Weer die rokende diesel...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Weer die rokende diesel...



Bericht door Saviemeke »

Ik weet het, er is al veel over geschreven, maar toch kom ik er nog niet uit, helaas.

De motor van onze camper is een 2.5 TD Fiat diesel uit 1988, heeft 230.000km op de teller en is voorzien van een Bosch brandstofpomp met vlamstart.
De motor slaat bij starten direct aan, maar zodra ik gas geef als de motor nog koud is rookt hij heftig, grijs...
Afgelopen winter heb ik de verstuivers laten testen, schoonmaken en deze zijn weer op de juiste inspuitdruk ingesteld. Vorig jaar is de timing van de pomp gecontroleerd en ook die was acceptabel.
Nu ben ik al aan het zoeken geweest naar technische informatie en tips, maar DE oplossing heb ik nog niet gevonden, wie heeft goede raad voor mij ?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Weer die rokende diesel...



Bericht door Kroppie »

grijs betekent onverbrande diesel, blijft de afsluiter van de vlamstart soms lekken , of is de thermostaat van dat ding ontregeld, ik heb verder weinig/geen ervaring met de fiat diesels, is maar een idee wat bij me opkwam.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Weer die rokende diesel...



Bericht door Saviemeke »

In die richting was ik ook aan het zoeken Jos. En vanmorgen heb ik het probleem gevonden, er zat een breuk in het draadje naar de afsluiter waardoor die open bleef staan. Gerepareerd, het roken is nu voor 95% verminderd ! Bedankt voor het meedenken.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Weer die rokende diesel...



Bericht door Bas vd laar »

Kijk, weer een handige tip :thumbup:
Ik heb hier een Ducato 230 met 2.5 TD en hetzelfde euvel, ik zocht het op valse lucht maar kon niks vinden.
Plaats reactie