Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door ChristiaanvB »

Ik heb een WAECO compressor koelkast met een apart vriesvak bovenin de koelkast. Dat vriesvak is sowieso geen succes (zie ook mijn eerdere topic hierover) want wanneer het koel is in de camper stopt deze met vriezen omdat de ijskast zelf dan niet zo veel te doen heeft.

Nu brak ook nog een pinnetje waarmee de klep van het vriesvak in de wand van de koelkast zit. Dus als je de klep open doet, houdt je deze in je hand.

Het vriesvak hoeft voor mij niet, ik gebruik het nooit.

Kun je de klep gewoon weg laten en dus het vriesvak open laten en als extra ruimte voor de koelkast gebruiken? Of gaat dat niet en zou de koelkast van slag af raken? Volgens mij is de bodem van het vriesvak en daarmee het plafond van het koelkast gedeelte het koelelement.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door kampo »

Oei dat is een moeilijke vraag.
Dat zal wel niet in de handleiding staan...
Want normaal herstellen ze wat stuk is en voor de meeste mensen is een vriesvak een meerwaarde, dacht ik.

We weten ook niet hoe het er allemaal uitziet … met de verdamper, behalve dat het een waeco koelkast betreft.
Volgens mij staat er een typeplaatje in de koelkast met alle referenties.
Als je geen antwoord kan vinden moet je het uitproberen.
Altijd met een gevulde koelkast, anders gaat het niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door Peter LMC »

Probeer het en je weet het.
Laat het ons dan even weten. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door Kroppie »

ik heb ook zo,n ding gehad en dat zelfde pennetje afgebroken, maar heeft het zonder klep jaren probleemloos gedaan totdat ik per ongeluk een blikje in dat vriesvak was vergeten, en dat had een gaatje in de verdamper gerammeld, einde koelkast, maar dat lag niet aan de ontbrekende klep

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door veetee »

Volgens Dometic zelf geen probleem, althans voor de CRX serie. Ik denk peroonlijk (geen garantie :wink: ) dat het voor andere modellen ook gewoon kan:
Dometic.com schreef:De compressorkoelkasten van de CoolMatic CRX-serie kunnen in een handomdraai ingenieus worden veranderd. Het is geen truc, maar een gepatenteerde uitvinding van Dometic. Het vriesvak kan eenvoudig worden verwijderd om plaats te maken voor een grotere koelkast of vriezer.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door 309T16 »

Zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon een enkelvoudig temperatuur meetsysteem in zitten. Enige verandering is dan een daling van het energieverbruik en dat is altijd welkom natuurlijk :D

Wij hebben deze truc eens gebruikt tijdens een vakantie met temperaturen boven de 35 graden. Koelkast liep op zijn eind en had moeite onder de 10 graden te blijven.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door ChristiaanvB »

Dank voor de reacties.

Ik ga het maar eens proberen. Ik denk inderdaad dat de thermostaat alleen in het koelkast gedeelte zit.


Groet, Christiaan

----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door ChristiaanvB »

Inmiddels een paar dagen de koelkast zonder de klep van het vriesvak gebruikt.

Merk eigenlijk weinig verschil. Lijkt nog steeds in hetzelfde ritme aan te slaan en ook de duur dat hij telkens aan staat is volgens mij hetzelfde.

In het open vriesvak ontstaat wel ijsvorming op de bodem en tegen de bovenkant. Vraag me af of ik daar wel spullen in kan leggen of dat deze dan toch nog bevriezen.

Groet, Christiaan


----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door Teisman »

Waarom zou de fabrikant niet op de klep bespaard hebben?????????
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door Kroppie »

omdat veel klanten een "vries"vak willen/verwachten?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kun je het vriesvak van een compressor koelkast open laten?



Bericht door isoplus »

De compressorkoelkasten werken prima maar je moet een beetje de omgevingstemperatuur in acht nemen bij het bedrijven van het ding.
De gebruiksaanwijzing is er wel duidelijk over dus even lezen verklaart veel.
Als de temperatuur in je camper erg laag is b.v. in de nacht, dan slaat de compressor niet vaak aan ergo de temperatuur van het vriesvak kan stijgen.
Je zou dus eigenlijk de temperatuur in de camper in de nacht niet onder 15 gr. C. moeten laten komen, dan blijft het spul aardig constant en het vriesvak bevroren.
Stel je geen prijs op een vriesvak dan kan je dus ook de klep weglaten.
Zelf vinden wij het vriesvak wel handig om ingevroren spullen te bewaren, voor invriezen is het niet geschikt omdat je nooit min 20 bereikt.
Plaats reactie