MPPT lader kopen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
wilbert200
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 19:10

MPPT lader kopen



Bericht door wilbert200 »

Hoi, ik heb een 300w zonnepaneel voor op mijn camper.
specs:

300w
39.1v max
9.47A max

kan ik er dan vanuitgaan dat een mppt 75/15 van victron energy voldoende is aangezien de waardes erbinnen vallen of is dit te kort door de bocht gedacht?

grtjs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Kroppie »

is prima de regelaar mag 75 volt hebben en 15 ampere,het paneel is 39,1 volt en 9,47 ampere maximaal.
geen probleem, prima gedacht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Peter A7 »

Dit is niet correct.

De genoemde MPPT regelaar van Victron heeft een maximale stroom aan de uitgang van 15A.
Met dit zonnepaneel ga je daar vlotjes over gaan.

Ik heb momenteel een Victron 100/20 in test, in combinatie met een 275 Wp paneel en daarmee zie ik al een vermogen van 240 Wp, of een stroom naar de accu van 18 ampère.
Met een 300 Wp paneel ga je rond de 20A uitkomen, dus een 100/20 regelaar is echt het minimum wil die het volle vermogen van het paneel aankunnen.

Een 75/15 gaat overigens niet defect gaan, die regelaar heeft een stroombegrenzing. Maar het is zonde om zoveel energie niet te benutten.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Kroppie »

:oops: , je hebt helemaal gelijk Peter, ik gaf een verkeerd advies, een blackout door de zon denk ik :) het is een mppt en geen gewone regelaar, het amperage is 300 watt gedeeld door 14,4 volt laadspanning is, ruim 20 ampere en inderdaad zonde om niet te gebruiken
sorry voor een verkeerd advies, maar gelukkig was er nog een oplettend forumlid :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
wilbert200
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 19:10

Re: MPPT lader kopen



Bericht door wilbert200 »

Ok, bedankt!
Dus best misschien een 100/30 nemen voor zeker het maximale er uit te kunnen halen...
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Vertrokken2 »

Hier ook een Victron 100/20 in gebruik.
Op zich fijne lader. Wat me alleen verbaasde is dat hij bij koud weer een hogere laadstroom (achter de comma) geeft. In de FAQ van Victron staat hier eea over wegggeschreven. Ding is geconfigureerd op 20 graden of zo. Daaronder geeft hij hogere laadspanning.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Peter A7 »

Geen probleem Jos :cheers:.
Jou bijdragen zijn steeds waardevol en daarmee is deze lapsus snel vergeten ;;-).

@Wilbert,een 100/30 kan ook natuurlijk, dan heb je nog een beetje marge. De 100/20 uitvoering gaat wel op z'n teentjes lopen als de zon wat meewerkt.

Neem wel gelijk de SmartSolar versie, met ingebouwde Bluetooth, da's echt handig.
Niet alleen om de opbrengst te monitoren, maar ook om alle instellingen te doen. Het is echt mooi spul :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Peter A7 »

Gobert schreef:
do 18 apr 2019, 18:28
Hier ook een Victron 100/20 in gebruik.
Op zich fijne lader. Wat me alleen verbaasde is dat hij bij koud weer een hogere laadstroom (achter de comma) geeft. In de FAQ van Victron staat hier eea over wegggeschreven. Ding is geconfigureerd op 20 graden of zo. Daaronder geeft hij hogere laadspanning.
Het is de spanning die verhoogt bij lagere temperaturen, niet de stroom.
Dit is normaal en hoort ook zo bij lood accu's.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Kroppie »

Gobert schreef:
do 18 apr 2019, 18:28
Hier ook een Victron 100/20 in gebruik.
Op zich fijne lader. Wat me alleen verbaasde is dat hij bij koud weer een hogere laadstroom (achter de comma) geeft. In de FAQ van Victron staat hier eea over wegggeschreven. Ding is geconfigureerd op 20 graden of zo. Daaronder geeft hij hogere laadspanning.
ook een paneel geeft bij koude meer spanning, en dat meer word bij een mppt omgezet in bruikbaar vermogen, amperes dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Peter A7 »

Afbeelding

De opbrengst een paar dagen geleden om 9:50.
Da's helemaal niet verkeerd vind ik.
Beste groeten,

Peter :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Peter A7 »

Kroppie schreef:
do 18 apr 2019, 18:37
Gobert schreef:
do 18 apr 2019, 18:28
Hier ook een Victron 100/20 in gebruik.
Op zich fijne lader. Wat me alleen verbaasde is dat hij bij koud weer een hogere laadstroom (achter de comma) geeft. In de FAQ van Victron staat hier eea over wegggeschreven. Ding is geconfigureerd op 20 graden of zo. Daaronder geeft hij hogere laadspanning.
ook een paneel geeft bij koude meer spanning, en dat meer word bij een mppt omgezet in bruikbaar vermogen, amperes dus.

jos
Jos, aangezien Gobert verwijst naar "achter de komma", vermoed ik dat het de laadspanning betreft.
Het is inderdaad een feit dat het paneel bij koudere temperaturen vlot meer vermogen levert, en dus ook meer stroom, maar dat getal is zo variabel, ook omwille van de instraling van de zon, dat je dit moeilijk als een referentie punt kan nemen.
Althans, dat is mijn ervaring :wink:
Beste groeten,

Peter :)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT lader kopen



Bericht door gsm »

De opbrengst van een 300Wp is in optimale toestand toch ?
Plat op de camper zal de opbrengst 80% zijn en dan is de berekening 300x80% = 240 dat delen door 14,4 = 16,7A
Als dat zo is dan is de vraag of je voor die 1,7A bijna 2x zoveel moet gaan uitgeven want de 75/15 kost ±€75 en de 75/20 kost ±€145
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: MPPT lader kopen



Bericht door Peter A7 »

Ik reken normaal met 70% opbrengst omwille van de platte montage, maar dat is eerder om een gemiddelde te hebben om met te rekenen.

Vandaag heeft de Victron MPPT een piekvermogen genoteerd van 284 Wp, terwijl het paneel volgens de fabrikant 275 Wp zou leveren. Het is hier in de bergen (1800 mASL) wel nog koud. De hoogste temperatuur vandaag was ca 10°C en dat helpt om wat meer vermogen uit het paneel te krijgen.

Dus je houdt best wel rekening met de maximale opbrengst. Je gooit meer weg dan je denkt.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: MPPT lader kopen



Bericht door albertrietjens »

Wanneer je dat laatste beetje nog uit je zonnepaneel moet halen op uitzonderlijk goede dag dan klopt er iets niet aan je dimensionering en daarom zou ik me niet zo'n zorgen maken over de toppen. Belangrijk is dat er bij weinig zon cq licht nog voldoende vermogen geleverd wordt, en dat wordt bepaald door je paneel van 300Wp (OK dus). Wanneer de accu vol is dan houdt het laden toch op. Op een goede dag kan dat al om 10.00 uur zijn :-B Belangrijk is dan alleen nog dat de lader het verbruik gedurende dag kan bij houden.
Plaats reactie