Advies aanschaf banden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Advies aanschaf banden



Bericht door MonRoe »

De banden die nu onder de camper zitten zijn winterbanden. Deze zijn van 2011 en vertonen droogtescheurtjes, hebben een aantal jaar op een warme zolder gelegen.
Garage adviseert om ze te vervangen, de camper wordt er niet op afgekeurd voor de apk en de verzekering heeft geen eis wat betreft de leeftijd van de banden.
Nu willen we ze vervangen maar weten eigenlijk niet goed wat er nu onder te leggen. Zomerbanden of all weatherbanden.

Wij zijn regelmatig op weg van eind maart tot eind november. In december gaan we soms nog 1 weekend weg (kerstmarkt) en soms de kerstperiode. In de maanden januari/febrauri/maart staat de camper stil.
De vakanties brengen we door in warme streken.

Wij neigen naar zomerbanden, maar dan weer de vraag welke? De camper weegt max 4000kg, dus banden met een hoge load index. Wij rijden een ducato 230 maxi op alko chassis.
Ik heb hier zojuist gelezen over de Apollo Altrust, maar hebben die verstevigde wangen? Is dat nodig?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door bertt »

Monique
Ja haalt wat aan :wink: Ik ben de eerste, maar zeker niet de laatste. Je kan me beschuldigen van kortzichtigheid, maar mijn Knaus en nu mij Carthago werden en worden uitgerust met Michelin CP all Season met sneeuwvlokje.
Ben een keer vreemd gegaan voor een Hollands merk, maar weer terug gevlucht naar die banden. Ik ga in december naar Spanje en in maart terug, soms wat sneeuw onderweg en met beleid geen problemen.
ALs je oplet kan je ze voor een fractie meer kopen als andere merken, maar bij mij bevallen ze zeer goed.

Ik rij er ongeveer 75-80000 km mee. Een jaar of 7-8

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door macfocus »

Aangezien je zo te zien in de winter wel eens in Duitsland komt, zul je (als je niet wilt wisselen) banden moeten nemen die voldoen aan de Duitse wintereisen.
Dus met sneeuwvlok icoontje op de band.
Welke je dan kunt nemen?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door MonRoe »

Ja Bert, ik weet het. Het is ook erg dubben. Prijs is zeker niet bepalend, maar veiligheid wel. Als je de diverse tests leest, is een all weather band geen vlees en geen vis. Oftewel niet echt goed in de zomer en niet echt goed in de winter. De winters van de afgelopen jaren zijn nu ook niet echt winters, terwijl de zomers wel echte zomers zijn.

MacFocus, in de winter kerstmarkt zal zich beperken tot de grens streek en dan alleen begin december. Ik heb begrepen dat je alleen bij winterse omstandigheden in Duitsland een sneeuwvlokje moet hebben op de banden. Maar is zeker iets om rekening mee te houden en ook wat gaan we de komende 5 tot 7 jaar doen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door gjvonk »

Sinds de aanschaf van onze huidige Pössl rijden we op Continental 4 season banden met sneeuwvlok: eerst de Vanco en sinds 2 jaar de Vanco Camper in de maat 225/75×16 met een load index van 118. Bevalt uitstekend, ook een halfverharding, nat gras en een modderpoel op een CP hebben nog niet tot problemen geleid en na meerdere flinke tochten over een weg met een vrij scherpe en ruwe sintelbedekking laat het loopvlak geen schade zien. Het onderstel is ook een maxi onderstel. Ik vermoed dat jouw band/wielmaat hetzelfde is. Net als Bert, ben ik ook een a-merk band adept...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door dieseltje+ »

Een ander forumlid beschreef het laatst al...
All weather banden...heb je 4 x net niks.
Merk was bij ons nooit een discussie. In de regel werden dat Michelin's
Aantal bedrijfsbussen (Ducato's en Daily)is de laatste jaren dusdanig toegenomen dat prijs een mee weeg punt is geworden.
Aangenaam verrast door o.a. Hankook winterband.
1 bus voorom Nexen. 12000km mee gereden tot nu toe. 2 banden voor de prijs van 1 Michelin.
De Nexen zijn de prijs dan dubbel waard. En verrassend stil t.o.v. de michelins.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door gjvonk »

4x net niks klopt als je extreme winterse omstandigheden het hoofd moet kunnen bieden. Wil je aan de wet kunnen voldoen en rijd je met beleid, kan een 4 season band met sneeuwvlok prima zijn. Mijn conti's hielden zich ook bij extreme hitte (afgelopen zomer zuidwest Portugal) uitstekend, ook op die lange scherpe sintelweg...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door efsix »

Laatst was er een test over zomerbanden voor bestelbusjes.
Bijna alle waren zeer matig en slechts twee voldoende.
Ik dacht dat 1 Apollo was, het voormalige Vredestein.
Dit was in schril contrast mbt tot banden voor SUV bv. Die scoorden gemiddeld veel beter.
Nu had ik laatste bandentest al gekozen voor een All Seasonsband. De Kumho.
Koste ca 80 euro per band in de maat 215-65-16. Prima band, na 3,5 jaar en 55000km begonnen ze wel wat te cuppen. Zat nog ca 3-4mm op.
Nu gekozen voor de nieuwste Michelin Agillis Crossclimate vanwege beperkt rijden in Duitsland in de winter. Zomers af en toe ern nat grasveld. Zomerbanden wil ik dus niet op een camper.
De Michelins zitten er pas onder en kosten 135 ex montage.p/s
Nog weinig reviews. Wel stevig profiel, naar mijn mening niet meer lawaai dan een relatief gladde zomerband.
We gaan zien wat de Michelins de komende jaren gaan doen.
Met jouw eisen zou ik zeker ook voor All Seasons, sneeuwvlok, banden rijden.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31972
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door Bob Diesel »

Maxxiss vanpro AS
met sneuwvlok 3 peak symbool

er rijden meerdere forumleden mee rond
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door Cee Pee »

Wij ook al jaren, goeie prijs/kwaliteit verhouding. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door seth_space »

Persoonlijk zou ik altijd voor een CP gemerkte uitvoering gaan. Dat is geen commerciële aanduiding maar een die zich specifiek richt op camper gebruik incl lange periodes van stilstand.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13426
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door hathi »

macfocus schreef:
ma 08 apr 2019, 13:45
Aangezien je zo te zien in de winter wel eens in Duitsland komt, zul je (als je niet wilt wisselen) banden moeten nemen die voldoen aan de Duitse wintereisen.
Dus met sneeuwvlok icoontje op de band.
Welke je dan kunt nemen?
Dat is dus een groot misverstand,als je soms in D komt,....hij bezoekt ooit nog een kerstmarkt,en bij de bekendste kerstmarkten net over de grens,ligt ook zelden sneeuw,evenmin als hier ! Endan hoeft het dus ook niet ,de Duitse wet schrijft,banden aangepast aan het wegdek,en dat is heel iets anders dan in D zijn winterbanden verplicht
Hans
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Advies aanschaf banden



Bericht door dieseltje+ »

@hathi
Macfocus zegt het zelfde, alleen iets anders verwoord. (zegt nergens dat het verplicht is)
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie