Laklaag polyester dak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door Willem 310 »

Heb even gekeken op de site bij polyservice, deze geven de viltroller van anza en een schuimroller als geschikt aan voor DD lak, heb zelf de anza viltroller ook gebruikt maar gaf bij mij een minder mooi resultaat als een schuimroller, de schuimroller van Polyservice ken ik niet maar misschien is deze wel beter bestand tegen DDlak als de action schuimroller.
Ik vervang het rolletje als het bol gaat staan en dus nog niet kruimelt, maar je kunt echt wel een aantal m2 rollen voordat hij bol gaat staan.
De hoekjes waar je met de roller niet bij kan doe ik eerst met de kwast net voordat ik met de roller daar in de buurt ben.
Ik geef toe dat spuiten het mooiste resultaat geeft, maar dit is in de watersport (jachten) bijna niet te doen of het jacht moet binnen liggen.
Het verschil in spuiten / rollen zie je als je het goed doet bijna niet.
Qua verwerkingstijd doe ik het zo, eerst een hoeveelheid aanmaken die je in 1 a 2 uur kunt verwerken, als de helft hiervan op is laat je iemand anders een volgende hoeveelheid aanmaken zodat als de andere helft op is de nieuw aangemaakte hoeveelheid klaar is voor gebruik (inductietijd) en dan pas de eventuele verdunner toevoegen, let op, kwastverdunner en geen spuitverdunner gebruiken (de ijssel heeft ook nog een tragere verdunning voor rolwerk) maar dit is moeilijker te verkrijgen.
Overigens heeft wit minder verdunning nodig voor een goede vloeiing.
En !!! na rollen / kwasten NIET meer aankomen om even een stofje of een zakker weg te werken, deze kun je er later gewoon uitpolijsten.
Lijkt allemaal moeilijk, maar gewoon doen en de strakheid en glans zullen je verbazen.
DD lak van de ijssel of Epifanes wordt heel veel gebruikt op jachten en hierover is dus ook redelijk veel info op de watersport fora.
Je kunt het ook eerst uitproberen op een oude autodeur van de sloop, schuren en rollen en je ziet het resultaat.
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 273
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door Ponytail52 »

Geen ruzie maken :bang: :wink:
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
plotterwelt
Berichten: 156
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
Locatie: Oss

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door plotterwelt »

Doen we ook niet .
Willem heeft het juist omschreven.

DD-lak word gewoon heel vaak gerold , bijna niemand heeft een spuitcabine.

Mvg Johan
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door tijdverdrijver »

Probeer dit doen als het niet waait en tussen de 15 en 20 grd is. dan vloeit hij net zo mooi als bij spuiten
Henk
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door saagstree »

ook bij ons laat de lak los maar het dak van de cabine is met metaliclak gespoten de blanke lak laat nu los vooral na het overwinteren komt er steeds weer meer lak los ik ben nu naar de goede kleur aan het zoeken voor een Wrap Folie die plak ik dan op het platte deel van het dakje de zijkanten blijven wel goed die boven kant zie je toch bijna niet.
Ik denk dat de lak niet mee kan met het uitzetten en krimpen van het polyester dak deel
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door Saviemeke »

Wat ik eigenlijk mis bij alle adviezen is om het polyester dak eerst in de juiste primer te zetten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door Willem 310 »

Grondlaag zoals ZF primer is alleen nodig op kaal materiaal (hout, staal, aluminium) .
Op al behandelde ondergronden is een primer niet nodig,wel goed schuren en ontvetten, de lak heeft een super hechtingsvermogen.
Wel is het volgens het datablad zo dat de lak niet werkt over 1 componenten laklagen, deze lossen op en moeten er dus af of eerst een schakelprimer toepassen.

heb het zelf wel eens over een oude 1 component laklaag heengezet zonder problemen of oplossen van de onderlaag, dus proberen (ligt er misschien ook aan hoe oud de over te schilderen laag is).
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door Saviemeke »

Op polyester en epoxy is zf primer inderdaad niet perse nodig. Maar met het gebruik ervan bereik je wel dat kleine krasjes en craquelé scheurtjes gevuld worden en dus later niet meer zichtbaar zijn.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door blizard »

Ik gebruik meestal acryllak van Ludwich, super lak.
https://autolackprofi24.de/Autolack
Heb een dak van een caravan geprobeerd te rollen, maar het droogt te snel, vandaar mijn reactie.
Hoop werk om de rillen weer weg te krijgen, en alsnog te spuiten (gewoon in een boerenschuur)
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door blizard »

Nee, dus nu gespoten
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Laklaag polyester dak



Bericht door tijdverdrijver »

Bij het gebruik van de ijssel DD lak is dit allemaal niet nodig.
Eerst ontvetten, dan schuren met 240
en rollen maar. Zorg dat je voldoende lak hebt of een tweede persoon de volgende hoeveelheid klaar maakt terwijl je de eerst batch er op rolt.
Ik adviseer wel om het binnen te doen in verband met de wind.
Een goede mogelijkheid is in de zomermaanden naar een botenloods te gaan.

Een scheepsromp van 14 meter lang en 2 meter hoog gaat uitstekend maar dan moet je met twee man rollen en een verf maken dus drie man.

Henk
Plaats reactie