Startproblemen Fiat Ducato 2.8JTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
camperjack2
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Startproblemen Fiat Ducato 2.8JTD



Bericht door camperjack2 »

Vanochtend (07:0 uur) heb ik mijn camper gestart, probleemloos, en een stuk achteruit gezet. Ik had ruimte nodig. Daarstraks wilde ik de camper weer terugzetten maar hij weigerde te starten. Ik zag dat de controlelampjes op het dashboard heel flauw oplichtte en hoorde een licht ratelend geluid van een relais wat niet sloot. Dat was alles.
Ik heb de accu doorgemeten; die gaf ruim 12,5 volt aan. Bij de accu heb ik in de massakabel een massaschakelaar. Die heb ik uitgezet en vervolgens de weerstand tussen de -pool en het chassis gemeten. Oneindig hoog. Voor zover ik kan zien is de bekabeling in het motorcompartiment niet aangevreten door een marter of zo.
Mijn camper heeft een Fiat Ducato onderstel, type 244, met een 2.8JTD motor en is van het jaar 2005.

Wat kan dit startprobleem verder veroorzaken. Als het startrelais de oorzaak zou zijn dan hadden de controlelampjes in het dashboard toch gewoon moeten oplichten, als de accu goed is, of niet? Zou dit door de hoofdzekering kunnen komen?


Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startproblemen Fiat Ducato 2.8JTD



Bericht door Kroppie »

zet de massa schakelaar weer aan en zet je multimeter op een laag voltbereik (gelijkstroom), zet nu de ene meetdraad op de accu (POOL) niet klem en de andere meetdraad op het metaal van de motor, en dan starten, dan meet je het spanningsverlies over de schakelaar, mindraad en de massa aansluitingen.
en misschien meet je al een groot spannings verlies zonder te starten, met enkel contact aan
zo ook met de plus .

dan vind je het wel stap voor stap meten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peterr
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 14:41
Locatie: Schagen

Re: Startproblemen Fiat Ducato 2.8JTD



Bericht door Peterr »

Zeer waarschijnlijk kabelaansluiting op startmotor zelf, bekend probleem. Loshalen en reinigen/schuren/behandelen tegen corrosie en weer stevig bevestigen.

***Het corrosie-probleem van deze kabelaansluiting op de startmotor zelf is niet (altijd) op het oog zichtbaar.***
camperjack2
Berichten: 18
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Re: Startproblemen Fiat Ducato 2.8JTD



Bericht door camperjack2 »

Het blijkt toch de accu te zijn. Ik werd op een dwaalspoor gezet omdat ik, in onbelaste toestand, ruim 12,5 Volt tussen de + en - pool had gemeten.
Maar bij het gebruik van een powerbooster om te starten werd deze gelijk leeg getrokken. Dus basisspanning ok, maar accu levert geen vermogen meer.
Nieuwe accu en het probleem is opgelost. Probleemloos met vakantie geweest.
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Startproblemen Fiat Ducato 2.8JTD



Bericht door Camperic »

Lees het nu pas :oops: , maar herken het en inderdaad was ook bij mij de accu zonder enig voorteken de oorzaak :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie