krukasmoer Peugeot J5 u25/673

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door iSonic »

Waar zit je? Slagmoer sleutel is hij waarschijnlijk zo los.
jeroendr
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 10:08
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door jeroendr »

Slagmoer sleutel heb ik al geprobeerd, heb er 1 (op accu) die een slag zou moeten maken tot 1000Nm en kon er net bij met een verlengstuk.
Ga vanavond eens proberen met een gewone ringslagsleutel en wat hitte. Heb er van het weekend niets aan gedaan, behalve er kruipolie op spuiten dan :).

Mocht hij er echt niet afkomen, heb ik al een moerensplijter klaar liggen :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door Kroppie »

slagmoersleutel op accu, vergeet het , neem dan een zware 3/4 duims luchtsleutel en dop 36 dan heb je een goede kans, maar ook met genoemde slagringsleutel 36 en een zware hamer gaat ie los.

en splijten zal je nog niet mee vallen want achter het zeskant zit een grote dikke flens voor de bevestiging van de poelie, en ga je aan zoiets denken, denk om de draad op de krukas.!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door bas_noord »

Kroppie schreef:slagmoersleutel op accu, vergeet het , neem dan een zware 3/4 duims luchtsleutel en dop 36 dan heb je een goede kans, maar ook met genoemde slagringsleutel 36 en een zware hamer gaat ie los.

en splijten zal je nog niet mee vallen want achter het zeskant zit een grote dikke flens voor de bevestiging van de poelie, en ga je aan zoiets denken, denk om de draad op de krukas.!!

jos
Eehmmm...ik heb een Hikiko (Hitachi) die draait 1100 nm op accu...

Die draait op zn gemak ook de moer van de aandrijfas los...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door Kroppie »

hier in de garage is ook zo iets en als het daarmee niet gaat de 3/4 duims luchtsleutel en prrrrrt los.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door bas_noord »

Kroppie schreef:hier in de garage is ook zo iets en als het daarmee niet gaat de 3/4 duims luchtsleutel en prrrrrt los.

jos
Mits je een goede dop op de tol hebt zitten. Met een gewone dop stop je heel veel energie in niks omdat de dop meegeeft

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door Kroppie »

iedereen heeft weer andere spullen ter beschikking, en ik heb aangegeven hoe ik het doe, ik hoor wel of ie los gekomen is en hoe.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jeroendr
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 10:08
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door jeroendr »

Zal een 3/4" luchtsleutel meenemen vanaf mijn werk vanavond. Kijken of het daarmee lukt. Het kan zijn dat hij harder slaat dan de accu versie.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door isoplus »

Je neemt een dop van de juiste maat en last daar een flink stuk plat ijzer op, met een vuistje tik je het moertje dan zo los.
Wel zorgen dat het spul niet veert anders sta je te meppen voor niets.
Of toch maar de doksleutel, hamer en beitel, dat werkt iets voorzichtiger als de moeren-splitter omdat je kunt zien wat je doet.
Als je de draad molt heb je pas echt een probleem.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door bas_noord »

jeroendr schreef:Zal een 3/4" luchtsleutel meenemen vanaf mijn werk vanavond. Kijken of het daarmee lukt. Het kan zijn dat hij harder slaat dan de accu versie.
Belangrijker is de juiste dop...met een gewone dop lukt het vaak ook niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door Peter LMC »

jeroendr schreef:
ma 20 mei 2019, 13:57
Zal een 3/4" luchtsleutel meenemen vanaf mijn werk vanavond. Kijken of het daarmee lukt. Het kan zijn dat hij harder slaat dan de accu versie.
Zorg dat ook voor 10 bar op de compressor en dikke luchtslangen en koppelingen.
Een 3/4 sleutel op de koppeling en slangen van een 1/2 geeft weinig effect.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door 309T16 »

bas_noord schreef:
ma 20 mei 2019, 14:10
Belangrijker is de juiste dop...met een gewone dop lukt het vaak ook niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Heb ik mij altijd al afgevraagd, wat het nut is van de speciale doppen bij mijn slagmoerluchtsleutel.
Dus nooit gedacht aan energieverlies. :thumbup:

Heb een perslucht netwerk van Pexfit leidingen liggen in mijn werkplaats. Die staat op 6 Bar. Voor het zware werk zet ik de slagmoersleutel met een slang direkt op de tank, die op 10 Bar staat. Verschil is dan zeker te merken ja.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door bas_noord »

309T16 schreef:
bas_noord schreef:
ma 20 mei 2019, 14:10
Belangrijker is de juiste dop...met een gewone dop lukt het vaak ook niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Heb ik mij altijd al afgevraagd, wat het nut is van de speciale doppen bij mijn slagmoerluchtsleutel.
Dus nooit gedacht aan energieverlies. Afbeelding

Heb een perslucht netwerk van Pexfit leidingen liggen in mijn werkplaats. Die staat op 6 Bar. Voor het zware werk zet ik de slagmoersleutel met een slang direkt op de tank, die op 10 Bar staat. Verschil is dan zeker te merken ja.
Tja....gewone doppen sla je heel snel uit hun vorm. Daarom zijn slagdoppen veel zwaarder uitgevoerd.

Versleten doppen hebben hetzelfde effect

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: krukasmoer Peugeot J5 u25/673



Bericht door 309T16 »

Dat gewone doppen vervormen. Vooral op de vierkantaansluiting, is duidelijk zichtbaar ja. Maar had er nooit consequenties aan verbonden.

Vooral bij (alu)velgen, die veel te vast zijn aangedraaid, ben ik vaak dan toch op smallere doppen aangewezen, omdat de bijgeleverde doppen te dik zijn uitgevoerd en dus niet in de opening passen.
Plaats reactie