Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
camper3070
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 17:19

Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door camper3070 »

Onze camper gaat nu zijn 2de levensjaar in.
Februari jongsleden ben ik met de camper naar de verdeler geweest voor de verplichte jaarlijkse (betalende) vochtmeting. Toen hebben we de feedback gekregen dat onze semi-integraal aan de buitenzijde in de opbouw boven het Fiat gedeelte haarscheuren vertoont.
Onlangs heeft de verdeler bevestigd, dat ze in opdracht van de fabrikant de bovenste koepel zullen veranderen (zie bijlagen voor meer info).
Ik heb de vrees dat éénmaal aan de structuur van het geheel van de opbouw een grootschalige herstelling wordt uitgevoerd, er nadien door de torsie/bewegingen andere euvels als gevolg van deze ingreep de kop zullen opsteken.
Graag jullie feedback hierover en eventuele ervaringen hieromtrent aub.
BS
Bijlagen
Info.jpg
Info.jpg (38.9 KiB) 966 keer bekeken
Barsten_dome.jpg
Barsten_dome.jpg (72.09 KiB) 966 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door isoplus »

Er zit weinig anders op dan de garantiereparatie maar te accepteren, Mobilvetta is onderdeel van Hymer en Hymer staat niet bekend om haar gulle garantieregels. Vergeet je eenmaal de vocht controle mag je verder garantie vergeten bijvoorbeeld, ik heb daar helaas een beetje(veel) ervaring mee.
Dus zie dat je het gerepareerd krijgt en zorg dat je garantie krijgt(schriftelijk) op de reparatie van zowel de fabrikant als de uitvoerder van de reparatie.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door Face »

Ik denk wanneer dit door evaren personen gebeurd het zeker geen probleem hoeft te zijn de gehele kap te vervangen. Wij hebben dit in het begin gehad met onze Mc Louis. Dit is destijds hersteld met polyester en de gehele kap gespoten op zich ook een optie . Mijn inziens kan een camperschadebedrijf dit het beste constateren... vervangen of repareren.Mijn inziens valt mobilvetta net als Mc Louis onder de Trigano groep vroeger SEA concern.zoals ik de foto kan bekijken is dit dezelfde klacht die wij destijds hadden en kan zeker goed gerepareerd worden door een vakman.Dus haarscheuren herstellen en spuiten. Waarschijnlijk zitten de scheuren er niet eens door maar zitten ze in de bovenste laag.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door iSonic »

In de fabriek worden ze er ook door een mannetje opgezet. Dus de dealer zou het ook moeten kunnen. Die neemt er misschien ook nog wel veel ruimer de tijd voor.
isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door isoplus »

Inderdaad valt Mobilvetta onder Trigano maar desalniettemin zou ik het door de dealer laten oplossen de camper is immers nog bijna nieuw.
Zoiets valt gewoon onder garantie hetgeen de dealer ook bevestigt en volgens TS ook aanbiedt.
Dus ja de dealer maar vertrouwen en goede afspraken maken dat was immers de vraag en ik denk niet dat er een verstandige andere keuze is.
Doe je er niets aan dan kan je later niet met de vervolgschade bij de dealer aankloppen.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door jurgenc »

Bij onze benimar hadden we daar ook haarscheurtjes (over de ganse breedte). De overhang is van kunststof en de stuurhut eronder is van metaal en hebben dus elk een andere uitzettingscoëfficiënt. Is onder garantie hersteld en de jaren erna is dat perfect gebleven. Zou me daar eerlijk gezegd geen zorgen over maken.
H20
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door Kees_S »

Bij onze Dethleffs idem deze haarscheurtjes in de GFK van de hefbedkoepel. Op basis van de dichtheidsgarantie door Dethleffs in Isny gerepareerd en een gratis leencamper van hen gehad.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door hathi »

Ook ik zou hem liever bijgewerkt en gespoten hebben ,die scheurtjes ontstaan door een zekere spanning,plaats je nu een nieuwe,wat overigens minder werk is,( daarom word hij ook vernieuwd),dan loop je het risico,dat het bij de nieuwe weer gaat gebeuren,en dan zijn de kosten,niet gratis verder heb je bij spuiten,minder kans op eventuele verkleuring van het kunstof
Laatst gewijzigd door hathi op ma 06 mei 2019, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door Kees_S »

... en vernieuwen lijkt mij niet minder werk en zeker niet eenvoudiger, met kans op nieuwe lekkages ook nog. Dus mooi laten uitkrabben, vullen, spuiten en afwerken met GFK. Acht werkdagen in de spuiterij geweest daarvoor.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door hathi »

Kees 2 je geeft een onduidelijk antwoord ,of je spreekt je tegen......volgens mij bedoel je ook,laten spuiten, toch ?en vernieuwen gaat wel degelijk sneller ,zeker in de fabriek waar meestal niet gespoten word,maar alleen stapels nieuwe,gemonteerd ! 8 dagen voor het spuiten,laat me niet lachen?
Hans
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door Kees_S »

... dan lach je toch niet, ha, ha :bang:
Is gewoon een feit hetgeen ik schreef.
En natuurlijke werken ze geen volle acht dagen, maar zit daar droog- en uithardtijd in.
Een nieuwe koepel zetten is hak- en breekwerk. Dat is veel meer netto werkttijd.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door seth_space »

Zier er uit als een materiaal probleem. Spanningen onstaan in de mal. Na reparatie zou dat zo maar ergens anders weer kunnen optreden. Een nieuw exemplaar is wat meer werk maar ongetwijfeld zijn daar de problemen opgelost. Normaal krijg je ook garantie op je reparatie. Vernieuwen dus en netjes dat de dealer dit zelf aankaart en oplost!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door Kees_S »

Wij kregen in de fabriek niet de keuze tussen vervangen en repareren. Zij wilden alleen repareren omdat vervangen meer risico's en meer netto arbeidstijd en materiaalkosten heeft. En het is perfect gemaakt in Isny. En wij hebben een rondleiding in de fabriek gehad, konden gratis overnachten op hun camperplaats met stroom, wc en douches plus afvalverwijdering en water lozen en innemen. Plus twee weken een geheel nieuwe leencamper.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
camper3070
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 17:19

Re: Haarscheuren in het koepelgedeelte van onze semi-integraal



Bericht door camper3070 »

Dank aan allen voor de reacties.
Men vrees is de volgende... hebben ze bij de lokale verdeler dit reeds gedaan, de volledige koepel vervangen. Maw hebben ze hier de nodige ervaring voor in huis? Ik denk eerst eens een goed gesprek te hebben met de verantwoordelijke van de atelier, om te polsen of de ervaring er is of niet.
Plaats reactie