Spanningsval...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Spanningsval...



Bericht door gjvonk »

Valt me sinds een maand of 2 op: als ik mijn 5 ampere step up fietslader aansluit, zie ik een forse spanningsval op mijn display: van >13,5 volt naar 12,2 volt. De step up is gezekerd aangesloten op de dubbele huishoud accu (2×80 amp exide gel accu's). Op het dak een 140 wp zonnepaneel, half bewolkt weer, 14.30 uur NL).

Is de step up lader te zwaar of zijn de accu's aan vervanging toe?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op ma 29 apr 2019, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Spanningsval...



Bericht door 't Busje »

Het is normaal dat de spanning van de accu bij belasting daalt. Die >13,5 volt onbelast zegt niet zo veel, want dat is de spanning van de laadregelaar van je zonnepanelen, ook al laden die bij half bewolkt weer niet zo veel.
Als je de werkelijke spanningsval door het gebruik van de fietsacculader wilt weten, moet je de zonnepanelen loskoppelen of afdekken. Ik verwacht dat de spanning dan circa 0,5 volt daalt, van 12,7 volt (volle accu onbelast) naar de 12,2 volt die je belast meet. Zoiets was het bij ons tijdens het laden van de fietsaccu's ook.

Heb je de waarden van die display met een goede multimeter gecontroleerd?
Laatst gewijzigd door 't Busje op ma 29 apr 2019, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Spanningsval...



Bericht door willemzon »

Het lijkt mij ook normaal. Als ik mijn koffiezetaaraat van 800 wat aanzet, via de omvormer trekt de acc door de spanning ook naar beneden. Zo gauw als ik hem weer uitzet, klimt de spanning weer.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Spanningsval...



Bericht door L4H3 »

Kan ook duiden op een accu die zijn beste tijd heeft gehad. Ik zou zeggen laat de accu testen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spanningsval...



Bericht door gjvonk »

Omdat ik het niet eerder heb gezien (afgelopen zomer 3 weken op pad geweest zonder aan de paal gestaan), fietsaccu opladen op de dag of 's avonds bij stilstand. Nee ik heb geen multimeter, ik zou ook niet weten hoe ik zo'n ding zou moeten hanteren. @L4H3: je bevestigd mijn vermoedens en laat bij de volgende beurt in mei de accu's testen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spanningsval...



Bericht door gjvonk »

Bij de beurt in mei j.l. zijn de accu's getest, daar kwam nog geen duidelijkheid uit.

Vanavond (27-08-2019) een spanningsval gezien tot 12 Volt (boordmeter van de EBL99): oorzaak bijna geen zon en vanaf 11.00 tot 17.00 u. de stepup fietslader (5ah) aangesloten. Blijken mijn bijna 5 jaar oude 2x80 Ah gel accu's dit toch niet meer aan te kunnen.

Ga ze dus deze herfst laten vervangen, maar is 2x80 Ah voldoende? Stroomverbruikers:
- Truma c6002 combi boiler op gas (1× afwassen, 2 personen douchen, wintergebruik is verwarmen 's nachts.
- led verlichting
- toilet + SOG
- USB telefoon lader 2x 2,1 ampere
- step-up fietslader, opgenomen vermogen is 5ah, afgegeven wordt 42Volt, 1,5ah, fietsaccu is 8ah.

140 wp zonnepaneel op het dak (plat liggend).
Wie helpt met rekenen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Spanningsval...



Bericht door timmermc »

Mijn ervaring met een Schaudt EBL + parallel gekoppelde batterijen en de levensduur ervan:
Je hebt het niet slecht gedaan met die vijf jaar.

Beter direct vervangen voor wat een natte batterij nog kost en probeer twee batterijen te bekomen uit eenzelfde fabricatie lot. ZIt je weer goed voor de volgende vijf jaar.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spanningsval...



Bericht door gjvonk »

Dank, maar is 2x80 Ah uur voldoende voor mijn energie vraag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Spanningsval...



Bericht door kampertjes »

Bij mij hadden ze (ongevraagd) 5 jaar geleden de accu's getest bij een beurt met advies: vervangen. Ze doen het nog steeds prima. Goed is goed toch? Ook bij mijn auto zelfde: moest echt meteen vervangen worden (andere garage overigens). Nu een jaar later is het nog steeds tikken en lopen.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spanningsval...



Bericht door Geert Huizing »

gjvonk schreef:
wo 28 aug 2019, 9:46
Dank, maar is 2x80 Ah uur voldoende voor mijn energie vraag?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hier kun je een rekenprogramma downloaden en invullen.
https://www.zwiebelfam.nl/camper/Energie/index.htm
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Spanningsval...



Bericht door vmax »

accu's hebben hun tijd gehad want je schrijft zelf een zonnepaneel 140wp bij halfbewolkt weer moet die lader kunnen opvangen :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Spanningsval...



Bericht door timmermc »

Je hebt aan vermogen met beide batterijen 160 Ah = 100% aan boord, indien je de batterijen een lange levensduur wil geven ga je deze ontladen tot op een peil van 65% vol. Van die 160 AH is er dus bruikbaar 56Ah, daarna gaan we weer wat bijladen tot 100% capaciteit terug is bereikt.
Deze voorgestelde ontladingswaarde is slechts een voorstel, niets houd je tegen om dieper te ontladen, maar deze waarde van 65% probeer ik bij mijn eigen batterij zoveel mogelijk te volgen.
Met een batterijmonitor kan je de ontlading van je batterijen mooi visueel volgen, met het spanningsmetertje in je wagen valt dit moeilijker, maar laat ons stellen dat wanneer de lampjes beginnen te 'zweven' tussen 12.2V en 12.5V je ongeveer dit ontladingspeil hebt bereikt.

Het 140Wp zonnepaneel zou bij zonnig weer gemiddeld zowat altijd 5A moeten opbrengen, soms minder soms meer, of je dit visueel kan zien of volgen weten we niet. Net zoals we ook geen informatie hebben hoe efficiënt je zonnelader is.
Maar als je elke dag 6 uur lang de elektrische fiets oplaad met een 5A lader, dan heb je zowat alle energie die je zonnepaneel opwekt nodig en rest er slechts weinig energie om je batterijen op peil te houden.
Doe je dit in het zonovergoten Spanje, dan ga je een flinke hoeveelheid opgewekte energie ontvangen voor 11u en ook nog na 17u. Ruim genoeg om tijdens de dag je fiets op te laden en voor 11u en na 17u de eventueel voor andere doeleinden gebruikte AH terug aan te vullen in de batterijen. Maar in onze lage landen en zeker vanaf september is dit niet het geval meer, de opbrengst van je zonnepaneel bereikt de waarde van die 5A moeizaam en je gaat langzaam wat extra energie onttrekken uit de batterijen zonder dat je deze nadien grondig opnieuw kunt bijladen en terug op die 100% capaciteit kunt brengen.

Heeft het nu zin om het vermogen van die 2X80Ah batterijen te vergroten? Ja en nee.
Het geeft je een grotere autonomie en je kunt een dagje langer zonder laden, gewoon je wat minder gestrest voelen met voldoende stroom aan boord.
Maar batterijen met een grotere capaciteit benodigen ook meer lading, en als je elke dag zes uur je fiets oplaad zonder de capaciteit van je zonnepaneel te vergroten, dan ga je moeizamer die grotere batterijen terug op 100% capaciteit kunnen brengen.
Laad je nu niet elke dag je fiets op, dan heb je niet direkt een probleem. Het 140Wp zonnepaneel gaat gewoon wat langer moeten 'werken' om die grotere batterijen terug vol te krijgen, maar toch kan dit wel wel in guur weer of met een bewolkte hemel een probleem worden. Opbrengst van een zonnepaneel bij een bewolkte hemel steigert in sneltreinvaart naar beneden.

Wat ik nu zou doen? Ik zou het houden op een paar nieuwe perfect passende 2X80Ah batterijen, niet voor een Gel type maar Deep Cycle AGM die tegenover Gel wat sneller volgeladen zijn. Je weet ook niet of je 230V batterijlader in de wagen een grotere capaciteit van batterijen aankan, dus beter geen bijkomende kopzorgen maken.
Maar ik zou onverwijld extra investeren om mijn capaciteit aan zonne-energie te verdubbelen indien je dak oppervlak het aankan. Zon is gratis en zonnepanelen kosten echt niet veel meer.
Natte batterijen genieten altijd van een 'vol' gevoel en belonen je hiervoor met een langere levensduur.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spanningsval...



Bericht door gjvonk »

@timmermc: dank voor je uitgebreide uitleg, hier heb ik wat aan.

Wat betreft uitbreiding van de zonnepanelen: ik heb nu 5 jaar geleden 1 140wp paneel laten plaatsen in de lengte op het dak precies tussen de dakluiken. Dat paneel is vastgezet in twee 'spoilers'. Een 5 jaar oud paneel heeft al minder opbrengst dan een nieuwe.

Wat is nu wijsheid? Op zoek naar 2 nieuwe panelen met exact dezelfde lengte, die naast elkaar op dezelfde plek laten monteren of achter het achterste dakluik een 2e paneel met eventueel een andere capaciteit en een 2e solarregelaar?

Op onze vorige buscamper hadden we een 100wp daglichtpaneel, waarvan ik van het begin af aan vond dat dat paneel een betere opbrengst had dan mijn huidige paneel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Spanningsval...



Bericht door Huub56 »

Een 5 jaar oud paneel hoef je niet te vervangen, gewoon een er bij plaatsen zo groot mogelijk
Plaats reactie