Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door trabbart »

plotterwelt schreef:
do 23 mei 2019, 7:10
Als de plaat zelf ook nieuw geverfd is , na het plakken van de lijnen , eerst verven met de verf van de ondergrond , daarna eerst de kleur er op verven.

Zo kan alleen der ondergrond verf er onder lopen en het lijntje met de kleur blijft super strak .
En ja , goedkope zachte isolatie tapes werken vaak het beste , maar wel frisse nemen , word na een half jaar ook hard , de week maker gaat er uit.

Verf wel geen Campers maar model vliegtuigen , en daar moeten de air brush lijnen ook perfect zijn.

Mvg Johan
Johan, dat is een beste tip , eerst de verf gebruiken die er mag onder lopen , en daar de uiteindelijke kleur over ! bedankt, mijn camperplaat likt wel crepi, heel oneffen ,
ik heb nu nog wat verder gedaan met de scotch tape maar het resultaat is bedroevend, ik ga dus ook naar de action om isolatietape,
ik hoorde al vaker over de tape van de action, maar nu is het me duidelijk , het is geen schilderstape maar isolatietape,

de foto's van de lijntjes op de camper hierboven zijn zeer strak, maar die gebobbelde structuur is duidelijk veel meer effen te noemen tov mijn crepi look.

ook bedankt voor de link met de autolaktape , die fineline tapes zijn ook niet makkelijk te vinden, kheb daar ooit eens een benzinetank mee gespoten en dat was perfect.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat hele fijne is dan waarschijnlijk links op de foto.

Afbeelding

Maar ook dan gaat het prima met het isolatietape van Action.

Zoals gezegd 6, 7 of 8 rollen in een pak. Allemaal verschillende kleuren!
Het ligt dus niet bij het afplakband, maar het zou in de buurt van de kitten kunnen liggen. Dit is natuurlijk bij iedere Action weer iets anders.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door trabbart »

Net een test gedaan met de tape van de action. Geen verbetering. De verf kruipt eronder. Kben nu de tip aan het proberen om de afgeplakte lijn eerst te verven met de ernaastliggende kleur die dan de gaatjes afdicht. Het is echter vochtig weer en de crepe tape heeft daar nu ook last van :|
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vreemd,
Wat voor verf is het? Lost het misschien de lijmlaag op?
Ik doe alles met acryl.

Misschien even dit weekeinde zelf test doen. Ik laat het wel even zien dan. Ik doe dit werk al jaren op deze manier.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Bas vd laar »

Niet verven, dat droogt te langzaam en heeft dus alle tijd om eronder te kruipen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Misschien dat het dat is, ik heb gespoten en dat doe ik eigenlijk bijna altijd.

Ik heb net een stukje fijn ruitprofiel gevonden en ga het op die plaat testen. Alleen weet ik niet of ik het nog dit weekeinde red.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Bas vd laar »

Ik doe het vaak zo:

Goed afplakken met tape voor niet vlakke oppervlakken, en dan ga ik spuiten ( montana black series spuitbussen ) ik spuit met mijn rechterhand en in mijn linkerhand heb ik een verfbrander, met rechts spuit ik twee of 3x over het oppervlak en daarna direct een keer of 3 over het oppervlak met de verfbrander. Dan is het al zo droog dat het niet uit gaat lopen.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door trabbart »

ik blijf problemen hebben met die lijnen.
met de bruine strepen op de witte ondergrond is het nog aan te zien, niet perfect maar vanop 2 meter zijn het lijnen.
nu ben ik met de eindfase bezig , de 8mm fijne rode lijnen ,
dit mislukt grandioos, die rode verf (zelfde merk) dekt minder en is wat lopender. deze verf loopt onder de stickers door omdat de lijm lost door de verfdamp en de meer lopende verf. de verf kruipt 1cm ver onder de plakkers ,,,1 cm!!! en ik heb werkelijk alle mogelijke tape geprobeert, zeker 5 soorten,

de verf was nog niet uitgehard ik kon het mislukte lijnwerk erafwrijven met thinner , dus had ik een roze camper en kon een heel paneel opnieuw doen.
spuiten is uitgesloten want dan dien ik heel de camper af te plakken voor enkel die lijntjes. met risico dat het er ook onder trekt. bij spuiten geloof ik enkel in airbrusch maar die mogelijkheid is er ook niet.
nu had ik een rolletje striping tape , deze gave ook een mooie rode lijn ,,,,die er na een 20 minuten afgevallen was. dus de vinyl sticker houd niet op de oneffen ondergrond,,waarschijnlijk ook de verf die nog steeds uitdampt. of de kwaliteit van de sticker?

echt heel beu daar die rode lijntjes origineel zijn en het werk af maken met de originele vintage look.

ik dacht nu zelf om lijm te gebruiken onder de sticker lijnen, maar dan is de vraag welke, welke lijm geeft geen probleem op verf en kleur nadien.

of een laag vernis die niet reageert , ook niet vergeelt , en daar de lijn inkleven als de vernis nog wat plakt. en er eventueel nog een laag over als de lijn erop hangt,
kben nu ten einde raad, de camper ziet er echt prachtig uit maar mist de finiching tuoch van die rode lijnen,
op de cabine zitten ze erop met stickers en daar blijven ze mooi zitten omdat die glad is .

ik heb verf op synthetische basis genomen omdat die krasvaster zou zijn, omdat ik ook de cabine heb gerold wou ik iets stevigs, met acryl geloof ik dat het wel beter kan gaan, maar ik denk niet dat ik acryl op die syntheet kan toepassen?
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Veebee »

Tape, tape en nogeens tape.
Zoek eens op masking fluid, of liquid mask. wordt met kwast aangebracht in elk design, laten drogen en er kan gespoten of geverfd worden.
Daarna kan de masking paint er zo vanaf gepeld worden
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 0:22, 2 keer totaal gewijzigd.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Hierboven staan erg goede tips maar er wordt ook vaak teveel verf ineens opgebracht. Dan in meerdere en zeer sneldrogende dunne lagen opbrengen.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door trabbart »

loof ook dat het enkel zal lukken met spuiten en dan nog t beste met airbrush. laagje per laagje heel dun, dat kan niet weglopen, helaas heb ik die mogelijkheid niet. ik ga tape bestellen, die hopelijk blijft hangen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door Hoofdnoorman »

En hier dan maar eens een close up van de afplaktape van de Action.

Echt, dit werkt prima.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Lijnen afplakken op gestructureerde camperpanelen?



Bericht door ducati 900 »

Mooi strak hoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie