wateraansluiting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
josh2018
Berichten: 5
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 15:47

wateraansluiting



Bericht door josh2018 »

In mijn camper (fiat Ducato met Burstner opbouw 1989) zit in het kastje onder het aanrecht een "elektrische aansluiting" volgens bijgevoegde foto

Afbeelding

Ik denk dat dit te maken heeft met de waterpomp. Maar het systeem werkt niet.
Hoe moet dit precies werken?
Hoe moet je het aansluiten?
Kan dit op een of andere manier "verstoppen"?
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: wateraansluiting



Bericht door isoplus »

Spanning op de 12 volt, water in je tank, pompschakelaar aan, kraan open en dan moet er water komen.
Komt er geen water dan ga je meten of er wel 12 volt op je pomp staat, is dat wel het geval is je pomp stuk...
Is er geen 12 volt bij de pomp dan begin je bij de zekering van de pomp is dat goed, dan verbindt je van een van de kranen de twee draadjes even door, dan zou de pomp moeten gaan lopen. Dat is even de snelle manier. Werkt dat niet, dan moet je gewoon eerst even een schema bestuderen en alles doormeten, het is een eenvoudig geheel en makkelijk te begrijpen.
Zoek even met de zoekfunctie op "waterpomp gestuurd door kranen ". Succes.
Laatst gewijzigd door isoplus op di 09 apr 2019, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: wateraansluiting



Bericht door frank_h »

Aan de kabels te zien heb je een dompelpomp die moet gaan werken doordat er bij het opendraaien van de kraan contact gemaakt wordt.

Hoor je de pomp lopen als je de kraan open draait? Zo ja kan het zijn dat er lucht in zit. Dat kun je verhelpen door flink aan de kraan te zuigen totdat het water uit de tank in de pomp zit. Als je niets hoort is het zaak te kijken of de pomp wel werkt. Die zit meestal vlakbij de watertank. Je kunt hem testen door rechtstreeks vanaf de boordaccu spanning erop te zetten. Werkt hij dan wel dan zit het probleem in de bekabeling of de schakelaar aan de kraan.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: wateraansluiting



Bericht door rijschoollucassen »

Veel campers hebben een schakelaar op het bedieningspaneel om de watervoorziening geheel uit of aan te zetten. Die moet dus aan. Systemen met een dompelpomp hebben in elke kraan een ingebouwd schakelaartje.Te zien aan de foto heb je dus een dompelpomp. Deze pomp bevind zich ín de tank.Die eerst maar een opzoeken en even op een 12v bron aansluiten. Deze pompjes willen nog wel eens vast gaan zitten. Als de pomp rechtstreeks op 12v loopt, is die dus goed, en ga je per kraan de schakelaar testen. De contacten die je op de foto laat zien, kun je straffeloos per schakelaar met een schroevendraaiertje door verbinden. Bij elke schakelaar moet je de pomp kunnen schakelen. 90% kans dat je nu de fout kunt lokaliseren. Werkt het dan nog niet is er ergens iets anders mis, bijvoorbeeld een kapotte zekering of een losse draad.

Succes,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: wateraansluiting



Bericht door blizard »

Tja, TS maakt er een mooi raadplaatje van.
Waar gaan die slangen naartoe, kan je daar ook een foto van maken?
Voor hetzelfde zijn de draden voor het tankniveau...
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: wateraansluiting



Bericht door isoplus »

Hoezo? Je kijkt onder tegen de kranen aan dacht ik te zien.
In ieder geval moet hij nu toch met een multimedia kunnen vinden wat er verkeerd zou kunnen zijn.
Kranen verdenk ik eigenlijk niet, immers dan zouden ze allemaal gelijktijdig stuk zijn en meestal is er wel een die het doet, of het toilet.
Dus zekering, hoofdschakelaar of pomp, we horen het ooit wel wellicht.
josh2018
Berichten: 5
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 15:47

Re: wateraansluiting



Bericht door josh2018 »

Fijn dat er al zoveel reacties zijn, maar ik denk dat ik de vraag verkeerd gesteld heb.
Ik heb bij de bestuurders stoel een pomp zitten volgens dit model

[IMG]http://i63.tinypic.com/m9u0pi.jpg[

En als ik de hoofdschakelaar op het dashboard omzet gaat deze pomp ook draaien en komt er water uit de kraan als ik die open draai. Maar de "schakelaars" die onder de kraan zitten hebben hier geen invloed op. Is de schakeling zodanig te veranderen zodat de pomp stopt als ik de kraan dichtdraai? (dus dat de schakelaars wel invloed hebben)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: wateraansluiting



Bericht door rijschoollucassen »

Oké, maakt veel duidelijk, of eigenlijk niet. De pomp op de foto is een drukpomp, die normaal aangestuurd wordt door een druksensor. De schakelaars onder de kranen duiden oo een dompelpomp, of iig een pomp die per kraan bediend wordt. Je hebt dus blijkbaar een combinatie van twee verschillende systemen, waarbij in plaats van een dompelpomp, een externe pomp is gebruikt. Kan wel, maar is niet gebruikelijk. Hier is vermoedelijk een hobbyist aan het werk geweest, en dat is lastig, omdat je niet weet wat deze gedaan heeft. Ik zou eerst eens alle kraanschakelaars even de stekkers losmaken om te zien of er wellicht ééntje continu verbinding maakt waardoor de pomp blijft draaien. Als de pomp dan nog steeds blijft draaien, kun je beter wat hulptroepen inschakelen. Dan gewoon alles losmaken en vanaf nul beginnen weer op te bouwen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: wateraansluiting



Bericht door frank_h »

Als het een drukpomp is, dan gaat deze inderdaad lopen op het moment dat de schakelaar aangezet wordt. Hij moet automatisch stoppen wanneer er druk op het systeem staat, dus als de kranen dicht zijn. Mogelijk was het voorheen een dompelpomp systeem dat is omgebouwd naar een drukpomp. Bij een drukpomp zijn draadjes en schakelaars op kranen niet nodig.

Als de pomp blijft lopen terwijl alle kranen dicht zijn (een paar seconden voor drukopbouw is normaal) heb je waarschijnlijk ergens een lekkage waardoor de druk niet opgebouwd wordt.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: wateraansluiting



Bericht door isoplus »

Ja je begint te zeggen dat het systeem niet werkt, nu zeg je dat de pomp wel loopt en dat er water uit de kraan komt. Wat is nu het probleem?
Gewoon terwijl de pomp loopt de kranen dichtdraaien, dan zal de pomp of direct stoppen(geschakeld door de kranen dus) of nog even doorlopen en druk opbouwen en dan stoppen(geschakeld door de drukschakelaar dus).
Leuker wordt het niet!
Als je een boiler hebt moet je die eerst goed ontluchten dus met de kraan open, ook moet de vorstaftap dicht staan en alle andere aftappen ook.
Kijk eens in en onder je camper of er nergens water lekt, lekken betekend geen drukopbouw en dat is lastig als de pomp op druk af moet slaan.
Er zijn dus systemen omgebouwd waarbij de pomp afschakelt als de kraan dicht gaat, wel zo veilig en geen lawaai midden in de nacht, wellicht werkt het bij jou zo dus even uitzoeken maar!
Voor het schakelen via de kranen moet het oude systeem dus weer werkend gemaakt worden, waarschijnlijk zit er ergens een doorverbinding als het nu niet werkt.
Beter is dan de kranen een relais voor de pomp te laten aansturen.
Die kraancontacten zijn ondingen en op de meest ongelegen momenten stuk omdat of de draadjes loskomen of de contacten verbranden.
Laatst gewijzigd door isoplus op di 09 apr 2019, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: wateraansluiting



Bericht door eef van baal »

Afbeelding

oké een paar de zelfde antwoorden.

een drukpomp heeft meestal een drukschakelaar en er hoeven dan geen schakelaars op de kraan te zitten, die zijn trouwens veel te licht voor zo'n zware pomp.
je zegt dat de pomp wel draaid water geeft maar niet stopt, dat wil zeggen de drukschakelaar komt niet op druk er zit ergens een lek of de vorstbeveiliger van de boiler staat open en loopt het water onder de camper weg.
laat eens waterlopen en kijk onder de camper of je het ergens ziet lopen.
waarschijnlijk zit er zoiets in, de rode knop moet je uittrekken, let op als je de 12 volt uit zet gaat die klep weer open.

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
josh2018
Berichten: 5
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 15:47

Re: wateraansluiting



Bericht door josh2018 »

Bedankt voor alle informatie. Ik weet nu waar ik naar moet gaan zoeken.
Edith en Henk
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 14:10

Re: wateraansluiting



Bericht door Edith en Henk »

isoplus schreef:
ma 08 apr 2019, 19:32
Spanning op de 12 volt, water in je tank, pompschakelaar aan, kraan open en dan moet er water komen.
Komt er geen water dan ga je meten of er wel 12 volt op je pomp staat, is dat wel het geval is je pomp stuk...
Is er geen 12 volt bij de pomp dan begin je bij de zekering van de pomp is dat goed, dan verbindt je van een van de kranen de twee draadjes even door, dan zou de pomp moeten gaan lopen. Dat is even de snelle manier. Werkt dat niet, dan moet je gewoon eerst even een schema bestuderen en alles doormeten, het is een eenvoudig geheel en makkelijk te begrijpen.
Zoek even met de zoekfunctie op "waterpomp gestuurd door kranen ". Succes.
Ik heb een vraag, ik ben hier voor het eerst dus ik hoop dat ik het goed doe :wink:
Wij hebben ook probleem met de kranen; ze werken niet, als we ze doorverbinden zoals hierboven staat lukt het wel. Hoe kunnen we dit handig en makkelijk oplossen ?
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: wateraansluiting



Bericht door isoplus »

Even voor de duidelijkheid, verbind je de draadjes onder de kranen door en gaat dan de pomp lopen?
Als dat zo is dan zijn de kraanschakelaars stuk, vreemd dat ze allemaal stuk zijn, je spreekt over kranen dus meer als 1.
De schakelaars zijn los te koop als je het merk van de kranen weet, het is een prutswerk om ze te vernieuwen maar het kan.
Plaats reactie