Nespresso: eerste kopje niet erg warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Hoofdnoorman »

Tijdens mijn zoektocht naar een fijn koffieapparaat in de camper hebben veel merken en types de revue gepasseerd.
Ik was gecharmeerd over de Dolce Gusto. Zeker omdat ik dan ook geen losse melk moet meenemen.
Zoals bekend, ging het niet helemaal goed met de DG en heb ik even zitten piekeren over een Nespresso. Die koffie is ook uitstekend.
Dus een voordelig Nespressoapparaat aangeschaft. Helaas, het eerste kopje koffie is slechts lauw.
Het merk was Quigg van de Aldi. Tsja, moet je daar maar niet kopen hoor ik nu iedereen weer zeggen. Nu, dan maar even iedereen uit de droom helpen, het hele interieur van deze machine is gelijk aan de Nespresso Pixie/Inissia. Ook vernam ik van twee Nespresso bezitters dat zij met hetzelfde euvel zitten en dus een reden voor mij om eens te kijken wat ik er aan kon veranderen.

In het verwarmingsblok zit een 40 k NTC. Ik had getracht om een extra vaste weerstand te monteren, maar dat was niet zo'n succes.
Uiteindelijk heb ik van het verwarmingsblok eens goed de temperatuur opgemeten. Het blijkt dat de plaats waar de NTC is gemonteerd, dicht bij het verwarmingselement zit. Bij koude opwarming ziet de NTC reeds een temperatuur van 65° en vertelt dat er getapt mag worden. Maar het hele blok is nog niet goed doorgewarmd dus de eerste kop is lauw, althans verre van heet. Je kunt het apparaat wel even een 10 minuten aan laten staan en dan is het probleem ook opgelost. Ik wilde echter gelijk, zo snel mogelijk na het koud aanschakelen, warme koffie.

Wat heb ik nu gedaan:
Ik heb de NTC uit het verwarmingsblok geschoven en met een beugel aan de buitenzijde op het verwarmingsblok vastgeschroeft. Hier was de temperatuur ongeveer 15° lager tijdens de koude opstart als het apparaat zegt klaar te zijn. (echter pas na ongeveer 10 minuten is het verwarmingsblok overal goed doorgewarmd en op de goede temperatuur)
Ter plekke zit er al een tapgaatje met M3 schroefdraad.
Nu warmt hij iets beter door met als gevolg een koffie van de goede temperatuur.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door ellan vannin »

:thumbup: :thumbup:
All4dogs
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door myway »

En gewoon het eerste kopje tappen zonder koffie?
Kopje warm en tweede keer met koffie
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door saagstree »

Dat stond ook bij aankoop op de gebruiksaanwijzing.
Dat eerste kopje is ook water wat in het apparaat zit als je hem een poosje niet gebruikt moet je altijd even doorspoelen.
Door schade en schande word je wijs ons eerste apparaat is in de stalling kapot gevroren in de winter, dus zeker uit de camper halen in de winter.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door blizard »

Hebben jullie niet de reclame gezien dat we zuinig met water moeten zijn? :bang:
Ik denk dat campergebruikers het meest efficiënt met water omgaan, maar dat is een ander discussie. :-B
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Toemke »

Hoofdnoorman schreef:
vr 19 apr 2019, 1:28

Dus een voordelig Nespressoapparaat aangeschaft. Helaas, het eerste kopje koffie is slechts lauw.
Het merk was Quigg van de Aldi. Tsja, moet je daar maar niet kopen hoor ik nu iedereen weer zeggen. Nu, dan maar even iedereen uit de droom helpen, het hele interieur van deze machine is gelijk aan de Nespresso Pixie/Inissia. Ook vernam ik van twee Nespresso bezitters dat zij met hetzelfde euvel zitten en dus een reden voor mij om eens te kijken wat ik er aan kon veranderen.
Een droom wil ik het niet noemen. Wij hebben al lang een Nespresso voor onderweg en zijn ondertussen aan de tweede toe. Lauwe koffie hebben wij nog nooit gehad, integendeel. Ik heb het dan over de Nespresso Lattissima Touch, met de Pixie/Inissia heb ik geen ervaring maar als ik het even Google zijn die Pixie/Inissia machines al niet bepaald prijzig te noemen. Ik weet niet hoeveel de Aldi machine heeft gekost maar het prijsverschil zal toch wel ergens zitten. Goedkoop hoeft niet per se slecht te zijn maar dikwijls is het wél zo.

Wel top hoe je het hebt opgelost :thumbup:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Camperic »

Wij hebben een Inissia, maar heb nooit ervaren dat het eerste kopje significant kouder zou zijn. Ik zal de volgende keer een thermometer meenemen en het onderweg testen, want meten = weten tenslotte :wink:

Top oplossing inderdaad :clap:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Hoofdnoorman »

:oops: Erratum:

Ik moet even iets vermelden.
Ik had geschreven dat het interieur hetzelfde was als de Pixie/Inissia. Dit had ik vernomen van een medewerker van een reparatiebedrijf welke ik aan de telefoon had i.v.m. het probleem met mijn Dolce Gusto.
Door de reacties hier heb ik dus even een aantal Youtube filmpjes bekeken betreffende de binnenzijde. Inderdaad lijkt het er niet op.
Ik heb de eerste kop uit een Krups Nespresso geproefd. Deze was 57°. Uit de Quigg (van Aldi dus) 58°. Ik vind dit te koud. De eigenaresse van de Krups Nespresso spoelt altijd eerst de kopjes met de Quooker.

Ik heb, ondertussen, ook wat handleidingen gelezen en gezien dat men adviseert om eerst een lege kop te tappen. Dit soort zaken wil ik eigenlijk niet doen.

Het "koudere" eerste kop is eigenlijk niet nodig. Behalve het verwarmingsblok, is er ook nog het metalen (in mijn geval) cilindertje die om de cup heen valt, en wellicht een deel van het water afkoelt.
Ik heb zelf dus puur gewerkt aan een, door mijzelf geaccepteerde, modificatie. Ik ga zelf geen Nespresso gebruiken in mijn camper.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Camperic »

Camperic schreef:
vr 19 apr 2019, 10:25
Wij hebben een Inissia, maar heb nooit ervaren dat het eerste kopje significant kouder zou zijn. Ik zal de volgende keer een thermometer meenemen en het onderweg testen, want meten = weten tenslotte :wink:
Vanochtend getest en eerste kopje was inderdaad minder warm: 75 graden t.o.v. tweede kopje 80 graden. Eerste kopje echter wel warm genoeg dus :D
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door gjvonk »

Ik heb een 40 jaar oud aluminium waterketeltje, een dubbelwandige rvs isoleer koffiekan en een 1x6 koffie filter... water koken, koffie in 1 keer opschenken, na 5 minuten klaar en nooit koude koffie

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Hoofdnoorman »

Camperic schreef:
ma 22 apr 2019, 13:48
Camperic schreef:
vr 19 apr 2019, 10:25
Wij hebben een Inissia, maar heb nooit ervaren dat het eerste kopje significant kouder zou zijn. Ik zal de volgende keer een thermometer meenemen en het onderweg testen, want meten = weten tenslotte :wink:
Vanochtend getest en eerste kopje was inderdaad minder warm: 75 graden t.o.v. tweede kopje 80 graden. Eerste kopje echter wel warm genoeg dus :D
75° zou voor mij ook voldoende zijn, maar 58° was toch echt te koud.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nespresso: eerste kopje niet erg warm



Bericht door Camperic »

Mee eens :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie