Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gasfles leeg, 9 van 10x midden in de nacht?



Bericht door gjvonk »

Marinus schreef:Tijdens het dalen van de omgevingstemperatuur neemt ook de druk in de fles af.
Ah, is dat het. @Bertt: als ik de lege nog eens opendraai hoor ik nog wel heel kort sss, maar dat is het restje wat door de 30mb drukregelaar tegengehouden wordt.

Lpg vind ik nog niet echt een overtuigende optie:
- ik lees hier veel over gedoe met filters en storingen in Truma combi's
- geen onderbouw want ik ben 's winters ook vaak weg en ik heb echt al eens heuse ijskragen rondom uitstroomleidingen op een lpg dampgastank gezien
- gedoe bij pompstations of je wel of niet lpg mag tanken met je diesel aangedreven camper
- eer ik de aanschaf heb terugverdiend met 4 tot 5 propaanflessen van 10kg per jaar...

En nee, onze camper staat zelden langer dan 2 maanden stil: weekenden, korte en langere vakanties; we zijn vaak onderweg en halen op onze sloffen 15.000 km/jaar en 40 overnachtingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door kampertjes »

1 fles meenemen i.p.v. 2: hoef je niet te wisselen :lol3:

Maar hé ja: ik heb me dat ook wel es afgevraagd op de momenten dat je daar in het donker staat te klooien. Je kunt er ook zo makkelijk bij in die busjes van ons he? Het zal er toch mee te maken hebben dat je 's avonds de kachel lekker aan hebt..
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gasfles leeg, 9 van 10x midden in de nacht?



Bericht door hathi »

travelscout schreef:
ma 27 mei 2019, 7:59
Plaats een onderbouw lpg tank + digitale vulgraadmeter en op afstand bedienbare afsluiter.
Als het laatste lampje brand heb je nog tijd genoeg weer eens ergens lpg te vullen.
Hier in 010 is het mogelijk hem zelf onder te bouwen middels een hoge brug.
Ook hier is het risico even groot,bij flessen heb je tenminste nog een reserve,midden in de nacht,bij een lege lpg tank heb je een probleem( al kun je midden in de nacht proberen om te tanken), dus een ezel.stoot..........het is gewoon v.t.v. in de gaten houden,en dat geld voor alles
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door travelscout »

Alleen je laatste argument dat je de kosten niet terug verdient, vind ik een beetje steekhoudend.

Truma? Kan allemaal; anders, beter en zeker zonder ome Truma!

Kou? gebruik dan lpg dampgasflessen en plaats ze in het interieur, i.p.v. een onderbouwdampgastank.

Gedoe bij pompstatons? Gebruik een buitenvulaansluiting.
Ooit heb ik eens moeten vragen meer dan 5kg te mogen vullen, verder werkelijk nooit vragen of problemen over gehad.
Laat je niet bang maken!

Oh ja, er zijn vulgraadsensors verkrijgbaar.
Zelfs modelletjes die je op afstand kunt aflezen (ongeveer zoals je diesel voorraad in de auto zelf).
Ze werken geen van alle erg nauwkeurig maar so what?
Je vult bij twijfel gewoon weer bij de eerst volgende pomp.

Sinds we lpg gebruiken staat de koelkast eigenlijk altijd op gas. Behalve als de motor loopt, dan op 12VDC.
Heerlijk altijd diepvriesbiefstukkies op voorraad.....
Paul.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door isoplus »

Nou hebben wij sinds kort ook een busje en wel met lage bedden waaronder de gas-kast natuurlijk!
Met de fietsen achterop is het dan een ramp als je bij die gas-kast moet om een fles te wisselen...
Dat probleem had ik gelukkig al de eerste dag gezien en met een fietsenrek van onze Belgische vriend René (Van 'n Bike) was dat snel opgelost.
De dealer had maar twee 6 kg flessen geplaats maar wel met een duo-control (op ons verzoek) terwijl zoiets er toch standaard op zou moeten zitten.
Gelukkig passen er vier 6 kg flessen in de kast en die kunnen ook nog goed vastgezet worden.
Wij hebben dus altijd twee flessen aan de duo-control open staan en twee reserve staan.
Zodra de duo-control er een leeg meldt gaat er een reserve onder, zodoende komt het niet voor dat er midden in de nacht een fles leeg raakt.
Althans ik merk het niet omdat de reservefles vanzelf aangesproken raakt. De volgende morgen wissel ik dan op mijn gemak de flessen.
In de winter in Portugal gebruikte ik met de Hymer wel twee grote gasflessen omdat het ding altijd wel ergens tochtte.
Nu met het busje kunnen we toe met een 600 watt oliegevulde electrische kachel en 2 gasflessen van 6 kg die dan nog hoofdzakelijk op gaan aan koken en warmwater maken.
Ik ben het met Jos eens dat er zo min mogelijk zaken in je camper moeten zitten, dan gaat er ook weinig stuk.
De duo-control wil ik echt niet missen.
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 893
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door ekruijsse »

Die van ons blaast ook overdag weleens z'n laatste adem uit hoor. Maar dan weer wel op de voorlaatste dag.... :lol:
Eugene
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door gjvonk »

@Travelscout: de inbouwkosten van een buitenaansluiting en de kosten van 2 alu dampgastanks (ivm gewicht) binnen maken dat ik het nog niet terug verdien (na 10 jaar keuren en eventueel vervangen!). En het getob met filters en storingen waarover ik hier op het forum veel lees?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door gwvmanen »

In mijn buscamper heb ik het tamelijk simpel gehouden. Geen LPG, geen duocontrol (dus rijden met gaskraan dicht). Inderdaad is zo'n fles altijd 's nachts leeg en om dan in de kou in die krappe gaskast de ene fles af te koppelen en dan de andere aan te koppelen ... Daar had ik ook geen zin (meer) in.

Ik heb beide gasflessen gekoppeld met een hoge druk slang. Overdag is slechts 1 fles geopend. Maar als ik denk dat die bijna leeg is dan gaat 's nachts de 2e fles ook open. Gevolg: lekker doorslapen.

Die hoge druk slang met t-stuk kan je als setje kopen bij gaswinkel.com

https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... ppelen.htm
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door isoplus »

Ja, dan staan ze dus beide open en de druk vereffent zodat je niet meer weet hoeveel er in welke fles zit voor de volgende nacht.
Tenzij je de eerste dicht zet voor je de tweede opent heb je er dus niet zoveel aan.
De duocontrol mits goed werkend vereffent de druk in beide flessen niet, pas als de eerste leeg is gaat de tweede in werking en dat is toch echt wel handig.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door travelscout »

Je kunt twee gasflessen immers ook, aan én uitzetten met een elektrisch ventiel per gasfles.
Allebei tegelijk of per fles apart.
En ok, omschakelen gaat zonder de nodige elektronica inderdaad niet automatisch.
Maar waarom zou je dat willen? Je kunt toch overal lpg tanken?

Maar wel laat ik de LPG automatisch en eenvoudig uitschakelen, als de motor draait of gedraaid heeft.
Zoals na; een aanrijding, ongeluk etc.
Ik heb het zelf zo gemaakt dat ik het alleen handmatig middels (een schakelaartje) weer aan kan zetten.

Ik krijg er bijna een tr(a)uma van....
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door gsm »

Wij doen het gemakkelijker, gasfles leeg - uit eten :lol3: :cheers:
Alleen het gasstel werkt op de gasfles :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door Cee Pee »

Ik krijg er bijna een tr(a)uma van....
Paul.
Waarschijnlijk ingegeven door angst voor gas.
En angst is een slechte raadgever, maar dat wil niet zeggen dat je geen "respect" voor gas mag hebben.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door travelscout »

Angst voor gas, nee absoluut niet.
En al helemaal niet voor stroom.

Maar wel voor de storingen aan al die volumineuze mechanische schakel- en beveiligings apparatuur.
Waarom toch allemaal zo ingewikkeld?
Paul.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gasfles leeg: 9 van 10 keer midden in de nacht?



Bericht door myway »

Gewoon omdat het er is en als je je aan de inbouw voorschriften houdt het perfect werkt, het erg veilig is en gemak dient de mens.
Plaats reactie