Rode kaart op keuring!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Rode kaart op keuring!



Bericht door herbybg »

Vandaag een rooie gekregen op de keuring! Betreft: DUC 230-2001 2.8JTD
Linker voorwiel loopt geremd en komt heet..... :thumbdown:
Ik vermoed een of beide cylinders geblokkeerd in de remklauw?
Moeten dan remklauw van beide voorwielen vervangen worden? :bang:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door Kroppie »

kan ook zijn dat enkel de blokken aan 1 zijde vast zitten, dan aan beide zijden blokken gangbaar maken, zitten de zuigers vast in de klauw, dan beide klauwen vervangen, daar als de ene vast geroest is zal de ander die even oud is ook aardig heen zijn.

komt meestal door het niet op tijd verversen van de remvloeistof, aanbevolen is om de 2 jaar gewoon verversen, remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water aan, en dat water komt hoofdzakelijk door het rubber van de slangen in de vloeistof, klinkt gek maar is zo, en niet omdat ik dat nu zeg, maar is mij gezegd door een ingenieur van ATE remdelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door kareltje cola »

en vervang de flexibele remslangen (deze kunnen soms inwendig dichtzitten,dan laten ze nog wel olie onder druk naar de zuigers maar gaat terug traag of niet retour)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door DiffRental »

Beide remklauwen eens goed inspecteren, open maken en reviseren of vervangen.
Remslangen en remolie vervangen en remzadels schoonmaken.

Het zijn je remmen!
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door Marinus »

En niet reviseren maar meteen vernieuwen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door kampo »

En zelf niets gevoeld ?
Laat dan een kundig iemand het hele boeltje nakijken en alles vervangen wat nodig is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb in mijn leven heel veel remklauwen gereviseerd en nooit een nieuwe gekocht. Wat meestal gebeurt is dat er vocht van buiten achter de rubber afdichting komt waardoor de rand gaat roesten en de zuiger vast gaat zitten. Van binnenuit door oude remvloeistof heb ik nimmer meegemaakt en dat kan ook niet omdat voor roest ook zuurstof nodig is en die zit wel voor maar niet achter de zuiger. Haal een revisie setje, pomp met het pedaal de zuiger er uit, schuur de rand schoon en poets de zuiger. Vervang de rubbers en schuif de zuiger er met wat Até remmen vet weer op zijn plaats. Veel goedkoper dan nieuwe klauwen en net zo goed.
Maar het is makkelijk tegenwoordig. koop maar nieuw, omdat er wel veel onderdelenvervangers zijn en maar heel weinig monteurs.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door Kroppie »

diegene die dat zelf kan had hier het bericht niet geplaatst, dus gewoon, een verkeerd antwoord.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door herbybg »

Als een of beide zuigers vastzitten in remklauw, hoe krijg ik de remklauw er af, want de remschijf is meestal met een kraagje gesleten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door Kroppie »

als je dat al moet vragen, afblijven van je remmen en laten doen.!!!!!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door mfellman »

Sommige zaken aan een auto moet je misschien maar niet gebruiken om ervaring met sleutelen op te doen. Ik vermoed dat je zelf ook volledig op je remmen wil kunnen vertrouwen (net als dat wij willen kunnen vertrouwen op de remmen van onze mede weggebruikers).

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door herbybg »

Wees maar gerust, de afspraak met lokale garage is reeds voor maandag gemaakt.
Maar ik wil sommige feiten voor zijn!
Kan het wiellager beschadigd zijn door hitte?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rode kaart op keuring!



Bericht door Kroppie »

kan wel , maar meestal niet, het vet daarin kan wel wat hebben en de meeste hitte zit in de schijf en dat is voor warmte een redelijke afstand tot het wiellager, maar dat kan wel beoordeeld worden bij het repareren van de remmen, dan word duidelijker zichtbaar hoe heet alles geweest is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie