaak genegeerd, omdat we wel weten wat er loos is.
Natuurlijk worden er ook fouten gemaakt. Zo heb ik zelf ooit een stekker aangezet en mij niet gerealiseerd dat de betreffende aanhanger op z'n kop lag, omdat iemand anders nog met de as bezig was
In het verkeer vertrouw ik sowieso niet op de verlichting van een aanhanger vóór mij. Sommige aanhangers komen bijna nooit van hun plaats en moet je maar afwachten of alles werkt.
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Ben momenteel in Frankrijk, volgens mij hebben de fransozen het gebruik van de richtingaanwijzer ‘en masse’ afgeschaft...janmetdoka schreef: ↑ma 03 jun 2019, 7:53Ik denk dat je tegenwoordig al in je handjes mag knijpen als men de hendel van de richtingaanwijzer weten te vinden...
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
[quote="veetee"
Ben momenteel in Frankrijk, volgens mij hebben de fransozen het gebruik van de richtingaanwijzer ‘en masse’ afgeschaft...[/quote]
Daar slijt ie van
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Toch maar de vraag beantwoorden
Nee ik kijk er eigenlijk nooit naar, heel soms in een raam achter de bus of zo.
(In Nederland lijken mensen geheel niet nadenkend te rijden.
Verlichting aanzetten, dat gaat toch automatisch? Nee
En richting aangeven? Iedereen weet toch dat ik hier links af moet )
Tussen haakjes heeft niets met de vraag van doen.
Theo
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Ja, dat is, net als gordels om, een automatisme geworden.
Ik rij vaak met een aanhanger en dan weet je dat het toch echt belangrijk is dat de signalen die je geeft in ieder geval correct zijn( als je ze geeft).
Toch ben ik al eens door een vriendelijke Spanjaard gestopt en hij had groot gelijk, nummerplaat en verlichting sleepten over de weg vastgehouden door een stukje snoer en ja dat betrof een splinternieuwe aanhanger.
Spanbandjes raken ook wel eens los of remmen lopen aan, dus is een vaste gewoonte elke twee uur even een P-plaats aan te doen en het hel spul te controleren. De Tomtom meldt als het controle tijd is
Evengoed gaat er nog wel eens iets mis, lampje stuk, snoertje door geschavield, het hoort er allemaal bij.
Nog niet zo lang geleden reden wij naar IJmuiden en stond er bij een bejaard stel een fiets los achterop de drager.
Op onze poging hun aandacht te trekken ging het gas erop, we zien er zeker onbetrouwbaar uit.
In de file lukte het om langszij te komen en toen moesten zij zien op de vluchtstrook te komen, enfin met een beetje samenwerking gaat er toch nog veel goed
Ik rij vaak met een aanhanger en dan weet je dat het toch echt belangrijk is dat de signalen die je geeft in ieder geval correct zijn( als je ze geeft).
Toch ben ik al eens door een vriendelijke Spanjaard gestopt en hij had groot gelijk, nummerplaat en verlichting sleepten over de weg vastgehouden door een stukje snoer en ja dat betrof een splinternieuwe aanhanger.
Spanbandjes raken ook wel eens los of remmen lopen aan, dus is een vaste gewoonte elke twee uur even een P-plaats aan te doen en het hel spul te controleren. De Tomtom meldt als het controle tijd is
Evengoed gaat er nog wel eens iets mis, lampje stuk, snoertje door geschavield, het hoort er allemaal bij.
Nog niet zo lang geleden reden wij naar IJmuiden en stond er bij een bejaard stel een fiets los achterop de drager.
Op onze poging hun aandacht te trekken ging het gas erop, we zien er zeker onbetrouwbaar uit.
In de file lukte het om langszij te komen en toen moesten zij zien op de vluchtstrook te komen, enfin met een beetje samenwerking gaat er toch nog veel goed
Re: Open vraag aan alle fietsdrager en aanhanger gebruikers
Helemaal eens met je Isoplus, vandaar ook mijn oproep; het verkeer wordt ook in de weekeinden ook steeds drukker. Als er dan op zo'n weefvak tussen de 80 en 100 km/U gereden wordt en er amper 25 meter tussen auto's zit is er weinig ruimte meer voor fouten en dan denken dat iemand naar rechts gaat ipv links omdat je toevallig naar de achterste richtingaanwijzer keek die precies het tegenovergestelde aangaf als wat de bestuurder bedoelde, hoef ik je de mogelijke gevolgen niet meer uit te leggen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan