Weer een accuvraag: wel of niet AGM?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Weer een accuvraag: wel of niet AGM?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Het is tijd om onze twee hh accu's te vervangen. Er zitten nu twee Dynac AGM accu's in van ieder 105ah.
Natuurlijk kan ik ze prima weer vervangen of dezelfde accu's, ze kosten ongeveer 200 euro per stuk. Maar ik wordt door sommige mensen aan het twijfelen gebracht over het nut van een AGM accu. Die zeggen dat ik net zo goed een onderhoudsvrije semi-tractie accu kan kopen. Koop ik deze van Dynac dan kosten ze 115 euro per stuk. Een aardig verschil in prijs natuurlijk. Maar de prijs is voor mij niet het belangrijkste.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je lekker vrij kunt staan. Wij gaan vrij veel op stap, net terug van 12 weken Portugal. Op onze dak liggen twee zonnepanelen van totaal 270wp.

Wie kan mij advies geven?

P.S.
Heb al heel veel gelezen op dit forum en gezocht via Google. Ben best wat wijzer, maar toch kom ik er niet uit.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: weer een accu vraag



Bericht door 't Busje »

Als de prijs niet het belangrijkste is, zou je ook over een LiFePO4 accu kunnen denken. Dan heb je er maar één nodig voor dezelfde capaciteit als de twee die je nu hebt en het scheelt een kilo of 40 in het gewicht. Gezien de (veel) langere levensduur van een lithium accu zullen de uiteindelijke kosten vermoedelijk ongeveer gelijk zijn. Je moet alleen nu even in de buidel tasten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Weer een accuvraag: wel of niet AGM?



Bericht door joske501 »

Beste,

LiFePO4 is natuurlijk het beste, maar..... je moet deze laden met een geschikte lader, en regelaar zonnestroom, een BMS hoort ook bij een lithium accu. Ik ben net klaar met de volledige omschakeling en reken maar op een 2.000 euro.
Een lithium trekt ook veel grotere stromen weg van de alternator, dus een zwaardere kabel (16 mm²) tussen alternator (startbatterij) en je lithium is een noodzaak, het koppelrelais moet ongeveer 100 A aan kunnen.
Een op een wisselen gaat niet zo maar.
AGM is de betere keuze als je bij een loodbatterij blijft, neemt sneller stoom op en is iets dieper te ontladen zonder schade.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Weer een accuvraag: wel of niet AGM?



Bericht door Peter A7 »

Joske,

Ik heb mijn camper ook omgebouwd naar Lithium.
Of je een andere lader nodig hebt is afhankelijk van de instellingen die je kan doen, maar meestal zal een upgrade wel nodig zijn vrees ik.

Wat het laden vanaf de alternator betreft, ik heb er een DC DC lader tussen staan ipv een scheidingsrelais.
Het is een Mac Plus van Mastervolt.
Eigenlijk zou dit standaard moeten zijn, want zo krijg je ten allen tijde een perfecte lading, ook met een loodaccu trouwens.

Maar laten we het draadje van de TS niet kapen, ik wilde dat gewoon even meegeven omdat het voor de totale werking van de installatie zeer zinvol is.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Weer een accuvraag: wel of niet AGM?



Bericht door Atoz »

Als iets dat goed werkte stuk gaat, dan vervang ik dat door hetzelfde.

En ja die nieuwe soort van batterijen zijn heel erg interessant, maar je moet dan wel weten waar je aan begint.
En sommige forumleden zijn zulke uitzonderlijk goeie technici dat niet iedereen hun brouwsels zo maar kan nabouwen.
En je moet dan inderdaad heel wat aan je bestaande installatie aanpassen.

Zelf verving ik een nog perfect werkende AGM door een nieuwe AGM, maar dat is een ander verhaal :bang:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Weer een accuvraag: wel of niet AGM?



Bericht door 't Busje »

ON4BGC - Guido schreef:
di 16 apr 2019, 21:35
En je moet dan inderdaad heel wat aan je bestaande installatie aanpassen.
Dat kan meevallen:
3Link.jpg
3Link.jpg (127.41 KiB) 403 keer bekeken
Het scheidingsrelais en de BMS met shunt zitten in de 3Link rechtsboven in het schema.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie