Welk type accu?
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18
Welk type accu?
Wij hebben een camper gekocht met daarin 2 60 Ah AGM accu's onder de bestuurder en bijrijderstoel. De accu's zijn aan vervanging toe. Nu vragen we ons af welke voor ons het beste zou zijn. We willen met de camper veel vrij kunnen staan en we hebben een zonnepaneel op het dak. Het electra gebruik zal redelijk beperkt zijn. We erwachten de TV (bijna) niet te gebruiken en er zit een converter in, maar die zullen we denk ik ook niet gebruiken.
Ik vraag mij dus al af of we wel 2*60Ah terug moeten plaatsen en het wordt mij niet duidelijk of we voor een gel of AGM accu's moeten gaan, of zijn er nog meer opties.
Is hier een advies in te geven?
In een artikel van de ANWB lees ik dat gelaccu's overlevingskusntenaars zijn, maar kunnen de hoge energievraag niet aan. Aangezien wij die hoge energievraag niet hebben lijkt mij de keuze voor een gelaccu logisch?
Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten? Kan ik zomaar de AGM vervangen door een gel accu of gaat dit met bijvoorbeeld het zonnepaneel niet goed?
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/te ... versus-agm
Ik vraag mij dus al af of we wel 2*60Ah terug moeten plaatsen en het wordt mij niet duidelijk of we voor een gel of AGM accu's moeten gaan, of zijn er nog meer opties.
Is hier een advies in te geven?
In een artikel van de ANWB lees ik dat gelaccu's overlevingskusntenaars zijn, maar kunnen de hoge energievraag niet aan. Aangezien wij die hoge energievraag niet hebben lijkt mij de keuze voor een gelaccu logisch?
Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten? Kan ik zomaar de AGM vervangen door een gel accu of gaat dit met bijvoorbeeld het zonnepaneel niet goed?
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/te ... versus-agm
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: welke type accu?
In principiepe zou ik voor een GEL gaan (niet de duurste maar ook niet de goedkoopste).
Maar handig zou zijn als je even specificeert:
- hoeveel Amperes je gemiddeld per uur denkt te gebruiken,
- welke laadapparatuur (EBL!), scheidingsrelais en/of laadbooster je nu precies gebruikt,
- welke zonnepanelen, laadregelaar, etc.
- wat de beschikbare ruimte is voor je huishoud accu(lxbxh).
- de dikte van de kabels die je nu gebruikt,
- wat je budget is.
Zo zul je vast een hoop reacties krijgen...
Maar handig zou zijn als je even specificeert:
- hoeveel Amperes je gemiddeld per uur denkt te gebruiken,
- welke laadapparatuur (EBL!), scheidingsrelais en/of laadbooster je nu precies gebruikt,
- welke zonnepanelen, laadregelaar, etc.
- wat de beschikbare ruimte is voor je huishoud accu(lxbxh).
- de dikte van de kabels die je nu gebruikt,
- wat je budget is.
Zo zul je vast een hoop reacties krijgen...
Paul.
Re: welke type accu?
Tja wat is weinig verbruik???
Heb je voor je zelf inzicht in wat het verbruik is op 24 uur en voor hoe lang wil je staan en wat kan het zonnepaneel leveren.
Heb je voor je zelf inzicht in wat het verbruik is op 24 uur en voor hoe lang wil je staan en wat kan het zonnepaneel leveren.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18
Re: welke type accu?
Ik heb wat rondgezocht en ik hoop dat hiermee mijn vraag beter te beantwoorden is:
- LG 616-DS/IU suitable for Gel- or lead acid batteries 60-160Ah V out: 12V/16A
- 600W power inverter die we waarschijnlijk niet gaan gebruiken. Laptop kan ook wel als we een keer aan de stroom staan op een camping
- 25 mm^2 kabels
- Uhlman PR1515 12/24V 15A Solar Charge controller
- Zonnepaneel schat ik in op 170x60 cm. Een type kan ik niet vinden
- Accu's staan onder 2 voorstoelen LxBxH = 21x34x23 cm.
- Ampere per uur weten we niet aangezien we nog nooit een camper hebben gebruikt. De verlichting is deels led en de rest kunnen we nog vervangen. Ik denk dat de verlichting max 3 u per dag aan zal staan. Verder hebben we een Truma 9-67W, die in koude nachten misschien af en toe aan zal moeten in Europa tussen maart en september en voor het douchen zal deze gebruikt worden. De TV zal misschien eens in de week een uur aanstaan. En we zullen iedere nacht de telefoons opladen. Ik kan geen verdere gebruikers verzinnen. Kan obv dit verhaal een grove schatting gemaakt worden door ervaringsdeskundigen?
De vorige eigenaar keek wel redelijk wat tv en had er 2 x 60 mAh (CPC60-12I) inzitten van 7 jaar oud. Ik dacht dat daarom voor ons 1 accu voldoende moet zijn van 110 Ah. Deze past precies onder de stoel en is van hetzelfde type als de vorige:
Cellpower CPC 110 - 12 CPC 12V 110Ah AGM voor € 230, wat mij een redelijke prijs lijkt.
Kan ik zomaar 2 accu's vervangen door 1 en dus 1 set kabels simpelweg niet aansluiten of is er meer voor nodig?
Heb ik hiermee voldoende info gegeven om een advies te ontvangen over welke accu aan te schaffen? Als ik iets over het hoofd zie als beginner is aanvullend advies meer dan welkom.
- LG 616-DS/IU suitable for Gel- or lead acid batteries 60-160Ah V out: 12V/16A
- 600W power inverter die we waarschijnlijk niet gaan gebruiken. Laptop kan ook wel als we een keer aan de stroom staan op een camping
- 25 mm^2 kabels
- Uhlman PR1515 12/24V 15A Solar Charge controller
- Zonnepaneel schat ik in op 170x60 cm. Een type kan ik niet vinden
- Accu's staan onder 2 voorstoelen LxBxH = 21x34x23 cm.
- Ampere per uur weten we niet aangezien we nog nooit een camper hebben gebruikt. De verlichting is deels led en de rest kunnen we nog vervangen. Ik denk dat de verlichting max 3 u per dag aan zal staan. Verder hebben we een Truma 9-67W, die in koude nachten misschien af en toe aan zal moeten in Europa tussen maart en september en voor het douchen zal deze gebruikt worden. De TV zal misschien eens in de week een uur aanstaan. En we zullen iedere nacht de telefoons opladen. Ik kan geen verdere gebruikers verzinnen. Kan obv dit verhaal een grove schatting gemaakt worden door ervaringsdeskundigen?
De vorige eigenaar keek wel redelijk wat tv en had er 2 x 60 mAh (CPC60-12I) inzitten van 7 jaar oud. Ik dacht dat daarom voor ons 1 accu voldoende moet zijn van 110 Ah. Deze past precies onder de stoel en is van hetzelfde type als de vorige:
Cellpower CPC 110 - 12 CPC 12V 110Ah AGM voor € 230, wat mij een redelijke prijs lijkt.
Kan ik zomaar 2 accu's vervangen door 1 en dus 1 set kabels simpelweg niet aansluiten of is er meer voor nodig?
Heb ik hiermee voldoende info gegeven om een advies te ontvangen over welke accu aan te schaffen? Als ik iets over het hoofd zie als beginner is aanvullend advies meer dan welkom.
Re: welke type accu?
Je uitgangspunt moet zijn dat alles werkelijk minimaal werd uitgevoerd op een fabriekscamper.
Geen enkele reserve.
Best kan je upgraden naar minstens 220Ah, een 30A acculader en overal dikke kabels.
Maar kan je dat plaatsen en wat met een gewicht van 65kg ?
Te veel heb je nooit. Meer stroom is meer comfort.
Geen enkele reserve.
Best kan je upgraden naar minstens 220Ah, een 30A acculader en overal dikke kabels.
Maar kan je dat plaatsen en wat met een gewicht van 65kg ?
Te veel heb je nooit. Meer stroom is meer comfort.
Groeten Kampo
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: welke type accu?
voordat je een agm koopt kijk dan ff naar de laadspanning die nodig is en kijk dan of je lader die geven kan?. als je een zonnepaneel hebt dan kun je er met een goede regelaar daar de benodigde spanning weghalen
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: welke type accu?
Er is al heel veel geschreven hier op het forum over accuu´s.
Die maten onder je voorstoelen lijken niet te kunnen kloppen.
De oude 60Ah AGM´s liggen die op zijn kant?
Die caliraladers geven vaak problemen. Als die de geest geeft zoek dan een betere oplossing.
Lege celpower agm´s serie CPC dien je met 20 a 25% van zijn capaciteit te laden met een constante stroom!
Dus 2*60Ah=120*0.25=30A!
1x 220Ah dus 0.25*220=55A!
Dit TOT er een laadspanning bereikt wordt van 14,7V bij 20C.
Minder kan niet direct veel kwaad (ze worden wat luier) maar waarom zou je dan kiezen voor een AGM?
Zonnepanelen kunnen AGM´s eerder doen overlijden (te lang op een absorptielading van 14,7V!).
Tijdig terugschakelen naar een onderhouds- of vereffeningslading (13,8V) gaat maar zelden goed!
Kiezen voor een AGM vergt een investering in een juiste manier van laden.
Het lijkt me voordeliger om één of twee duurdere GEL-accuus te kopen.
Kunnen ook vaak op zijn kant gemonteerd worden.
Wellicht kun je ook ergens anders één Varta EFB (blue dynamic) huishoudaccu kwijt (niet de S&S uitvoering!!).
Of een gewone semi-tractie.
Koop je er twee (wederom voor onder je voorstoelen), volg dan de instructies met parallel schakelen van accuus (zoek op forum) zorgvuldig!
Als het nog kan raad ik je aan even te wachten met nieuwe accuuś.
Laad ze eens goed op (maar niet overladen).
Meet dan eens goed wat je gebruikt op een koude, sombere dag (24 uur) in je campert.
Men kiest graag voor veel capaciteit van accuu´s.
Maar realiseer je dat dat ook nadelen heeft.
Om een indicatie van je verbruik te krijgen, kun je met een eenvoudig chinees tellertje al een heel eind komen (15-20 euro).
Gebruik deze tijd om alles eens op je gemak goed te leren kennen.
Kijk eens of alles goed aangesloten is, zoek naar spanningsverliezen etc.
Het is ook erg handig te weten waar zekeringen zitten.
Meet ook eens de spanning op je accu polen na rijden, laden zonnepaneel, 24 uur niet gebruikt etc.
En als laatste, pas op dat je de juiste procedure van loskoppelen van je zonnepaneel volgt!
Je zult niet de eerste zijn die zo schade ontdekt aan de electronica
Die maten onder je voorstoelen lijken niet te kunnen kloppen.
De oude 60Ah AGM´s liggen die op zijn kant?
Die caliraladers geven vaak problemen. Als die de geest geeft zoek dan een betere oplossing.
Lege celpower agm´s serie CPC dien je met 20 a 25% van zijn capaciteit te laden met een constante stroom!
Dus 2*60Ah=120*0.25=30A!
1x 220Ah dus 0.25*220=55A!
Dit TOT er een laadspanning bereikt wordt van 14,7V bij 20C.
Minder kan niet direct veel kwaad (ze worden wat luier) maar waarom zou je dan kiezen voor een AGM?
Zonnepanelen kunnen AGM´s eerder doen overlijden (te lang op een absorptielading van 14,7V!).
Tijdig terugschakelen naar een onderhouds- of vereffeningslading (13,8V) gaat maar zelden goed!
Kiezen voor een AGM vergt een investering in een juiste manier van laden.
Het lijkt me voordeliger om één of twee duurdere GEL-accuus te kopen.
Kunnen ook vaak op zijn kant gemonteerd worden.
Wellicht kun je ook ergens anders één Varta EFB (blue dynamic) huishoudaccu kwijt (niet de S&S uitvoering!!).
Of een gewone semi-tractie.
Koop je er twee (wederom voor onder je voorstoelen), volg dan de instructies met parallel schakelen van accuus (zoek op forum) zorgvuldig!
Als het nog kan raad ik je aan even te wachten met nieuwe accuuś.
Laad ze eens goed op (maar niet overladen).
Meet dan eens goed wat je gebruikt op een koude, sombere dag (24 uur) in je campert.
Men kiest graag voor veel capaciteit van accuu´s.
Maar realiseer je dat dat ook nadelen heeft.
Om een indicatie van je verbruik te krijgen, kun je met een eenvoudig chinees tellertje al een heel eind komen (15-20 euro).
Gebruik deze tijd om alles eens op je gemak goed te leren kennen.
Kijk eens of alles goed aangesloten is, zoek naar spanningsverliezen etc.
Het is ook erg handig te weten waar zekeringen zitten.
Meet ook eens de spanning op je accu polen na rijden, laden zonnepaneel, 24 uur niet gebruikt etc.
En als laatste, pas op dat je de juiste procedure van loskoppelen van je zonnepaneel volgt!
Je zult niet de eerste zijn die zo schade ontdekt aan de electronica
Paul.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18
Re: Welk type accu?
De vorige gebruikers hebben 8 jaar met 2 stuks cpc60 gedaan. Dan zal voor mij toch wel een enkele cpc100 voldoen? We hebben geen airco, waterkoker ed. en kijken geen tv. We hebben een redelijk groot zonnepaneel.
Als ik er nu 1 cpc110 in plaats en dan een lang weekend op stap ga. Dan weet ik daarna toch of het voldoende is?
Als het niet voldoende is kan ik er gelijk toch nog een zelfde bijkopen?
Ik weet dat beide accu’s even oud moeten zijn, maar na 1 weekend gebruik van een enkele accu zal dit toch geen probleem zijn?
Alle andere apparatuur wil ik nier vervangen, aangezien de vorige eigenaren hier nooit problemen mee hebben gehad.
Als ik er nu 1 cpc110 in plaats en dan een lang weekend op stap ga. Dan weet ik daarna toch of het voldoende is?
Als het niet voldoende is kan ik er gelijk toch nog een zelfde bijkopen?
Ik weet dat beide accu’s even oud moeten zijn, maar na 1 weekend gebruik van een enkele accu zal dit toch geen probleem zijn?
Alle andere apparatuur wil ik nier vervangen, aangezien de vorige eigenaren hier nooit problemen mee hebben gehad.
Re: Welk type accu?
Voor de beeldvorming:
Wij kunnen met 4 man (waarvan 2 tieners) een paar dagen los staan in de zomer.
TV hebben we niet, ook geen waterkoker etc. Gewoon een oude absorptie koelkast die vrijwel altijd op gas draait, een boiler die vaak aanstaat (op gas dus). Geen omvormer.
Verder vrijwel alle verlichting led.
1 zonnepaneel (groot, maar capaciteit mij onbekend.
We zijn vaak onderweg en dus laad de dynamo dan de HH accu bij.
We hebben 4 telefoons en 2 iPads en een powerbank. De procedure is: laden tijdens het rijden. Daarvoor heb ik in het zitgedeelte een dubbel 12v USB contact gemaakt van 2 x 2,1 Amp
Onze accu: een good old 115 Ah onderhoudsvrije accu.
Dus laat je niet gek maken met grote, dure en zware accu's.
Natuurlijk is dat handig, maar als je het niet nodig hebt....
1 x 60 Ah lijkt me wel wat weinig.
Wij kunnen met 4 man (waarvan 2 tieners) een paar dagen los staan in de zomer.
TV hebben we niet, ook geen waterkoker etc. Gewoon een oude absorptie koelkast die vrijwel altijd op gas draait, een boiler die vaak aanstaat (op gas dus). Geen omvormer.
Verder vrijwel alle verlichting led.
1 zonnepaneel (groot, maar capaciteit mij onbekend.
We zijn vaak onderweg en dus laad de dynamo dan de HH accu bij.
We hebben 4 telefoons en 2 iPads en een powerbank. De procedure is: laden tijdens het rijden. Daarvoor heb ik in het zitgedeelte een dubbel 12v USB contact gemaakt van 2 x 2,1 Amp
Onze accu: een good old 115 Ah onderhoudsvrije accu.
Dus laat je niet gek maken met grote, dure en zware accu's.
Natuurlijk is dat handig, maar als je het niet nodig hebt....
1 x 60 Ah lijkt me wel wat weinig.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Welk type accu?
"Als het niet voldoende is kan ik er gelijk toch nog een zelfde bijkopen?"
Natuurlijk kun je er één bijkopen. Ook even parallel aansluiten zal vast wel even goed gaan. Maar niet op de lange termijn.
Allleen als beide accuus en aanslutingen werkelijk 100% gelijk zijn.
Zelfs twee gelijke nieuwe accuus, kunnen uit verschillende produkties series zijn en daarmee al niet helemaal gelijk zijn.
Als je één van de twee, één keer geladen en ontladen hebt
en al dan niet de andere ook één keer apart laad en ontlaad,
zijn ze na afloop al niet meer voldoende gelijk, voor langdurende parallel schakeling.
Met het geringste verschil zal de cel met de laagste spanning worden bijgeladen door een andere met een iets hogere spanning.
Daardoor ontstaat zelfontlading, die steeds erger wordt totdat ze uiteindelijk samen onbruikbaar zijn geworden.
Dat geld voor alle accuus (dus ook de lipoos).
Kortom: niet doen!
En wederom:
AGM´s laadt je bij voorkeur op met een constante stroom, niet met een constante spanning!!
Het omschakel moment is hier het bereiken van die 14,7 V.
Vanaf dat moment pas omschakelen naar absorptie gedurende X-uur.
Na x-uur omschakelen naar vereffenen meestal 13,8V tot de stroom 0,0 A is geworden (hier vaak druppelladen genoemd maar dat is het dus echt niet.).
Ik lees tot nog toe nergens, dat dit met de apparatuur die Hansie gebruikt dit mogelijk is.
Natuurlijk kun je er één bijkopen. Ook even parallel aansluiten zal vast wel even goed gaan. Maar niet op de lange termijn.
Allleen als beide accuus en aanslutingen werkelijk 100% gelijk zijn.
Zelfs twee gelijke nieuwe accuus, kunnen uit verschillende produkties series zijn en daarmee al niet helemaal gelijk zijn.
Als je één van de twee, één keer geladen en ontladen hebt
en al dan niet de andere ook één keer apart laad en ontlaad,
zijn ze na afloop al niet meer voldoende gelijk, voor langdurende parallel schakeling.
Met het geringste verschil zal de cel met de laagste spanning worden bijgeladen door een andere met een iets hogere spanning.
Daardoor ontstaat zelfontlading, die steeds erger wordt totdat ze uiteindelijk samen onbruikbaar zijn geworden.
Dat geld voor alle accuus (dus ook de lipoos).
Kortom: niet doen!
En wederom:
AGM´s laadt je bij voorkeur op met een constante stroom, niet met een constante spanning!!
Het omschakel moment is hier het bereiken van die 14,7 V.
Vanaf dat moment pas omschakelen naar absorptie gedurende X-uur.
Na x-uur omschakelen naar vereffenen meestal 13,8V tot de stroom 0,0 A is geworden (hier vaak druppelladen genoemd maar dat is het dus echt niet.).
Ik lees tot nog toe nergens, dat dit met de apparatuur die Hansie gebruikt dit mogelijk is.
Paul.
Re: Welk type accu?
het antwoord is dat de juiste (type) accu afhangt van het gebruikspatroon. Je hebt aan dit antwoord niets als het gebruik van de accu niet aan kan geven. Dus, daar dien je eerst (zelf) antwoord op kunnen geven.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18
Re: Welk type accu?
We zijn voor het eerst een weekend weg geweest. De oude accu’s zijn echt op dus we hebben aan de paal gestaan. We weten nu dat we echt alleen af en toe een lampje aanzetten of de waterpomp of een telefoon opladen dus ons gebruik is echt heel laag. Met 100 ah verwacht ik ruim voldoende te hebben.
Uit eerdere berichten heb ik veel geleerd. De dure agm die eigenlijk met 14,7V geladen moet worden zet ik daarom uit mijn hoofd. Onze LG 616-DS/IU levert maximaal 14.4V.
Dan zie ik adviezen voor gel of gewone semi-tractie. Welke gel met ca 100 Ah zou dan geschikt zijn? Of zou ik niet gewoon geld besparen en deze accu kiezen voor €100: DYNAC SEMI TRACTIE ACCU 12 VOLT 105 AH TYPE 31DC SMF? Ik zou niet weten wat de nadelen zijn van deze accu in onze situatie? Zijn er goede redenen om deze niet te kiezen? En het laden met mijn zonnepanelen en LG 616-DS/IU zal ook geen problemen geven?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Uit eerdere berichten heb ik veel geleerd. De dure agm die eigenlijk met 14,7V geladen moet worden zet ik daarom uit mijn hoofd. Onze LG 616-DS/IU levert maximaal 14.4V.
Dan zie ik adviezen voor gel of gewone semi-tractie. Welke gel met ca 100 Ah zou dan geschikt zijn? Of zou ik niet gewoon geld besparen en deze accu kiezen voor €100: DYNAC SEMI TRACTIE ACCU 12 VOLT 105 AH TYPE 31DC SMF? Ik zou niet weten wat de nadelen zijn van deze accu in onze situatie? Zijn er goede redenen om deze niet te kiezen? En het laden met mijn zonnepanelen en LG 616-DS/IU zal ook geen problemen geven?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
Re: Welk type accu?
Als mede Modelvlieger hebben we regelmatig te doen met seriële of parallelle lipo,s op onze modellen.travelscout schreef: ↑do 11 apr 2019, 23:21Dat geld voor alle accuus (dus ook de lipoos).
Kortom: niet doen!
Helemaal geen probleem daar mee.
Heb ook net 2 nieuwe 100A normale auto accu's in mijn Camper gezet .
Zat een gel op de starterkant en een normale op de huishoud kant, beide na 10 jaar gebruik op.
Mvg Johan
Re: Welk type accu?
Ik wist het wel in jullie situatie. Ik kocht die €100,- accu, kijk wel even of de maatvoering goed is zodat ie fysiek ook past op het plekje waar ie moet komen.Hansie camper schreef: ↑do 25 apr 2019, 6:27We zijn voor het eerst een weekend weg geweest. De oude accu’s zijn echt op dus we hebben aan de paal gestaan. We weten nu dat we echt alleen af en toe een lampje aanzetten of de waterpomp of een telefoon opladen dus ons gebruik is echt heel laag. Met 100 ah verwacht ik ruim voldoende te hebben.
Uit eerdere berichten heb ik veel geleerd. De dure agm die eigenlijk met 14,7V geladen moet worden zet ik daarom uit mijn hoofd. Onze LG 616-DS/IU levert maximaal 14.4V.
Dan zie ik adviezen voor gel of gewone semi-tractie. Welke gel met ca 100 Ah zou dan geschikt zijn? Of zou ik niet gewoon geld besparen en deze accu kiezen voor €100: DYNAC SEMI TRACTIE ACCU 12 VOLT 105 AH TYPE 31DC SMF? Ik zou niet weten wat de nadelen zijn van deze accu in onze situatie? Zijn er goede redenen om deze niet te kiezen? En het laden met mijn zonnepanelen en LG 616-DS/IU zal ook geen problemen geven?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)