Condens in brandstoffilter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Fred j5 1991
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 12:46

Condens in brandstoffilter?



Bericht door Fred j5 1991 »

Vandaag op eens oranje lampie op dashboard.
Afbeelding

Peugeot j5 1991 td 2.5
Boekje zegt condens in brandstoffilter.
Heb al iets gelezen over aftappen?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Kroppie »

onder aan het filter zit een kartelschroef met een aansluiting voor een slangetje slangetje op schuiven andere eind van het slangetje in een potje /blikje en de schroef losdraaien en af tappen, daarna even ontluchten en weer klaar .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Fred j5 1991
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 12:46

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Fred j5 1991 »

Dan ga ik dat proberen Jos. Hoe ontlucht je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Meine »

Gewoon de motor laten draaien tijdens het aftappen. Dan hoef je niet te ontluchten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Kroppie »

op de aansluiting op het filter waar de slang naar de inspuitpomp op zit zit een ontlucht nippel deze losdraaien en dan met de pompknop op het filterhuis pompen (indrukken) tot er geen lucht meer uit de nippel komt, nippel dan dicht en klaar.

die nippel ook losdraaien met aftappen, want kan er geen lucht in het filter dan komt er ook geen water/diesel uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Fred j5 1991
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 12:46

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Fred j5 1991 »

Dankjewel voor je antwoord. Heb weer wat te klussen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fred j5 1991
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 12:46

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Fred j5 1991 »

Blijft een hardnekkig probleem hier. Inmiddels 2 keer filterhuis geleegd en weer ontlucht. Soms gaat het lampje wel eens even uit, maar komt ook weer terug. Stekker is schoon en zit goed. Start verder prima, en loopt goed.
Zal de tank weer eens vol gooien met v power diesel of soortgelijk. Schijnt ook een auditief in te zitten wat condensatie in de tank kan verminderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door gjvonk »

Dan lijkt het er op dat er ook in je dieseltank water aanwezig is, wat meekomt. Dat condenswater wat je af moet tappen, moet n.l. ergens vandaan komen.

Ik zou in jouw geval de tank zo ver mogelijk leeg rijden en de tank (Laten?) schoonmaken.

Het komt op mij niet onlogisch over dat er zich in de loop van jaren een laagje condenswater in de brandstof tank verzamelt. En water is nu eenmaal zwaarder dan diesel...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door kampo »

Als het terugkomt en het duidelijk water is,
dan is het niet goed en zou ik er van uit gaan dat het probleem groter is.
Water in je diesel is namelijk heel schadelijk voor je systeem.
Je moet de dieseltank helemaal leegmaken en ook de eventuele vervuiling verwijderen.
Ook de brandstoffilter moet vervangen worden.
Zo moeilijk is dat allemaal niet maar je bent er even mee bezig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door Kroppie »

voor dat men in paniek raakt, haal het filter ook eens helemaal leeg en schoonmaken, (middelste bout op het filterdeksel uitdraaien[sleuteltje10] en ALLES eensgoed schoonmaken), dus ook het filterelement vernieuwen, en dan ook de sensor voor het water er eens uitdraaien , dat ding met de draadjes , en die ook eens goed schoon poetsen, is het element met wat water of de sensor erg vuil dan heb je hetzelfde effect..
let op het o-ringetje onder de boutkop van de lange bout, zit een nieuwe bij het filter in de doos.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door KiteFlupke »

Lampje van koelvloeistof niveau? Dat eens controleren.
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door johnCamper »

Ter voorkoming, dieseltank altijd voldoen bij langere tijd stallen van de camper. Dit voorkomt condens.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Condens in brandstoffilter?



Bericht door gjvonk »

@JohnCamper: jouw advies voer ik al jaren uit kan TS ook doen na opvolgen advies Jos en daarna dat van Kampo. Eerst probleem oplossen, daarna herhaling voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie