Kunststof stuur vervangen door een lederen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door DigiBoy »

Wij hebben zonet een stockvoertuig op een Fiat Ducato chassis aangekocht en vroegen ons af of het aanwezige kunststof stuur kan vervangen worden door een originele van Fiat?

Mijn vrouw die ook zeer regelmatig aan het stuur zit heeft zeer droge handen en voor haar is het dan ook een must om een lederen stuur te hebben.

Nu ben ik online ook alternatieven tegengekomen waarbij je het bestaande stuur zelf kan overtrekken met een lederen stuurhoes die je dan dient vast te naaien. Uiteraard geven we de voorkeur aan het originele Fiat Ducato lederen stuur.

Iemand hier die ons tips en ervaringen kan meegeven?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door Kroppie »

ducato , 1e welk bouwjaar?, 2e heeft fiat ducato wel een origineel lederen stuur?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door DigiBoy »

Het gaat hier om een nieuw stock voertuig (model 2019) en het zelfde voertuig kan met als optie besteld worden met een lederen stuur. Alleen ons wagen heeft dit niet standaard of als optie besteld mee gekregen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door Kroppie »

dat gegeven maakt al een heleboel duidelijker, ik denk dat het dan gewoon bij een fiat dealer te bestellen is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door Vertrokken2 »

Een lederen stuurwiel is idd ideaal. Wellicht ook meteen stuurwielverwarming bestellen als je toch bezig bent?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door Gino608D »

Je kunt zelf een lederen hoes plaatsen. Als je handig bent kun je dat echt netjes doen. Er zijn ook bedrijven die dat voor je kunnen doen. Ik denk dat dat veel goedkoper is dan een heel nieuw stuur te bestellen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door DigiBoy »

Gino608D schreef:
zo 02 jun 2019, 17:24
Je kunt zelf een lederen hoes plaatsen. Als je handig bent kun je dat echt netjes doen. Er zijn ook bedrijven die dat voor je kunnen doen. Ik denk dat dat veel goedkoper is dan een heel nieuw stuur te bestellen.
Eventueel een adresje of link waar de lederen stuurhoezen om zelf te naaien zeef goed van kwaliteit zijn?
Er is immers genoeg brol te vinden en dat willen we juist vermijden :-B
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door dieseltje+ »

Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Peter Halling
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 jan 2015, 22:04
Locatie: Valkenswaard

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door Peter Halling »

Lederen stuurwiel is te bestellen bij Fiat Professional en kost rond de 300 euro ex btw. Let op, ga geen extra functies toevoegen zoals stuurwielbediening als je dit nu ook niet hebt. Je moet dan ook het sleepcontact vervangen en dan wordt het ingewikkeld. Althans, als je niet zo'n hardcore techneut bent net als ik. Ik heb deze exercitie een half jaar geleden gedaan, maar heb nu knoppen op mijn stuur die geen functie hebben :-B
Niesmann Bischoff Arto 77E
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door pgmvdmaat »

Onlangs zelf gedaan. Makkelijk te doen. Besteld via eBay en op YouTube filmpje gekeken.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door DigiBoy »

Wauw, knap gedaan hoor en net wat ik wil.
Ik snap alleen niet waarom de Fiat garage het serienummer van mijn camper nodig heeft en jij het zo via eBay besteld?

Mijn camper staat op een Fiat Ducato light chassis model 2019 met 150pk motor en automatische versnellingsbak, en toch is dit niet voldoende informatie voor de garage ivm airbag, enz...?
Ik dacht zo van, die airbag bouw ik toch terug over of passen die stekkers dan niet altijd?

Met welke informatie kon jij dan wel via eBay het juiste stuur zoeken op referentie en bestellen voor je camper? Kan je me hier aub advies ingeven, mag via PB hoor ;)
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door pgmvdmaat »

Fiat garage bij mij om de hoek (lettelijk) doet ook erg moeilijk. Heb gewoon de gok gewaagt. Uiteindelijk heb je twee keuzes bj voor 14 of erna. En dan met of zonder radio / telefoon bediening. Bevestiging is bij type x250 allemaal hetzelfde. Airbag kun je gewoon overzetten. Wel de accu loskoppelen voordat je begint. Bij fiat wisten ze niet precies de prijs maar zeker 500 euro voor los leveren. Op eBay heb ik er 238 euro voor betaald incl verzenden. Mijn camper is van maart 19 met een zwart dashboards. Bij de dealer moest ik 550 euro meerprijs betalen. In 10 minuten had ik de klus geklaart. Grt


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Kunststof stuur vervangen door een lederen?



Bericht door hathi »

Maar jullie mogen niet weten,waar het te bestellen is??? :bang:
Hans
Plaats reactie