Reservewiel
Reservewiel
Vraagje voor eventuele tips, advies of ideeën.
Het gaat om een transit mk2 alkoof camper.
Ik zit nog altijd met waar ik mijn reservewiel het beste kan maken.
Ik kan hem achterop maken, makkelijker maar dan zit hij wel voor de mooie gladde wand.
Ook zit er dan natuurlijk weer meer gewicht achter de as.
Het wiel kan ik ook op de neus plaatsen dus plat vooraan tegen het front.
Ook dit is makkelijk te maken gezien hier staal zat achter zit.
Nu ben ik alleen bang dat dit misschien raar oogt, ook moet ik dan mijn bumper aanpassen dat hij er mooi in valt.
Onder de bus past hij niet dus dat is geen optie.
Misschien dat iemand een goed idee heeft over de plek en hoe het wiel dan vast te zetten aan de bus.
Het gaat om een transit mk2 alkoof camper.
Ik zit nog altijd met waar ik mijn reservewiel het beste kan maken.
Ik kan hem achterop maken, makkelijker maar dan zit hij wel voor de mooie gladde wand.
Ook zit er dan natuurlijk weer meer gewicht achter de as.
Het wiel kan ik ook op de neus plaatsen dus plat vooraan tegen het front.
Ook dit is makkelijk te maken gezien hier staal zat achter zit.
Nu ben ik alleen bang dat dit misschien raar oogt, ook moet ik dan mijn bumper aanpassen dat hij er mooi in valt.
Onder de bus past hij niet dus dat is geen optie.
Misschien dat iemand een goed idee heeft over de plek en hoe het wiel dan vast te zetten aan de bus.
Re: Reservewiel
past het net als bij mijn oude j5 ,of een oude ducato onder de motorkap.?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Reservewiel
Onder de motorkap zit wel een berg ruimte maar niet genoeg voor het wiel jammergenoeg.
De motorkap is vrij kort en het luchtfilter en carb zitten dan te hoog.
Naast de motor aan de bijrijderskant paste hij ook niet.
Het wiel is tenslotte wel 66cm in doorsnee dus redelijk van formaat.
De motorkap is vrij kort en het luchtfilter en carb zitten dan te hoog.
Naast de motor aan de bijrijderskant paste hij ook niet.
Het wiel is tenslotte wel 66cm in doorsnee dus redelijk van formaat.
Re: Reservewiel
jammer is er een mooi plekkie voor
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Reservewiel
Als je een trekhaak hebt, kun je eventueel een fietsenrekje (ballenkneller) aanpassen.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Reservewiel
Ik heb geen trekhaak onder mijn camper.
Heb er wel een hulpframe onder gemaakt als chassisverlenging onder de bodem,
deze stopt net voor de plaat waar mijn achterlichten en nummerplaat op zitten.
Heb er wel een hulpframe onder gemaakt als chassisverlenging onder de bodem,
deze stopt net voor de plaat waar mijn achterlichten en nummerplaat op zitten.
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Reservewiel
Ik ga voor de zekerheid nog eens meten onder de kap,
het luchtfilterhuis is altijd makkelijk aanpasbaar.
Wel denk ik dat ik dan een stukje van het schot tussen de motor en cabine aan moet passen.
Levert de temperatuur geen probleem op voor de band.
Re: Reservewiel
bij mij niet, nog nooit iets aan de reserve band gezien van gevolgen van hitte.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Reservewiel
@Raimon
Allereerst hulde en de complimenten voor je restauratie (geen ander woord voor) van je camper. Petje af.
In de openingspost is montage achterop geen optie, want je lijkt je zorgen te maken over meer gewicht op de achteras.
Ik denk nog : daar is over nagedacht.
Vervolgens opper je nog even montage voor tegen de neus.
Dan denk ik : Daar zit een een radiator en die moet je niet afdekken met een wiel.
Vervolgens schrijft myway dat hij hem achter de achteras heeft hangen (daar zit hij bij ons ook).
Dan schrijf je : kan niet, daar zitten mijn 2 accu's.
Waarom hangen/liggen/zitten die met hun gewicht niet tussen de assen?
Die 2 accu's zijn veel zwaarder dan je reservewiel.
Allereerst hulde en de complimenten voor je restauratie (geen ander woord voor) van je camper. Petje af.
In de openingspost is montage achterop geen optie, want je lijkt je zorgen te maken over meer gewicht op de achteras.
Ik denk nog : daar is over nagedacht.
Vervolgens opper je nog even montage voor tegen de neus.
Dan denk ik : Daar zit een een radiator en die moet je niet afdekken met een wiel.
Vervolgens schrijft myway dat hij hem achter de achteras heeft hangen (daar zit hij bij ons ook).
Dan schrijf je : kan niet, daar zitten mijn 2 accu's.
Waarom hangen/liggen/zitten die met hun gewicht niet tussen de assen?
Die 2 accu's zijn veel zwaarder dan je reservewiel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Reservewiel
Ik heb ze achter de as geplaatst omdat ze daar precies pasten namelijk,
ja ten koste van het reservewiel dat weet ik.
Wel met de gedachte om het gewicht ook dicht op de as te hebben.
Alles wat achter de camper zat heb ik eraf gehaald,
er zat een zware opbergbak, een trap en een imperial op.
Voor de as kon ik mijn accu's niet kwijt omdat ik met mijn aandrijfas zit,
ook is bevestigen daar erg moeilijk te maken.
In het chassis is niets geboord en alles zit in bestaande gaten bevestigd.
Dit zijn de accu's die ik heb, heb er 2.
De panelen die ik heb gemakt voor de zijkanten van het accuframe.
Op 1 paneel 2 zekeringhouders gemonteerd om beide accu's apart af te zekeren.
Hier ligt de eerste accu in het accuframe.
De accu blijft mooi liggen achter de 2 schuine platen.
En de 2de accu die klaar ligt om in het frame,
Het mooie is dat dit alleen te doen is en de camper niet op de krik hoeft.
En die ligt er ook in.
En dan kan het frame omhoog, gewoon met een normale krik.
En uiteraard de accu's ook aangesloten maar nog wel zonder zekeringen erin.
ja ten koste van het reservewiel dat weet ik.
Wel met de gedachte om het gewicht ook dicht op de as te hebben.
Alles wat achter de camper zat heb ik eraf gehaald,
er zat een zware opbergbak, een trap en een imperial op.
Voor de as kon ik mijn accu's niet kwijt omdat ik met mijn aandrijfas zit,
ook is bevestigen daar erg moeilijk te maken.
In het chassis is niets geboord en alles zit in bestaande gaten bevestigd.
Dit zijn de accu's die ik heb, heb er 2.
De panelen die ik heb gemakt voor de zijkanten van het accuframe.
Op 1 paneel 2 zekeringhouders gemonteerd om beide accu's apart af te zekeren.
Hier ligt de eerste accu in het accuframe.
De accu blijft mooi liggen achter de 2 schuine platen.
En de 2de accu die klaar ligt om in het frame,
Het mooie is dat dit alleen te doen is en de camper niet op de krik hoeft.
En die ligt er ook in.
En dan kan het frame omhoog, gewoon met een normale krik.
En uiteraard de accu's ook aangesloten maar nog wel zonder zekeringen erin.
- Bijlagen
-
- pbq-fa-140-12-front-access-agm-accu-12v-140ah-550x111x297mm-large.jpg (52.44 KiB) 359 keer bekeken
Re: Reservewiel
Mooi gemaakt
Is omdenken naar zo'n reparatiesetje ipv een reserve een optie?
Hoe vaak heb jij in de afgelopen 10 jaar een lekke band gehad?
Wij hebben al 7 jaar een Mk2 en 10 jaar een Hymer tandemasser en nog nooit lekgereden.
Onze laatste lekke band (sorry banden, want het waren er 2 tegelijk en dan kun je nog niets met 1 reserve) was op 11 september 2001.
Ja.
Op 11 september 2001, toen de tweede toren werd geraakt, reden wij onder Luik 2 lekke banden in 1 klap.
Was met een gangetje van 150 op een stille en verlaten snelweg in een Audi 100 Avant.
Gewoon de auto rustig laten uitrollen naar de kant.
Is omdenken naar zo'n reparatiesetje ipv een reserve een optie?
Hoe vaak heb jij in de afgelopen 10 jaar een lekke band gehad?
Wij hebben al 7 jaar een Mk2 en 10 jaar een Hymer tandemasser en nog nooit lekgereden.
Onze laatste lekke band (sorry banden, want het waren er 2 tegelijk en dan kun je nog niets met 1 reserve) was op 11 september 2001.
Ja.
Op 11 september 2001, toen de tweede toren werd geraakt, reden wij onder Luik 2 lekke banden in 1 klap.
Was met een gangetje van 150 op een stille en verlaten snelweg in een Audi 100 Avant.
Gewoon de auto rustig laten uitrollen naar de kant.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.