Lekkende koppelingen waterleiding

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexander73
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 jul 2017, 20:55
Locatie: Sliedrecht

Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door Alexander73 »

Er is al eens een topic over opgestart maar daaruit heb ik niet echt een oplossing kunnen halen, vond van het weekend wat water in het keukenkastje bij de boiler en kwam erachter dat er enkele "snelkoppelingen" lekte, het betreft hier pe slang met de volgende koppelingen
verloopkoppeling-10-12-2.jpg
verloopkoppeling-10-12-2.jpg (76.32 KiB) 1754 keer bekeken
Heb al van alles geprobeerd, koppelingen uit elkaar gehaald, o-ringen goed schoon gemaakt, slang afgesneden niets lijkt te werken en uiteindelijk het lekkende gedeelte maar vervangen door gewapende slang met slangtules begint het nu ook op andere koppelingen te lekken alleen al door er naar te kijken :crazy: voordat ik nu alles ga vervangen ben ik benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft.
Het betreft een Rimor Sailor 748
Ik heb geen hekel aan werken, het kost alleen zo'n hoop vrije tijd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door kampo »

Hoe oud en hoe versleten zijn die koppelingen en leidingen ?
Als het tijd is dan zal je alles moeten vervangen.
Bij noodzaak gewoon preventief. Waarom zou je wachten op waterschade om er aan te beginnen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Alexander73
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 jul 2017, 20:55
Locatie: Sliedrecht

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door Alexander73 »

Beste Kampo,

Camper is 20 jaar ik ga er dus vanuit het leidingwerk ook, vervangen is inderdaad een oplossing, maar door wat, een groot deel van de pe leidingen lopen vanuit het keukenkastje de rest van de camper in (hier kan je alleen bij als je het halve interieur eruit haalt) hier zal ik dan ook met soortgelijke koppelingen moeten gaan werken, het enige wat ik kan vinden is van het merk Reich en werkt volgens hetzelfde principe dat de leiding in de koppeling op een o-ring afdicht, haal ik hiermee niet dezelfde ellende op mijn nek vandaar mijn vraag hier.

Met vriendelijke groet,
Alexander
Ik heb geen hekel aan werken, het kost alleen zo'n hoop vrije tijd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door de Jonckheer »

Het beste is nog altijd (messing) slangtules, gewapende slang en slangenklemmen. Snelkoppelingen zijn ook nergens voor nodig, het gaat nooit uit elkaar toch?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door Janpinz »

Na zoveel jaar kan een o ring goed op zijn.
Heb je al nieuwe insteekkoppelingen geprobeerd ?
Oude koppelingen “reviseren” is hooguit tijdelijk. Héél mss, als het uiterst voorzichtig gebeurt, wil een nieuwe ring wel helpen, maar gezien het werk en de kosten van nieuw....
Bij PÉ slang zijn slangklemmen sluipmoordenaars: goeie kans dat het volgende lek op de rand van zo’n klem ontstaat! Bovendien moet er dan een tule ín de slang, wat weer de doorstroming beperkt en bijgeluiden kan geven.
Let wel op, dat nieuw te gebruiken materiaal geschikt is voor drinkwater (kiwa), koppelingen voor lucht passen ook, maar zijn minder geschikt.

Ps bij montage altijd een geschikt smeermiddel gebruiken.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door myway »

Hoe dik zijn de slangen, is het 12 mm
https://www.dewitschijndel.nl/reich-t-stuk-12-mm/
Of alle slangen vervangen en met slangtule met klemmen werken.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door blizard »

Deze koppelingen zijn gemakkelijk te vervangen, en kosten bijna niks op ali.
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.h ... 2506830232
Je kan er ook voor kiezen zowel de koppelingen als de slangen te vervangen. Je kan proberen door te trekken zoals je draden trekt van centraaldoos naar contactdoos. Je koppelt dan de oude slang aan de andere.
https://nl.aliexpress.com/item/Water-bu ... 4c4dh950pR

3/8 is eigenlijk het grootste formaat die te krijgen is, en met een Shuflo drukpomp is de waterproductie voldoende
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door Janpinz »

TS schrijft: PE-slangen...
Daar horen tules en klemmen gewoon níét bij!
En hoe reëel is : alle slangen vervangen?
I.p.v. insteekkoppelingen zou je nog schroefkoppelingen kunnen overwegen, maar daar is lang niet overal plaats voor.
Gebruikersavatar
Alexander73
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 26 jul 2017, 20:55
Locatie: Sliedrecht

Re: Lekkende koppelingen waterleiding



Bericht door Alexander73 »

Allemaal bedankt voor de reactie's :bow: helaas is vervangen van al het leidingwerk een bijna onmogelijke taak dan moet heel de badkamer eruit ben ik bang, zou graag het leidingwerk vervangen door slang met tules maar gezien de hoeveelheid PE leiding die niet zomaar te vervangen is en waar ik toch op aan moet sluiten besloten alle bereikbare koppelingen maar te vervangen voor nieuwe dat wordt weer een avondje gezellig met mijn hoofd in het keukenkastje hangen.
Ik heb geen hekel aan werken, het kost alleen zo'n hoop vrije tijd.
Plaats reactie