Schakelbus Peugeot J5

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Mijn Peugeot j 5 td schakelde beroerd dus een nieuwe schakelbus aangeschaft en deze gemonteerd maar ik kan nu helemaal niet meer schakelen moet er wel bij zeggen dat de montage behoorlijk zwaar ging .het schakelen tijdens het rijden gaat totaal niet wat heb ik verkeerd gedaan. Graag jullie ongezouten mening
M.vr gr Jan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

welke bus is vervangen? die met de 2 plattekanten bovenop de bak waar de schakelstang uitkom?t, dan is de lip aan het eind van die stang waarschijnlijk niet op zijn plek terecht gekomen en zit de lip/stang nu klem, bus weer loshalen en de kijken of de stang in de goede stand kan krijgen, dat de lip die daar aan zit in de plek in de schakelvork goed er in zit en dan de bus erop schuiven, stang moet makkelijk schuiven. en hopen dat de lip niet kromgedrukt is, indien wel de stang uitnemen en de boel richten lip moet haaks op de stang

als iets met monteren zwaar gaat wat met loshalen makkelijk ging dan de oorzaak zoeken en niet doordrukken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Dag Jos
Kan ik die pen met die platte kanten er zo uit trekken of moet ik nog ergens op letten of doen
Sorry dat ik zo laat reageer

Jan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

Hoi, reageren doe je wanneer je kan en wilt, doe ik ook geen probleem.

de bus eruit draaien , dan de bus van de pen schuiven en dan de pen met wat draaien en heen en weren uitnemen.
kijken of de pen makkelijk in de bus schuift en of de lip welke aan de pen gelast zit haaks op de pen staat, zo ja , oke, zo nee, voorzichtig richten .
dan de pen weer in de bak plaatsen en door wat draaien en wroeten zorgen dat de lip in de uitsparingen in de schakelassen valt , als het goed zit dan kan je hem ongeveer max een kwartslag draaien en een heel klein beetje op en neer halen.
dan de bus weer plaatsen, moet heel makkelijk gaan, en dan kijken of je kan schakelen, zit alles weer goed dan zou dat weer makkelijk moeten gaan .

succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Dank je wel ik ga het proberen ik laat het horen als het gelukt is
Jan
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Dag Jos
Na de bus gedemonteerd te hebben krijg ik de pen er met geen mogelijkheid er uit
Zou dat kunnen dat ik de pen zodanig heb beschadigd dat deze krom is en kan deze dan met wat geweld er uit komen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

met wat draaien ook niet,?, de lip aan de as zit nu waarschijnlijk klem tussen de schakelassen, in de pen zit een gaatje, daar een lange bout/schroevendraaier in , of een sleutel op de plattekanten en dan met de hand proberen te draaien, tot ie vrij komt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Nee de pen staat nu onder een hoek van 45graden en zit nu klem
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

dan is ie een stuk omhoog gekomen, want het onderste deel van die pen zit in gemonteerde stand in een lagerbus in de bak en de pen zit dan in het midden van het gat waar de bus in zit,
die pen zal er op een of andere manier toch uit moeten, liefst met zo min mogelijk geweld, niet gaan buigen, maar op en neer proberen en gelijk wat draaien.

de lip aan die pen valt normaal in gleuven in de 3 schakelassen met bewegen door draaien kies de lip een schakelas en door op en neer bewegen van de pen schakeld de as een versnelling in of uit.

met monteren is waarschijnlijk de lip verbogen en zit de boel klem tussen 2 schakelassen .

vraag staat de auto/bak in vrij?!!!!!!!!, want dat is wel nodig, want als er een versnelling ingeschakeld staat zit de lip in een uitsparing in een schakelas en is daar in geblokkeerd door een van de andere 2 schakelassen

dus proberen op of neer te bewegen tot je hem iets kan draaien
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

De rand van de lip zit vast in de laatste twee gangen van de schroefdraad ik ben bang dat de lip zodanig verbogen is door mij met de eerste montage .
Is alleen nu de vraag hoe ik dat terug buig zonder de aluminiumbak te beschadigen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

oei dat word lastig inschatten vanaf hier, ik zou zeggen probeer de pen zoveel mogelijk te kantelen, ik heb ook geen ander idee meer.
krijg ik nog een ingeving laat ik het weten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door Kroppie »

kun je zien of de lip verbogen is, alsie nog recht is dan kun je de pen weer in de juiste positie krijgen, onderste gedeelte van de pen moet in een gat in het huis vallen met de lip in de uitsparing in de schakelassen.

ik heb verkeerd aangegeven om de stang uit te nemen, sorry , die schakelpen met lip kan niet door het gat naar buiten (lip is +- 60mm lang) daarvoor moet de bak uit elkaar, zit de lip niet goed dan is het normaal gesproken goed mogelijk om dat goed te krijgen, maar of je het met een kromme lip zo goed krijgt is proberen, en afwachten, als ie echt krom is dan moet de bak uit elkaar, helaas .

nogmaals excuus voor de verkeerde advies om de pen er uit te halen, is ook alweer een tijd terug dat ik het gedaan heb, en heb nu voor de zekerheid op zolder bij de onderdelen voorraad gekeken, na loshalen van de bus is het makkelijk om de pen met lip weer goed te plaatsen, maar er uit halen gaat niet :oops:


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Hallo Jo

Ik begon al te twijfelen aan mezelf maar ik zal morgen opnieuw de pen in de juiste positie proberen te krijgen en dan zal ik het laten weten of het gelukt is.
Groetjes Jan.
opapeugeot
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:14

Re: Schakelbus Peugeot J5



Bericht door opapeugeot »

Hallo Jos dit was een slip van mijn vinger.
Plaats reactie