Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door wouti » di 21 mei 2019, 16:04

Ik heb een john gold cruise controle ap300/ap500
Er zit een vacuumservo bij (dus de 300)
De bedrading vanaf het "brein" is vierdraads -roze,licht blauw,zwart groen in een vierkante stekker
De servo is drie draads - rood ,zwart , wit
Weet iemand of ik deze servo kan gebruiken en welke draden ik dan moet gebruiken.
Ik heb een uitgebreide handleiding bij het spul, maar over deze aansluiting staat niets.
Hoop dat jullie iets weten

Raimon
Berichten: 223
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Cruise control ap 300/ap500

Bericht door Raimon » di 21 mei 2019, 17:15

Heb je een complete set gekocht eigenlijk.
De servo is van de ap300 maar welke is het brein.
Normaal is het gewoon plug en play stekkerwerk.

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4856
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Cruise control ap 300/ap500

Bericht door Peter LMC » di 21 mei 2019, 17:43

Voor wat het waard is.
Johngold Servo.jpg
Johngold Servo.jpg (44.57 KiB) 290 keer bekeken
4 Draden aan de servo.
In de documentatie staat toch ook een bedradingsschema. :?:

Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door wouti » di 21 mei 2019, 19:17

Er zit al een cc in de auto ( die het niet doet omdat het brein ws stuk is( vlgs stappenplan handleiding)
De john gold die ik er voor in de plaats wilde zetten heeft net iets meer mogelijkheden zoals een memory voor drie snelheden.
Alle draden komen al in een hoekje bij elkaar, dus ik dacht : grote stappen ,snel thuis....
Die stekker op de foto zit er bij mij ook aan,maar als gezegd: dit zijn vier draden
De vacuum servo in mijn auto heeft er maar drie. Ik heb ook nog een serv van waeco, ook drie draden.

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4856
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door Peter LMC » di 21 mei 2019, 19:41

In wat voor merk camper zit deze :?:
Mercedes lees ik in een ander topic.
Waar heb je het puls signaal afgetakt. :?:

Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door wouti » wo 22 mei 2019, 2:59

Idd mercedes
Ik haal signaal met magneetjes van de aandrijfas.
Dat is niet het probleem . Op het brein kun je zien dat hij netjes signaal heeft

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4856
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door Peter LMC » wo 22 mei 2019, 9:55

Toch zou ik even proberen om het signaal vanuit de OBD te pakken.
Heb deze storing al een paar keer mee gemaakt bij een sprinter.
Het puls signaal vanuit de OBD komt van de puls gever op versnellingsbak oa voor de snelheidsmeter.
Dit signaal is sterk genoeg om zonder puls versterker ook voor je cruise controle te gebruiken.
Ik ben helemaal niet gecharmeerd van dat magneetjes spul van John Gold.
Voor de rest werken ze prima.
En inderdaad bij een zelftest gaf de Cruise aan dat deze dan defect was.
Het proberen waard toch. :-B

Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door wouti » wo 22 mei 2019, 14:35

O.k., dat kan ik ook nog proberen met mijn oude setje....
Weet jij waar die pulsgever zit?
Ik denk ergens links achter op de bak, maar toen ik hem daar een tijdje terug niet kon vinden , ben ik met magneten in de weer gegaan ( wat bij twee vorige wagens overigens wel werkte....)
Mercedes 412. 1999. Automaat

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4856
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Cruisecontrol John Gold ap300/ap500

Bericht door Peter LMC » wo 22 mei 2019, 15:07

Het signaal kun je weg pakken bij die ronde stekker aansluiting
die linksonder bij je koppelings pedaal zit.
Waar je ook de diagnose stekker insteekt.
Hier staat ook het puls signaal op.
En verder staat het ook op een van de draden in de stekker die achter in je tellerklok gaat.
De stekker zie verzegelt is.
Stuur me even je emailadres in een PB.
Ik heb er nog een (onduidelijke) beschrijving van dan mag je deze hebben.
Misschien helpt dit het aansluiten. :-B

Plaats reactie