Thetford koelkast werkt niet op 12v

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Arie alfa
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 nov 2018, 15:08

Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Arie alfa »

Ik heb een thetford koelkast van 2 jaar oud, hij staat op automaat. Deze werkt alleen op 230v of gas. Bij het rijden moet hij naar 12v gaan, maar helaas niet. Er werd gesuggereerd dat als je zonnepanelen heb, het kan zijn dat de koelkast niet werkt op 12v dmv beveiliging, doordat de capaciteit te hoog wordt. Wat is hier van waar???
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Cee Pee »

Het is precies andersom, als je zonnepanelen hebt én een AES kast kan de koelkast ook stilstaand op 12 volt gaan werken als je batterijen vol genoeg zijn.

In jou geval zou het kunnen dat het D+ signaal niet doorkomt of dat er ergens een zekering uit ligt
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door willemzon »

Helemaal eens met ceepee. Ik had precies hetzelfde bj mjn aes koelkast. Bleek een breuk in de d+kabel te zijn. Bij was de breuk bij de instap naar het woongedeelte.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Arie alfa
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 nov 2018, 15:08

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Arie alfa »

Bedankt voor de info, wil alleen weten wat een AES kast is? Ik heb een Adria coral 690 van 2 jaar oud. Bedoel je de zekering van 20W die vlak bij de accu zit, of zit het elders bij de koelkast? Nogmaals bedankt gr Arie.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door 't Busje »

A(utomatic) E(nergy) S(election) ofwel Autotmatische Energie Selectie. Hij kiest dus automatisch tussen 230 volt, gas en 12 volt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Cee Pee »

AES staat voor Automatische Energie Selectie.
Dus een koelkast die automatisch kiest voor 230volt, 12volt of gas.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Cee Pee »

Je was me net voor. :hug:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arie alfa
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 nov 2018, 15:08

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Arie alfa »

Bedankt heren, weer wat wijzer voor een beginnende camperaar :-B
Zheng
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 nov 2018, 9:45

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Zheng »

Passend in dit item, maar andere oorzaak is mijn 12V probleem met een Dethleffs advantage camper uit 2006 zonder zonnepanelen. Tijdens het rijden koelt die ( Thetford 110e) niet op de 12V stand, echter wel op de 0 stand. Hij gebruikt dan dus de start accu i.p.v de huishoudaccu. Aangezien ik een beginnend camperaar ben weet ik niet zeker of dit wel/niet normaal is en wat de mogelijke oorzaak van de weigering op de huishoudaccu is (de zekering?) bij voldoende accuspanning.
Arie alfa
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 nov 2018, 15:08

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Arie alfa »

De oorzaak is gevonden, printplaat is kapot. Gelukkig nog garantie, is best wel een duur grapje. Printplaat kost rond de 200€ en dan nog het arbeidsloon.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door limos07 »

Wees blij datu een Thetford hebt >> 3 jaar garantie
Bij dometic krijgt u maar 2 jaar.
Maar waar heeft U die printplaat gescoord?
Gr Gerrit
Laatst gewijzigd door limos07 op wo 22 mei 2019, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door hathi »

Ja ,al die zaken die zonodig volautomatisch,worden gemaakt blijven nu eenmaal geld kosten EBL ,SCHOTEL KOELKAST,AUTOM,VORSTBEVEILIGING, en eigenlijk geheel overbodig,het werkt Handmatig,even goed
Hans
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Rijhuis »

Onze Thetford heeft 4 jaar lang slecht geschakeld. Na een stop moesten we telkens manueel 12 Volt inschakelen zodra we weer aan het rijden waren. Dit voorjaar heb ik een 'slangbreukbeveiliging' geplaatst en laat ik de gaskraan tijdens het rijden open. De koelkast schakelt nu prefect. Tijdens een stop naar gas, na vertrek schakel zij de 12 Volt onmiddellijk in en met walstroom gaat ze naar 240 Volt, kortom zoals het hoort.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Arie alfa
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 nov 2018, 15:08

Re: Thetford koelkast werkt niet op 12v



Bericht door Arie alfa »

Helaas zit al 10 wkn te wachten op een nieuwe printplaat. Thetford is met zijn garantie lekker bezig, service van lik mijn vestje. Iedere keer bellen naar camperservice Delft en die worden er ook moedeloos van.
Plaats reactie