Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
JDKAMG
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:08
Locatie: Tilburg

Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door JDKAMG »

Er zitten al heel wat uren zoekwerk in, maar ik kom er maar niet uit. Mijn Mercedes Hymermobil camper uit 1981 heeft enkele elektrische problemen.

Het begon enkele weken geleden, met een klapband (linksachter) op de snelweg. Na tot stilstand gekomen te zijn op de vluchtstrook viel op, dat de knipperlichten en de alarmlichten niet meer werkten. Het relais tikt, maar alleen het knipperlicht linksachter gaat aan (knippert niet). De anderen blijven uit. De lampjes zelf zijn heel. Na montage van het reservewiel kon de reis weer hervat worden. Echter, de temperatuurmeter voor de koelvloeistof en de brandstofmeter in het dashboard doen sindsdien niks meer. Ook het acculampje brandt op het dashboard. De accu wordt echter wel bijgeladen. Enkele zekeringen zijn inmiddels vervangen, de laadregelaar van de dynamo is vervangen, diverse klemmen schoongemaakt/vernieuwd, maar dit alles zonder resultaat.

Als er tips of suggesties zijn, hoor ik ze graag! Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Mercedes Hymermobil 1981 met diverse elektrische storingen



Bericht door pwhooftman »

Ik denk aan een kabelboom of massaverbinding uit een kabelboom naar het chassis die rond het linkerachterwiel is beschadigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Hymermobil 1981 met diverse elektrische storingen



Bericht door hathi »

Ik ga mee met pw ,maar mss ? heb je een kabel geraakt bij het inschuiven van de reservewiel houder,dus eerst onder de Camper kijken,Voor de oorzaak,en dan de gevolgschade herstellen
Hans
JDKAMG
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:08
Locatie: Tilburg

Re: Mercedes Hymermobil 1981 met diverse elektrische storingen



Bericht door JDKAMG »

Op de plaats van de kapotte band is niet vreemds te zien. Op de plaats van het reservewiel had ik echter nog niet aan gedacht. Goede tip, ga ik checken.

Ik kom er op terug.
JDKAMG
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:08
Locatie: Tilburg

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door JDKAMG »

Op de plaats van het reservewiel is ook niets vreemds te zien. Buiten de kabels voor de achterlichten zit er ook niets in de buurt wat eventueel een probleem zou kunnen opleveren, volgens mij.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door pwhooftman »

een hele gekke gedachte, maar daar waar je de krik opbergt zit misschien bekabeling die geraakt is?

Het is toch vreemd dat het allemaal precies na de klapband begonnen is...
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door frank_h »

Ik had met mijn oude ducato laatst ook dat de richtingaanwijzers ineens niet meer werkten. Was een massa probleem. De klap van de klapband kan ook ergens anders ervoor gezorgd hebbem dat iets dat net wel contact maakte dat nu niet meer doet...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door hathi »

De verlichting kabel komt ter hoogte van het achterwiel,uit de chassibalk,en gaat vandaar naar de achterbumper en achterlichten,het lijkt er op dat er een kabel klem is komen te zitten,omdat er op het dashboard ook lampjes branden die een aparte massa aansluiting hebben, toch vreemd dat er zekeringen stuk waren? Waarom heb je eigenlijk de spanningregelaar vernieuwd?
Hans
JDKAMG
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:08
Locatie: Tilburg

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door JDKAMG »

Na een avondje bestuderen van het elektrisch schema, verdenk ik het stuurslot en/of de combischakelaar/knipperlichtschakelaar. Is dat een vreemde gedachte? Ik zie daarin overigens helemaal geen link met die kapotte band...

@haiti: De spanningsregelaar was het eerste waar ik aan dacht bij het acculampje. Dat was wellicht een wat voorbarige conclusie. Die kapotte zekeringen begrijp ik ook nog steeds niet.

@frank_h: Waar zat het massa probleem bij jou precies? Misschien kan ik er wat mee.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door frank_h »

Bij mij zat het in een van de koplamp units. Een nieuwe massa draad voor die unit en het probleem was opgelost.
JDKAMG
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 15:08
Locatie: Tilburg

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door JDKAMG »

Het probleem met de knipperlichten lijkt opgelost! Het waren drie kapotte lampjes... wie had daar aan gedacht... Toen alle lampjes vervangen waren, sprong de zekering. Na het plaatsten van een nieuwe, lijken ze prima te werken. Nu even afwachten of dat ook zo blijft. Vreemd dat er drie lampjes tegelijk kapot gaan...

Nu op naar de brandstofmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter. Beiden krijgen voeding, lijken goede aarde te hebben en worden verlicht. Ik heb van de brandstofmeter de draad die naar de tankvlotter gaat direct aangesloten op de aarde. Dan zou de meter vol uit moeten slaan, las ik ergens. Dat is niet het geval. Ook bij de koeltempmeter gaf dat geen resultaat. Het lijkt er dus op dat beide metertjes stuk zijn. Vreemd, maar na die drie kapotte lampjes tegelijk kijk ik nergens vreemd meer van op. Heeft er iemand tips of heeft iemand ze toevallig liggen (brandstofmeter VDO 301.272/7/11)?

Dat verklaart echter nog steeds het brandende acculampje niet en het feit dat dat allemaal tegelijk kapot gegaan is...
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door Wim1955 »

Ik zou maar eens op zoek gaan naar de massa aansluiting van het dashboard .
Dit lijkt op een massa storing .

Groet Wim
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door dethleffsi6810 »

vaak zit er tussen de voeding van temperatuurmeter en tankmeter een spanningsstabilisator deze zit vaak aan de achterkant van de meters, zou daar ook is naar kijken.
theo
Theo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Hymermobil (1981) met diverse elektrische storingen



Bericht door hathi »

Nee theo dat zit er niet,,......zit de massa kabel Vd accu,goed,op de vloer ?normaal zit er ook een massa kabel aan de versnellingsbak ,welke naar de vloer bij de accu gaat,op de plek waar ook de massakabel Vd accu vastgeschroefd zit,bij zo,n oud model zit a/d dynamo ook nog een extra massastrip,welke naar het motorblok gaat,heb je deze ,gezien of mss vergeten,met de dynamo demonteren,of heb je de regelaar gemonteerd zonder demontage ?
Hans
Plaats reactie