Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Er zitten al heel wat uren zoekwerk in, maar ik kom er maar niet uit. Mijn Mercedes Hymermobil camper uit 1981 heeft enkele elektrische problemen.
Het begon enkele weken geleden, met een klapband (linksachter) op de snelweg. Na tot stilstand gekomen te zijn op de vluchtstrook viel op, dat de knipperlichten en de alarmlichten niet meer werkten. Het relais tikt, maar alleen het knipperlicht linksachter gaat aan (knippert niet). De anderen blijven uit. De lampjes zelf zijn heel. Na montage van het reservewiel kon de reis weer hervat worden. Echter, de temperatuurmeter voor de koelvloeistof en de brandstofmeter in het dashboard doen sindsdien niks meer. Ook het acculampje brandt op het dashboard. De accu wordt echter wel bijgeladen. Enkele zekeringen zijn inmiddels vervangen, de laadregelaar van de dynamo is vervangen, diverse klemmen schoongemaakt/vernieuwd, maar dit alles zonder resultaat.
Als er tips of suggesties zijn, hoor ik ze graag! Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Het begon enkele weken geleden, met een klapband (linksachter) op de snelweg. Na tot stilstand gekomen te zijn op de vluchtstrook viel op, dat de knipperlichten en de alarmlichten niet meer werkten. Het relais tikt, maar alleen het knipperlicht linksachter gaat aan (knippert niet). De anderen blijven uit. De lampjes zelf zijn heel. Na montage van het reservewiel kon de reis weer hervat worden. Echter, de temperatuurmeter voor de koelvloeistof en de brandstofmeter in het dashboard doen sindsdien niks meer. Ook het acculampje brandt op het dashboard. De accu wordt echter wel bijgeladen. Enkele zekeringen zijn inmiddels vervangen, de laadregelaar van de dynamo is vervangen, diverse klemmen schoongemaakt/vernieuwd, maar dit alles zonder resultaat.
Als er tips of suggesties zijn, hoor ik ze graag! Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Mercedes Hymermobil 1981 met diverse elektrische storingen
Ik denk aan een kabelboom of massaverbinding uit een kabelboom naar het chassis die rond het linkerachterwiel is beschadigd.
Re: Mercedes Hymermobil 1981 met diverse elektrische storingen
Ik ga mee met pw ,maar mss ? heb je een kabel geraakt bij het inschuiven van de reservewiel houder,dus eerst onder de Camper kijken,Voor de oorzaak,en dan de gevolgschade herstellen
Hans
Re: Mercedes Hymermobil 1981 met diverse elektrische storingen
Op de plaats van de kapotte band is niet vreemds te zien. Op de plaats van het reservewiel had ik echter nog niet aan gedacht. Goede tip, ga ik checken.
Ik kom er op terug.
Ik kom er op terug.
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Op de plaats van het reservewiel is ook niets vreemds te zien. Buiten de kabels voor de achterlichten zit er ook niets in de buurt wat eventueel een probleem zou kunnen opleveren, volgens mij.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
een hele gekke gedachte, maar daar waar je de krik opbergt zit misschien bekabeling die geraakt is?
Het is toch vreemd dat het allemaal precies na de klapband begonnen is...
Het is toch vreemd dat het allemaal precies na de klapband begonnen is...
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Ik had met mijn oude ducato laatst ook dat de richtingaanwijzers ineens niet meer werkten. Was een massa probleem. De klap van de klapband kan ook ergens anders ervoor gezorgd hebbem dat iets dat net wel contact maakte dat nu niet meer doet...
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
De verlichting kabel komt ter hoogte van het achterwiel,uit de chassibalk,en gaat vandaar naar de achterbumper en achterlichten,het lijkt er op dat er een kabel klem is komen te zitten,omdat er op het dashboard ook lampjes branden die een aparte massa aansluiting hebben, toch vreemd dat er zekeringen stuk waren? Waarom heb je eigenlijk de spanningregelaar vernieuwd?
Hans
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Na een avondje bestuderen van het elektrisch schema, verdenk ik het stuurslot en/of de combischakelaar/knipperlichtschakelaar. Is dat een vreemde gedachte? Ik zie daarin overigens helemaal geen link met die kapotte band...
@haiti: De spanningsregelaar was het eerste waar ik aan dacht bij het acculampje. Dat was wellicht een wat voorbarige conclusie. Die kapotte zekeringen begrijp ik ook nog steeds niet.
@frank_h: Waar zat het massa probleem bij jou precies? Misschien kan ik er wat mee.
@haiti: De spanningsregelaar was het eerste waar ik aan dacht bij het acculampje. Dat was wellicht een wat voorbarige conclusie. Die kapotte zekeringen begrijp ik ook nog steeds niet.
@frank_h: Waar zat het massa probleem bij jou precies? Misschien kan ik er wat mee.
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Bij mij zat het in een van de koplamp units. Een nieuwe massa draad voor die unit en het probleem was opgelost.
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Het probleem met de knipperlichten lijkt opgelost! Het waren drie kapotte lampjes... wie had daar aan gedacht... Toen alle lampjes vervangen waren, sprong de zekering. Na het plaatsten van een nieuwe, lijken ze prima te werken. Nu even afwachten of dat ook zo blijft. Vreemd dat er drie lampjes tegelijk kapot gaan...
Nu op naar de brandstofmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter. Beiden krijgen voeding, lijken goede aarde te hebben en worden verlicht. Ik heb van de brandstofmeter de draad die naar de tankvlotter gaat direct aangesloten op de aarde. Dan zou de meter vol uit moeten slaan, las ik ergens. Dat is niet het geval. Ook bij de koeltempmeter gaf dat geen resultaat. Het lijkt er dus op dat beide metertjes stuk zijn. Vreemd, maar na die drie kapotte lampjes tegelijk kijk ik nergens vreemd meer van op. Heeft er iemand tips of heeft iemand ze toevallig liggen (brandstofmeter VDO 301.272/7/11)?
Dat verklaart echter nog steeds het brandende acculampje niet en het feit dat dat allemaal tegelijk kapot gegaan is...
Nu op naar de brandstofmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter. Beiden krijgen voeding, lijken goede aarde te hebben en worden verlicht. Ik heb van de brandstofmeter de draad die naar de tankvlotter gaat direct aangesloten op de aarde. Dan zou de meter vol uit moeten slaan, las ik ergens. Dat is niet het geval. Ook bij de koeltempmeter gaf dat geen resultaat. Het lijkt er dus op dat beide metertjes stuk zijn. Vreemd, maar na die drie kapotte lampjes tegelijk kijk ik nergens vreemd meer van op. Heeft er iemand tips of heeft iemand ze toevallig liggen (brandstofmeter VDO 301.272/7/11)?
Dat verklaart echter nog steeds het brandende acculampje niet en het feit dat dat allemaal tegelijk kapot gegaan is...
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Ik zou maar eens op zoek gaan naar de massa aansluiting van het dashboard .
Dit lijkt op een massa storing .
Groet Wim
Dit lijkt op een massa storing .
Groet Wim
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
vaak zit er tussen de voeding van temperatuurmeter en tankmeter een spanningsstabilisator deze zit vaak aan de achterkant van de meters, zou daar ook is naar kijken.
theo
theo
Theo
Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen
Nee theo dat zit er niet,,......zit de massa kabel Vd accu,goed,op de vloer ?normaal zit er ook een massa kabel aan de versnellingsbak ,welke naar de vloer bij de accu gaat,op de plek waar ook de massakabel Vd accu vastgeschroefd zit,bij zo,n oud model zit a/d dynamo ook nog een extra massastrip,welke naar het motorblok gaat,heb je deze ,gezien of mss vergeten,met de dynamo demonteren,of heb je de regelaar gemonteerd zonder demontage ?
Hans